Microstagiunea BRD Scena9 aduce în atenție cele mai noi producții ale Teatrului Național ”Radu Stanca” din Sibiu. Cu acest prilej, specificul teatrului sibian se dezvăluie. În primul rând, teatrul sibian este orientat înspre montările unor regizori tineri sau care includ în distribuție studenți, masteranzi, absolvenți sau pe noii angajați ai teatrului (Noah și floarea de turn sau Rocky Horror Show). Foarte mulți tineri au șansa să joace pe o scenă profesionistă, devenind un partener egal al colegilor deja afirmați; în acest sens, TNRS cultivă tinerele talente, susținând tinerele valori și cultura tânără.
În al doilea rând, teatrul sibian este profund ancorat în actualitate prin
montări de text contemporan și prin tematică: dependența de droguri și
încercarea de reabilitare eșuată în plan social, posibilă în plan personal, în Noah și floarea de turn; problema
familiei în societatea contemporană, de la aspecte ale familiei disfuncționale,
la mult disputatul subiect al familiei tradiționale, în Familii; analiza prin intermediul spectacolului a conceptului de
fidelitate în diferite contexte absurdo-tragicomice, de la grotesc la tragic, în
Sărbători fericite; exploatarea muncitorilor
din țările est-europene Europe de Vest, în Vorbiți
tăcere?. Teatrul sibian este
perfect contemporan prin tipologiile teatrale abordate (tragicomedia, teatrul
documentar, musicalul), cultivând și valorificând înclinațiile tinerilor pentru
mijloacele teatrului de astăzi (dans, song, travesti etc.).
În al treilea rând, teatrul sibian faptul garantează egalitatea șanselor,
încurajează coexistența în armonie a tuturor grupurilor etnice, împotriva
discriminării de orice fel și manifestă deschidere spre interculturalitate, multiculturalitate
și plurilingvism. Deși variate prin tematică ori estetică, propunerile teatrale
sunt extrem de vii și încurajează interacțiunea cu publicul. Publicul-țintă
fiind în egală măsură unul deschis, nonconformist, participativ. Sunt invitați
să monteze regizori care lucrează excelent cu actorul (Cristian Juncu), având
deja un renume pentru modul în care reușesc să facă din spectator un element social
activ (Gianina Cărbunariu), aducând în discuție subiecte curajoase, de mare
forță (Eugen Jebeleanu), alături de regizori care s-au afirmat peste hotare
(Cosmin Chivu) sau de colegii lor sibieni (Viorel Rață).
Concret, Microstagiunea BRD Scena9, la a patra ediție anul acesta, desfășurată
între 30 martie și 1 aprilie, a venit cu o ofertă de cinci spectacole, diferite
prin tematică, tipologie și stil, dintre care trei premiere oficiale: Noah și floarea de turn, Familii, Sărbători fericite (premieră), Rocky
Horror Show (premieră) și Vorbiți
tăcere? (premieră).
Noah și floarea de turn (în regia lui
Viorel Rață, avându-i în distribuție pe Cristina Blaga și pe Cristian Timbuș)
este un spectacol al Facultății de Litere și Arte, preluat de TNRS. Cristina
Blaga și Cristian Timbuș s-au remarcat în Antisocial
de Bogdan Georgescu, un spectacol care a avut un amplu turneu prin țară. Cristina
Blaga este sigură pe sine și energică, iar Cristian Timbuș reușește să
transpună foarte bine corporal, prin mimică și gestică stresul, stânjenirea și dezechilibrele
emoționale ale personajului său.
Rocky Horror Show – în regia lui Cosmin Chivu, avându-i în distribuție pe
Ali Deac, Iustinian Turcu (nominalizat pentru debut la premiile Uniter 2017), Denisa Lupu, Oana
Marin, Marian Bureață, Denisa Pintiuță, Vlad Jinga, Gabriela Pîrlițeanu,
Raj-Alexandru Udrea, Ștefan Tunsoiu, Mihai Rădulea, Alin Turcu, Vladimir Petre
– este un musical ca de pe Broadway, cu o poveste science fiction simplă și
frumoasă, pentru toate vârstele, arborând mijloacele en vogue ale teatrului contemporan (varietate de instrumente
muzicale, calități vocale și coregrafice, excelentă sincronizare a dansatorilor
în executarea pașilor de dans), scoțând în evidență aptitudinile deosebite ale
tinerilor actori sibieni.
Familii (în regia lui Eugen Jebeleanu, avându-i în distribuție pe
Marian Bureață, Ioana Cosma, Oana Marin, Vladimir Petre, Gabriela Pîrlițeanu,
Ștefan Tunsoiu, Iustinian Turcu și Claudiu Urse) aduce în discuție subiecte
controversate ale societății de astăzi (problema familiei tradiționale și a
cuplului format din două persoane, cu modificările aduse în Constituție). Având
o structură dinamică, spectacolul e riguros organizat, intercalând câteva
momente reușite de song și band. Ilustrațiile
video sunt realizate de Andrei Cozlac, iar spațiul scenic fresh e configurat de Velica Panduru contribuind la un spectacol reflexiv
ce lasă loc în mod paradoxal emoției la final, însă și în acest caz e vorba de emoție
trecută prin filtrul rațiunii. Atât subiectele, cât și mijloacele folosite
(adresarea la microfon, simularea proiecției în timp real și alte tehnice de
sorginte brechtiană, trecerea microfonului de la un actor la altul, spațiul alb
colorat prin lumini sau recuzită etc.) sunt foarte bine calculate și integrate
în economia spectacolului.
Sărbători fericite (în regia lui Cristian Juncu, avându-i în distribuție pe
Adrian Matioc, Ofelia Popii, Cendana Trifan, Marius Turdeanu) preia trei
situații delicate de cuplu din textele lui Neil LaBute și le redă extrem de
nuanțat, actorii având în cea mai mare parte roluri duble, la antipozi pe
durata aceluiași spectacol, fiind extrem de bine lucrate cu regizorul.
Vorbiți tăcere?/Sprechen Sie
Schweigen? (în regia Gianinei
Cărbunariu, avându-i în distribuție pe Emõke Boldizsár, Daniel Bucher, Ofelia
Popii, Valentin Späth, Marius Turdeanu) este mai mult decât un spectacol de
teatru documentar, având o construcție circulară, în jurul unor pasaje extraspectaculare
și metaspectaculare, evidențiind miezul problematic prin care spectatorul
devine actant: exploatarea forței de muncă estice în Occident și tratamentul inuman
de care muncitorii au parte, considerând situații punctuale, minuțios analizate
și redate. Dacă în alte ocazii remarcam teatralitatea actorilor din
spectacolele Gianinei Cărbunariu, acum observ cum jocul acestora este atât de
performant încât dramatismul se îmbină cu atitudinea degajată pe care doar
actorii care au lucrat și înțeles temeinic un rol și-o pot permite. În prima
parte punând accent pe situațiile configurate prin interpretare și mișcare
scenică, dezvoltate într-un decor minimalist, spectacolul devine profund estetic
în cea de-a doua, fără ca mesajul să piardă din gravitate.
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/04/teatrul-sibian-in-microstagiunea-brd.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/04/teatrul-sibian-in-microstagiunea-brd.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu