Dacă regizorului Radu Afrim i se potrivesc mai curând textele contemporane
decât cele clasice, cele dintâi reușind în mai mare măsură să se plieze pe stilul
său regizoral, nu încape îndoială că un text scris de el însuși și dezvoltat
împreună cu echipa de lucru reprezintă un atu. A mai făcut acest lucru în
câteva rânduri, la Târgu-Mureș, Timișoara sau Brăila, iar de această dată e
vorba de un fel de confesiune regizorală, cu tentă autobiografică, inspirată de
copilăria lui Radu Afrim (anii `70 în orașul natal, Beclean pe Someș),
camuflată de pasaje imaginare sau imaginate, chiar și onirice (planul
personajelor suprarealiste – ”surorile vizionare”, Olimpia și Pompilia).
Pasărea
retro constituie o interesantă meditație despre viața omului, în raport cu
marile simboluri și idealuri ale umanității față de care Afrim manifestă o
oarecare rezervă ironică (pasărea Phoenix care a renăscut din propria cenușă),
căreia i se adaugă un autentic sentiment de nostalgie, însoțit poate și de alte
emoții difuze, imposibil de numit: asemenea unei fotografii pe un panou
oarecare sau asemenea unei succesiuni de frame-uri
într-un ochi de fereastră, omul și viața sa sunt imagini în mișcare, frumoase
și perisabile, lăsând în urmă, odată cu trecerea lor prin timp, senzații
diverse. Nu asistăm atât la o dezvrăjire
a miturilor, cât la o redimensionare a lor dintr-o perspectivă personală
(labirintul). De la imaginea morții (un eveniment despre care nu se poate vorbi
la timpul trecut – ”moartea nu va fi niciodată retro”, pentru că moartea
celorlalți e acut prezentă în noi, iar moartea noastră e mereu situată în viitorul
imediat, adică iminentă – trăim în umbra morții), la Pescărușul lui Cehov (căutarea unor forme noi de exprimare
artistică), simbolistica păsării este multiplă. Trei întrebări fundamentale,
corespunzând vârstelor omului, copilăria – ”Cine e?”, adolescența/tinerețea –
”Cine ești?” și maturitatea – aducând un răspuns la întrebarea ”Cine sunt?”, descriu
traseul omului de la singurătate la nevoia de celălalt și la cunoașterea de
sine prin intermediul alterității (ceilalți).
Dublul narator (în mod alternativ, adult/László Csaba și copil/Takács Örs),
temporalitatea duală (trecut-prezent), cu estomparea granițelor dintre cele
două instanțe temporale, apoi diluarea limitelor care separă realul de ireal,
intercalând astfel niveluri temporale, grade de realitate și intensități
emoționale, suprapunerea microplanurilor spațiale personale (frame-urile surprinse în ferestrele
garsonierelor blocului care prind viață prin light design și sunt puse pe pause prin închiderea jaluzelelor) sau
intercalarea dintre acțiunea scenică din prim-plan și planul povestirii ori
dintre prim-planul povestirii și trecerea personajelor secunde prin scenă sunt
doar câteva dintre mijloacele prin care regizorul Radu Afrim iese din nou la
rampă cu Pasărea retro. Și atrage
atenția printr-o nominalizare pentru cel mai bun spectacol al anului trecut în
cadrul Galei Premiilor Uniter 2017 și prin participarea la Festivalul Național
Maghiar de Teatru (POSZT), la Teatrul Național din Pécs, pe data de 11 iunie
2017.
Structura cinematografică a spectacolului (stop-cadru, close-up, sunete non-diegetice folosite pentru efect) plasează
acțiunea pe muchia fragilă dintre flashback și flashforward. Centrul de interes se comută de pe cei doi naratori
intercalați pe dinamica scenică și invers, în permanență ordinea scenică
solicitând privirea spectatorului într-un anumit unghi, distributiv în unghiuri
diferite, simultan sau divizat între unghiuri principale și secundare
(perspective), alternând planurile; apropierea sau îndepărtarea planurilor se
realizează luminând anumite unghiuri în timp ce ansamblul e cufundat în black-out,
sau îndreptând atenția prin proiecție sau alte elemente (transformarea
celorlalți actori în spectatori) asupra anumitor detalii dintr-un plan care
devine central.
Mizanscena devine secundară proiecției și modului în care se desfășoară
acțiunea scenică. Fiecare garsonieră a blocului, configurată printr-un frame, este dinamizată prin sunet,
culoare, lumini și proiecție de tip video
mapping. Astfel, o lume închisă între filele ierbarului, încremenită în
anii `70, e redimensionată virtual. Lirismul este intercalat de momente
dinamice în economia spectacolului, iar momentele mai dinamice sunt susținute
de secvențe în care actorii devin, pe rând, protagoniști pentru ceilalți și
narează. Decorul simetric dezvăluie formația de arhitect a scenografei (Irina
Moscu, nominalizată la Gala Premiilor Uniter 2017 pentru ”cea mai bună
scenografie”) și e, ca și-n cazul Măcelăriei
lui Iov, compatibil cu video mapping-ul
(Andrei Cozlac). Coregrafia (improvizație dirijată, adecvată perioadei la care
se referă și costumelor) e semnată de Ruszuly Ervin.
(Pasărea retro se lovește de bloc și
cade pe asfaltul fierbinte, scenariul și regia: Radu Afrim, scenografia:
Irina Moscu, video mapping: Andrei
Cozlac, coregrafia: Ruszuly Ervin, distribuția: László Csaba, Takács Örs,
B. Fülöp Erzsébet, Lõrinc Ágnes, Simon Boglárka-Katalin, Kádár Noémi, Gecse
Ramóna, Csíki Szabolcs, Varga Balázs, Bokor Barna, Berekméri Katalin,
Fülöp Bea, Kiss Bora, Varga Andrea, Ördög
Miklós Levente, Tollas Gábor, P. Béres Ildikó, Biluska Annamária, Nagy
Dorottya, Moldován Orsolya, Bartha Lászlό-Zsolt, Huszár Gábor, Kiss Péter, Kiss
Anna, Sebesi Borbála, Pál Mátyás Áron, Sebesi Sarolt, Hunyadi Virág, Szakács
Lászlό, Compania ”Tompa Miklós”, Teatrul Național Târgu-Mureș, premiera: 12
noiembrie 2016, spectacol nominalizat la categoria ”cel mai bun spectacol” la
Gala Premiilor Uniter 2017 )
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.ro/2017/06/moartea-nu-va-fi-niciodata-retro.html
https://dyntabu.blogspot.ro/2017/06/moartea-nu-va-fi-niciodata-retro.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu