Mizanscena nu clarifică de ce piesa se numește Sandros. Chiar dacă titlul nu este explicat, se poate lua ca punct
de plecare unul dintre delirurile Cassandrei, în timpul căruia aceasta deplânge
sfârșitul lumii, aducându-i în discuție pe cei patru călăreți ai Apocalipsei
”năpustindu-se bubuind asupra Pământului”, pentru a interpreta titlul. Sandros ar putea fi o referință la Apocalipsă,
la Iisus și la Antichrist. Puritatea nu este reprezentată de Astyanax (copilul Andromacăi
și al lui Hector), ucis de greci conform mitologiei, redus în actuala
reprezentație la ceva înfășat rudimentar într-o pătură și legat cu sfoară. Dimpotrivă,
puritatea e întinată și este reprezentată de Sandros, un tânăr orfan care
învață să omoare de mic și care e la rândul lui omorât. În finalul piesei
ambiguitatea este sporită, în loc să fie înlăturată: motivul revenirii lui
Christos e același cu motivul primei veniri și al sacrificării, dragostea față
de umanitate (”poate voi/ Dumnezeu să
fie/ milostiv/ faţă de toată lumea”). Sandros rămâne la nivelul unei
potențialități care nu ajunge să se activeze (”s-a terminat deci/ n-am fost
copil/ nici adult n-am apucat să fiu/ cine ştie de ce am trăit şi de ce am
murit”) – o idee, o sugestie.
Actualizate, cinci personaje feminine din
tragedia antică întâlnesc alte șase caractere feminine contemporane, cu o
personalitate la fel de puternică. Pe muchia fragilă dintre personaj de
tragedie greacă și personaj construit pe baza psihologiei moderne, actrițele au
roluri de mare forță. Georgeta Burdujan este foarte dramatică și întruchipează
o Hecuba care încearcă să-i joace feste destinului, în aceeași măsură în care
destinul îi râde în nas, dejucându-i toate planurile pe care și le făcuse în
legătură cu fiii ei; durerea mamei care își pierde fiii e de nedescris. Hecuba
are momente de pierdere a conștiinței, în care delirează, evadând din prezent,
dar și momente de o luciditate insuportabilă și o personalitate contradictorie
– este în același timp fragilă și puternică, dreaptă și nedreaptă, milostivă și
crudă, fiicele și nurorile ei având, la rândul lor, sentimente contradictorii
față de ea. Jucând-o pe Andromaca, Catinca Tudose își valorifică potențialul
pentru dramă, dincolo de neurasteniile și nevrozele personajelor anterioare.
Andromaca e acum o femeie frustrată care suferă și a cărei răutate se revarsă
asupra celorlalte, însă justificările psihologice ale suferinței ei sunt foarte
bine clarificate prin interpretare. În rolul Elena, Livia Iorga nu e scoasă din
tiparul de femeie fatală, vampă sexy, o tipologie pentru care majoritatea
regizorilor o aleg deși a demonstrat de-a lungul timpului că poate face față și
tipologiei opuse; de fapt, personajul ei are o ușoară latură contradictorie,
însă postura de ingenuă e evident jucată. În rolul Cassandra, Irena Boclincă este personajul cel mai detașat de scenariu, o
compoziție îngroșată, maladivă, la limita umanului. Prin această compoziție,
actrița își pune în valoare vocea, postura corporală, privirea. Cristi Avram pare
să își dea seama că uneori, atunci când atinge și depășește o anumită limită,
tragedia tinde să se confunde cu comedia grotescă, iar Irena Boclincă surprinde
foarte bine acest aspect prin compoziția ei. În fine, Alexandra Bandac este
deja o actriță nu doar sârguincioasă, dar și vizibilă pe scenă prin elaborarea
rolului prin gestică și are o voce bună. Ar mai fi de menționat tânărul Remus
Stănescu, interpretându-l pe Sandros, încă student la Teatru, având și el o
voce bună, apoi Diana Chirilă în rolul Penthesilea, amazoana în uniformă camouflage, lipsită de emoții, ușor
surprinsă doar de previziunea propriei morți.
Așa cum reiese din prezenta punere în scenă,
Cristi Avram este un epigon al lui Radu Afrim. Cassandra are un microfon de cap
pentru amplificare atunci când prezice ceva în mijlocul a ceea ce în termeni
moderni s-ar numi o criză de nebunie. Într-unul dintre momentele ei de
lamentație, tânărul regizor preia o temă muzicală din Între noi e totul bine, care ar fi trebuit să contribuie la crearea
atmosferei și la conturarea unei anumite stării emoționale, însă nu face decât
să reamintească momentul din spectacolul lui Afrim, emoția de atunci
contrastând cu stilul mai degrabă reflexiv al lui Cristi Avram. Prin fumul din
scenă cred că urmărește tot să sublinieze atmosfera anumitor momente. Dar de la
a gândi cum să faci spectatorul să simtă un anumit lucru, la a-l aduce efectiv
în punctul scontat e cale lungă. Modul în care Cassandra e detașată de scenariu
și compusă, personajul bizar, din altă lume la care se ajunge, încercările de a
construi atmosfera scenică în mijlocul unei mizanscene austere, cu elemente de
decor precare, măștile (în cazul de față imaginea calului troian), inserția
unor momente de song sunt alte aspecte care ilustrează faptul că Cristi Avram
se inspiră din stilul lui Radu Afrim, deși, de cele mai multe ori, nici mizele
și nici finalitățile nu sunt aceleași.
Regizorul are câteva soluții regizorale
interesante (momentul Catincăi Tudose cu folia de plastic, exprimând sufocarea
într-o lume condamnată la tăcere și lipsită de comunicare, permanenta stare de asediu
în care trăiesc femeile sau pictura murală în roșu cu oameni, case și soare, exprimând
singurătatea ca un țipăt de disperare) și lucrează bine cu actorii. Dintre
tonurile solicitate de textul lui Katalin Thuróczy, i se potrivește mai mult
absurdul și mai puțin psihologicul sau liricul. Deși nu e vorba decât de o
rescriere a tragediei femeilor troiene în cheie contemporană, la final se
produce un soi de catharsis, deoarece, deși extrem de solicitant, spectacolul
se termină cu un sentiment de bine inexplicabil și de nedescris.
(Sandros de Katalin Thuróczy,
traducerea: Aanamaria Pop, distribuția: Georgeta Burdujan, Catinca Tudose,
Livia Iorga, Diana Chirilă, Alexandra Bandac, Irena Boclincă, Remus Stănescu,
regia: Cristi Avram, scenografie: Bianca Boroș, premiera: 12 iunie 2017, Sala
Uzina cu Teatru, TNI)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/06/sandros.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/06/sandros.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu