Majoritatea regizorilor au început să migreze înspre o problematică de tip
social, valorificând textul sau adăugându-i un plus de valoare în această
privință. Deoarece, în absența unui aspect sociopolitic, teatrul iese din sfera
cetății pe care o reprezintă, iar acest lucru nu pare să fie de dorit în zilele
noastre. Astfel că regizorii obișnuiți să facă teatru de artă adoptă o tematică
socială, în timp ce regizorii care se ocupă de arta activă caută să își îmbrace
montările în mod cât mai estetic. Am regăsit aceste aspecte cu precădere oglindite de teatrul sibian a cărui
microstagiune de anul acesta am considerat-o extrem de ofertantă. Două dintre
aceste producții, Familii (în regia
lui Eugen Jebeleanu) și Vorbiți tăcere?
(în regia Gianinei Cărbunariu), ilustrează cursul ideilor deja exprimate. Mă
refer la aceste două producții pentru că au fost propuse în continuarea microstagiunii în oferta Festivalului Internațional de Teatru de la
Sibiu aflat la a 24-a ediție (9-18 iunie 2017).
În Familii, decorul este extrem
de light, fresh și mobil, iar întreaga atmosferă (light design și muzică), poate fi descrisă în acest mod. Vizual, se
recurge la o estetică minimalistă de efect pentru a îmbrăca o problematică
socială. Și găsesc acest lucru extrem de reușit (scenografia: Velica Panduru,
video: Andrei Cozlac). Plecând de la imaginea inițială a familiei prinse sub lavă
vulcanică (istoric, se face apel la situația orașului Pompei din Antichitate),
conceptul de familie e departe de a fi unul încremenit; descrierea narativă a
conceptului de familie începe să prindă contur printr-o dinamică scenică fără
cusur, prin flash-uri alternative de story reluate în mod aleatoriu în prima
parte, îndreptând atenția spectatorului înspre problematică în partea a doua și
înspre soluții și rezolvarea conflictelor, deschise inițial, în ultima parte a
spectacolului. După cum spuneam, narativitatea discontinuă face loc enunțării
unei problematici grave și încercării se soluționare a conflictelor de familie
din final. Centrul de greutate al spectacolului însă îl reprezintă problemele
ca atare, iar nu rezolvările, de aceea sunt intercalate momente de song și de band, iar finalul, prin caracterul său estetic, potențează
problematica socială, lăsând loc reflecției care nu trebuie forțată ci doar
stimulată, exact în modul foarte inteligent în care se alege să se procedeze
aici (entertainmentul, umorul, exercițiile de improvizație cu actorii din care
a rezultat story-ul sunt modalitățile
prin care atenția este distrasă dinspre probleme, pentru ca fiecare să revină
singur și să reflecteze pe cont propriu asupra acestora – presiunea exercitată
de autorități, discriminarea cuplurilor gay, respingerea cererii de adopție,
revizuirea Constituției etc.). Într-o societate normală, lucrurile se petrec
altfel decât la noi (semnal de alarmă). În cea de-a treia parte, practic
actorii își trec microfoanele de la unul la altul, și astfel se creează o punte
între situații, iar soluțiile găsite sunt edificatoare.
În cazul celui de-al doilea exemplu, Vorbiți tăcere?, estetica nu mai e subsumată problematicii (cu o diferență de concepere a spectacolului în cea de-a doua parte a sa). În ceea ce privește raportul dintre problematica socială abordată și caracterul estetic al unui spectacol, vine un moment când diferența dintre doi regizori care fac teatru social în mod estetic sau care fac teatru de artă, adăugându-i o motivație socială, începe să se estompeze. Totodată, în ceea ce o privește pe Gianina Cărbunariu, încep să cred tot mai puțin în etichetele pe care le-am folosit referitor la teatrul ei (în special, teatru documentar). Pentru că teatru ei începe să lucreze mai presus și dincolo de ele. Un lucru e cert, dincolo de categorisiri: arta regizoarei este activă, vie, încercând prin toate mijloacele să creeze o punte între actori și spectatori, renunțând în mod definitiv la cel de-al patrulea perete. Regizoarea recurge la modalități actuale, practicând în mod circular distanțarea actorilor de roluri (la începutul și sfârșitul spectacolului), cu o ușoară tentă metateatrală (autocritica din ultima scenă, cu privire la scenariu și regie). Scenele se constituie din mai multe secvențe, dintre care unele extrem de scurte, cu treceri fulgurante între acestea. Iar spectacolul captivează în primul rând prin jocul admirabil al actorilor. În mod cert, avem de a face cu două părți, dintre care prima e centrată pe problematică, iar a doua are un pronunțat caracter estetic.
Făcând apel la situații imaginare, intervin umorul și ironia (deși
problematica în sine e una extrem de gravă – condiții de muncă improprii,
tratament inuman, exploatare, în ideea că orice lucru, să zicem un accident de
muncă, are un preț și poate fi recompensat), jocul actorilor e profesionist,
iar caracterul estetic aproape că lipsește (în prima parte). În cea de-a doua
parte a spectacolului (deși evoluția este graduală, nu bruscă), situațiile fac
referire la evenimente care realmente au avut loc (caracterul până la urmă
documentar al teatrului Gianinei Cărbunariu, fără ca teatrul ei să poată fi
redus la acesta), în timp ce caracterul estetic al spectacolului este mai
pronunțat. Pendularea aceasta dintre construirea unor situații imaginare și
problematică socială expusă direct, apoi considerarea unor situații având la
bază o eficientă documentare și potențarea caracterului estetic, dinspre prima
înspre a doua parte, este foarte interesant realizată. Imaginea determinantă
pentru schimbarea registrului dinspre problematică înspre estetică este cea cu
Ofelia Popii micșorându-se în timp ce părăsește prim-planul.
Intervine la un moment dat, ca în majoritatea spectacolelor Gianinei
Cărbunariu (prima dată îmi vine în mine Solitaritate,
dar am convingerea că și în celelalte) nevoia de a defini titlul prin
spectacolul propriu-zis. În cazul de față, titlul trimite la o secvență din
scenariu despre semnificațiile tăcerii. În câte moduri se poate tăcea și ce
semnifică tăcerea noastră în fiecare dintre cazuri mi se pare a fi chestiunea
cea mai relevantă pentru tematica abordată: exploatarea forței de muncă din
țările Europei de Est în Occident. Exploatarea forței de muncă, în general. Pentru
ca specializarea occidentalului să poată atinge cote maxime și pentru ca acesta
să își desfășoare activitatea profesională în cele mai bune condiții, făcând
doar ceea ce știe și lucrul pentru care s-a calificat, e nevoie de oameni buni
la toate, care să-l asiste pe occidental în încercarea de a deveni cât mai
specializat și mai eficient cu putință. Mai rău, e nevoie de forță de muncă
pentru muncile de jos. Or, respectiva forță de muncă e importată din Europa de
Est. Și nu numai.
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.ro/2017/09/problematica-sociala-in-teatrul.html
https://dyntabu.blogspot.ro/2017/09/problematica-sociala-in-teatrul.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu