Stilul direct și controversat al dramaturgului american Neil LaBute, preocupat de trame de cuplu, se pliază foarte bine pe stilul regizoral al lui Cristian Juncu, dispunând de o abilitate extraordinară de a atrage atenția spectatorului prin jocul pătrunzător, captivant și convingător al actorilor aflați sub direcția sa de scenă. Dintotdeauna, am remarcat la Cristian Juncu faptul că lucrează foarte bine cu actorii.
În spectacolul Sărbători fericite
te întâmpină o scenă populată de decorul unic, special creat pentru a servi
celor trei scene extrase din textele lui LaBute (The Furies, Happy Hour, Helter Skelter) transformate în
microscenarii, având un impact deosebit asupra publicului. Spațiul scenic este
plin, fără ca acest lucru să devină deranjant, organizat în jurul spațiilor
unde vor evolua actorii (mesele de cafenea, de restaurant sau de club),
dominând decorul de sărbătoare, sugerând apropierea Crăciunului, cu instalații
de beculețe și reni decorativi iluminați, dar și foarte multe manechine în
background, cu pungi cadou în mâini, surprinse parcă la cumpărături, în
aglomerația din magazinele unei metropole, contrapunctate de o balerină la bară
și de un glob disco. Prin decorul unic, spațiul și timpul în care se desfășoară
cele trei scene sunt comprimate și suprapuse, astfel că regula clasică a celor
trei unități (de acțiune, de timp, de loc) este reconfigurată în cheie actuală.
Locul și timpul devin oriunde, oricând, dar cel mai probabil în zilele noastre,
în New York, la București sau chiar la Sibiu.
Subiectul unic al acestei tragedii fragmentare moderne îl constituie cuplul
și problemele fidelității, a sincerității și a trădării în cuplu, trecute prin
filtrul unor tipologii și al unor categorii sociale diverse, analizată din
perspectiva subiectelor arzătoare pentru societatea contemporană. În primul
rând, avem un cuplu gay, în al doilea rând un cuplu necăsătorit, format dintr-un
bărbat și o femeie din clasa de mijloc (el lucrează în vânzări, iar fidelitatea
îi este pusă la încercare într-un club unde întâlnește o femeie mai emancipată
decât el), iar în al treilea rând un cuplu căsătorit, aflat într-o postură mai
specială, unde nu doar familia, ci întreaga societate e pusă sub semnul
întrebării ca fiind disfuncțională (soțul își înșală soția de șase ani cu sora
acesteia). Astfel că abia la final, contrastul dintre atmosfera sărbătorească
și manechinul la bară este explicat prin opoziția dintre aparență și esență. Plenitudinea
și beatitudinea nu sunt decât exteriorul unei tragedii ascunse, de profunzime,
pe care, gradual, nuanțat, surprinzător ori prin compoziții de mare forță,
actorii o scot la iveală.
Mai exact, cele trei scene, extrem de subtil jucate, constituie pentru
spectator un periplu de la comic și grotesc la absurd, apoi la realism și, în
cele din urmă, la tragedie pură. Cele trei categorii estetice prin care se
evidențiază fiecare dintre cele trei microscenarii sunt: grotescul, absurdul și
tragicul. În prima scenă, îi întâlnim pe Adrian Matioc, într-un rol echilibrat,
pe Marius Turdeanu, într-o compoziție nostimă (partenerul mai tânăr al unui
homosexual, care-și ia cu el sora pe post de backup la întâlnire, pentru a-l ajuta să-și negocieze relația,
fiind interesat de continuarea acesteia) și Ofelia Popii, într-o postură de rol
inedită (vulgară, superficială, incisivă). Sora e temperată de faptul că e
nevoită să-i șoptească în permanență fratelui la ureche, din cauza unei
probleme la cordele vocale, dar în fapt e sălbatică, plină de neastâmpăr,
obrăznicie și incredulitate față de motivul despărțirii invocat de amant (o
boală incurabilă, rămânându-i de trăit foarte puțin timp). Monologul final al Ofeliei
Popii, cu vocea abia audibilă, scoțând imprecații din rărunchi, cu fața peste
care desertul alb, aruncat de fostul partener al fratelui exasperat de
atitudinea ei polițienească, îi vine ca o mască atinge culmile grotescului. Cei
doi rockeri de mahala se sărută impetuos la final, lăsând scena extrem de
reușită într-un suspans de semnificație. Câtă intruziune în intimitatea cuiva
își permite celălalt într-o societate normală?
În cea de-a doua scenă, nu mai avem de-a face cu extreme sociale ca în
cazul anterior (periferie-centru), ci cu trepte de emancipare ale clasei de
mijloc. Logodnicul (Adrian Matioc) face din fidelitate o virtute a bărbatul
mediu, neatractiv, rulează glume răsuflate și devine penibil în fața unei femei
atractive și emancipate (Cendana Trifan). Vorbind ostentativ la telefon cu
logodnica și folosind texte fumate cu femeia din club (”ai grijă să nu te
îndrăgostești de mine”), logodnicul cade el însuși în capcana îndrăgostirii cu
toate că se încăpățânează să refuze în mod repetat o aventură de o noapte cu
Cleo și în ciuda faptului că aceasta respectă toate regulile de marketing pe
care el însuși le folosește în profesia sa (promoție, ofertă de neratat, ultima
strigare). Din nou, orizontul de semnificație este oscilant, lăsat la
latitudinea spectatorului, fără a impune concluzii și fără a emite sentințe. Să
fie într-adevăr păcatul gândului mai grav decât cel al trupului?
În fine, ultima scenă îi readuce pe Marius Turdeanu și pe Ofelia Popii în
alte ipostaze de rol decât cele precedente. Finalul discuției de cuplu dintre
cei doi, făcând o pauză într-un restaurant de la shoppingul de sărbători este
tragic și puternic (femeia trădată de două ori – de sora ei, în același timp cea
mai bună prietenă, și de soțul ei și tatăl copiilor ei –, evadând mai întâi în nevroză,
cumpărându-și o rochie albă, tinerească, nepotrivită cu situația ei de femeie
gravidă, copleșită în cele din urmă de disperare își înfige un cuțit în burtă
și-n copilul nenăscut, curmând într-o baie de sânge mizeria morală abia
descoperită). Care e limita compromisului în cuplu? Iarăși, finalul rămâne
deschis.
Chiar din acest spectacol, se poate remarca, urmărind prestațiile actorilor
cu dublu rol (Adrian Matioc, Marius Turdeanu, Ofelia Popii), cum Cristian Juncu
îi orientează înspre compoziții diferite, chiar contrastante. Regizorul
lucrează foarte curat, leagă scenele punctând sonor diferențele dintre ele și
are în vedere o societate în care problemele de cuplu, familia, micile tragedii
cotidiene sunt cheia rezolvării chestiunilor de interes mai larg. Pentru că pe
fericirea și bunăstarea oamenilor se întemeiază nivelul de civilizație al
întregii societăți. În rest, spectacolul dovedește că orice perioadă a anului
poate fi un bun prilej de sărbătoare teatrală, cu actori al căror joc ales e o
plăcere să-l admiri.
(Sărbători fericite după texte de
Neil LaBute, regia: Cristian Juncu, scenografia: Mihai Păcurar, distribuția:
Adrian Matioc, Ofelia Popii, Cendana Trifan, Marius Turdeanu, premiera: 31
martie 2017, în cadrul Microstagiunii BRD Scena9, 30 martie-1 aprilie 2017, Teatrul
Național ”Radu Stanca” Sibiu)
Dana Țabrea
http://www.revistatimpul.ro/view-article/3722
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu