Înfometarea programatică din 1946-1947, din Basarabia, urzită de regimul
sovietic, avea ca scop modificarea conștiinței colective. Seceta din 1946 a
constituit prilejul punerii în practică a planului diabolic de înfometare
(confiscarea grâului din podurile caselor oamenilor, deși ulterior acesta a
fost lăsat să mucegăiască), pentru ca, terorizată astfel, populația să poată fi
controlată mental, dominată, manipulată (frica avea rolul de a șterge datele
apartenenței naționale, apoi colectivizarea ar fi fost acceptată). Înfometarea
a avut ca efect pierderea credinței, moralității, conștiinței naționale. În
prezent, nu se cunoaște numărul exact al oamenilor care au murit de foame în
acea perioadă.
Fenomenul a forțat limitele instinctului de conservare conducând înspre
devieri precum canibalismul, deshumarea cadavrelor și fierberea unor părți din
acestea, consumul cărnii de câine sau de pisică (anterior considerat ca fiind impropriu),
uciderea rudelor apropiate (copii, părinți, frați) pentru hrană. Unele dintre
aceste devieri sunt inimaginabile și par să contrazică însuși instinctul de
conservare, deoarece putem cu greu crede că ar fi posibil ca părinții să își
sacrifice copiii, ci, mai curând, am crede că aceștia tind să se sacrifice pe ei
înșiși pentru copiii lor. Toate aceste devieri și comportamente extreme sunt consecințele
foarte grave ale înfometării, prin care latura socioculturală a omului era
îngrijorător pusă între paranteze, omul fiind deviat de la tradițiile și
obiceiurile care îl caracterizează (de exemplu, relatarea din momentul despre
cumătrie), transformându-l în individ biologic, în fiară. Atunci când nevoile
de bază ale omului nu sunt satisfăcute, drepturile omului, opiniile politice,
recrearea și distracția, nevoile culturale ajung să fie considerate un lux
nenecesar. În lumea naturală în care carnea ajunge Dumnezeu și lege, domnește principiul
”homo homini lupus”. Pradă instinctelor biologice, oamenii devin foarte cruzi,
egoiști și răi, fiind în stare de orice pentru a avea ceva de mâncare: ”pâinea
cea de-a pururi, ajunsă fetiș, obiect de cult și de manipulare”.
Spectacolul are o miză de ordin documentar, atrăgând atenția asupra unor
cazuri impresionante, ieșite din comun, reprezentative pentru evenimentele din
timpul foametei din Basarabia anilor 1946-1947. Sunt folosite mai multe tipuri
de storytelling – prin intermediul unui
narator (Copilul foametei/Adi Cărăuleanu), care reprezintă memoria a prezentă a
trecutului recent, sau prin folosirea narării la persoana întâi sau la persoana
a treia (de către personaje, pe rând, sau de personajul colectiv). Personajele
sunt pe alocuri individualizate, exemplificând cazurile particulare, asupra
cărora s-a documentat autoarea cărții ce constituie punctul de plecare al
actualului scenariu (Cartea foametei
de Larisa Turea, Curtea Veche Publishing, 2008). Apoi, actorii dau curs unui
personaj colectiv care reușește să exprime și să relateze evenimentele
dramatice prin intermediul textului rostit, dar mai ales prin mișcare corporală
și muzică. Coregrafia devine mai sugestivă nu doar față de replicile rostite,
ci chiar și față de partea video integrată în spectacol, mai ales pentru că e
modernă, dar realizată pe o muzică specifică, cu elemente tradiționale și
pentru reușește să transpună tensiunea psihologică în limbajul corpului și să
transmită foarte multă emoție. Consider totuși destul de expresiv acel video prin care înfometarea din Basarabia (imagini
cu oameni, dar mai ales copii înnegurați și uscățivi) poate fi asociată cu
situația copiilor subnutriți din Somalia.
Decorul este auster, simetric, cu asocieri paradoxale (decupaje de ziar și
fragmentul de pictură bisericească), iar luminile calde, gălbui în centru și
reci spre lateral, creând un contrast interesant între emoție (mărturia
supraviețuitorilor, din ce în ce mai puțini) și obiectivitate istorică. La fel,
jocul actorilor este dramatic atunci când întruchipează persoane care au trecut
prin înfometarea din 1946-1947, în timp ce în cadrul personajului colectiv ei
devin fantoșe, umbrele unor oameni în carne și oase, ale tuturor celor care au
mâncat turte din pământ și din iarbă, au lăsat momentele de cumpănă să le
scoată la suprafață meschinăria, renunțând la toate valorile prin care
caracterizăm umanitatea. Personajul colectiv redă ultimele zvâcniri ale unui
neam pe cale de dispariție. Foarte energice în acest sens sunt prestațiile lui
Andrei Sava sau a lui Radu Homiceanu, a Harunei Condurache sau a Doinei
Deleanu. Deși având o evidentă componentă de particularizare istorică a
situației (supunerea românilor din Basarabia prin înfometare, pentru a le
distruge originile), unele momente pot servi ca sugestie pentru orice
calamitate a secolului trecut, printre care și Holocaustul. Mijloacele
regizorale sunt diverse și amestecate, de la fețele vopsite în alb (”oamenii de
făină” ce se ”macină” pe dinăuntru din cauza grijii zilei de mâine) sau fețele cu
aspect pământiu (moartea domnea în Basarabia), la efectele fumigene.
Seceta roșie reprezintă un semnal de alarmă față de orice încercare de
uniformizare forțată, soldată cu victime omenești, conducând la dezumanizarea
omului și la alte consecințe profund negative de ordin psihic și moral ale
faptului că o pâine poate ajunge să
valoreze cât o viață de om.
(Seceta roșie, după Cartea foametei de Larisa Turea,
scenariul și regia: Petru Hadârcă, distribuția: Adi Cărăuleanu, Daniel Busuioc,
Pușa Darie, Petronela Grigorescu, Doina Deleanu, Haruna Condurache, Ada Lupu,
Andreea Boboc, Doru Aftanasiu, Radu Homiceanu, Andrei Sava, Gelu Zaharia,
scenografia: Rodica Arghir, coregrafia: Dumitru Tanmoșan, muzica originală:
Vali Boghean, premiera: 6 iunie 2017, Sala Teatru la Cub, TNI)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/06/seceta-rosie.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu