Sunt datoare de ceva timp cu o recenzie la cartea Iuliei Popovici despre
situația actorului independent din România (Elefantul
din cameră. Ghid despre teatrul independent din România, Idea Design &
Print, Cluj, 2016). Scrisă pentru o anume ediție a festivalului Temps d’Images,
într-un ritm alert, făcând apel la materiale anterioare și la o vastă bibliografie,
această carte atinge următoarele chestiuni, în ordinea organizării pe capitole:
o introducere terminologică („subvenționat”, ”independent”, ”privat”,
”alternativ”, ”experimental” etc.); punerea în discuție a statutului artistului
de teatru din România, bazată pe declarații și statistici; analiza teatrului
documentar prin raportare la ”dramaturgia realului” (adică modalitățile
specifice prin care teatrul documentar transpune realitatea în ”verosimilitate
scenică” – apud Martin, cu ilustrări dintre
cele mai recente); o analiză a ”conceptului de real în teatrul documentar” prin
exemplificări sugestive și succinte teoretizări; o ”genealogie” a
”documentarului teatral românesc”, punând accent pe declarațiile regizorilor
relevanți și pe condițiile apariției practicilor de teatru documentar în Europa
Centrală și de Est – absența unei
dramaturgii puternice (de exemplu, România), o tradiție și o practică serioasă
a documentarului de relevanță sociopolitică (de exemplu, Polonia), specificul
militant al teatrului documentar din țările cu politică totalitar represivă (de
exemplu, Rusia); încheind prin capitolul dedicat ”actoriei în teatrul
documentar”.
Dintre chestiunile cu caracter general, aș mai semnala o identificare a
caracteristicilor teatrului independent din România, în felul următor: producțiile
independente ”propun montări de text contemporan”, ”implică artiști tineri” și
explorează cel mai adesea ”noi teritorii” (cum ar fi jonglarea rolurilor
actor-regizor, cu migrarea actorilor înspre zona regiei, un salt asupra căruia
personal am mari rezerve); producția ”tinde să fie sau să pară minimală din punct
de vedere al mijloacelor utilizate, al scenografiei și echipamentelor tehnice
folosite”. Consider că nu toate condițiile sunt obligatorii pentru
identificarea unei producții de teatru independent. Există astfel montări de
teatru contemporan, cu actori tineri, uzând doar în aparență de minimalism
scenic, fără să fie mostre ale teatrului independent.
Foarte interesantă este distincția pusă în joc de critica de teatru din
Occident dintre teatru politic și teatru social, ”teatru angajat”, ”teatru
aplicat”, în contextul discuției despre teatrul documentar. Sunt citați Carol
Martin și Derek Paget într-o încercare de a ajunge la funcțiile sau rolurile teatrului
documentar. Sintetic, teatrul documentar apare acolo unde e loc de
investigație, reenactment, focalizare
asupra unor comunități marginale, research
și diseminare a rezultatelor cercetării etc. Dacă teatrul social (applied theatre) are legătură cu
abordarea unei problematici sociale, cu problemele anumitor colectivități, fără
a avea mize neapărat estetice, fiind mai mult un instrument de intervenție
socială, ținând cont de contextul sociocultural, economic și istoric, teatrul
politic ar fi ”unul al , atașat unor proiecte de
schimbare societală, cu mize mult mai și mai puțin
intervenționist concrete”, ”se subordonează, este atașat unui proiect politic”
–apud Neveux. Aplicate la teatrul din
România, distincțiile puse în joc sunt necesare, dar nu suficiente. Teatrul
Gianinei Cărbunariu, fie el documentar, politic sau social, tinde să depășească
grilele convenite prin distincții teoretice.
Foarte importantă e menționarea faptului că, inclusiv în teatrul ce folosește
tehnica verbatim, realitatea socială
este recreată scenic, ”fidelitatea” fiind a personajului față de persoana din
scenariul inițial, dar nu atât în ceea ce privește ”ceea ce a spus respectiva
persoană devenită personaj”, ci mai ales în ceea ce privește ”ce ar fi putut
spune personajul în situația socială dată”. În această chestiune, Iulia
Popovici are o ierarhie proprie a regizorilor contemporani de teatru
documentar, nuanțând dincolo de generalizarea de față. Însă eu nu intenționez
decât să fac trecerea înspre ultimul capitol – din punctul meu de vedere cea
mai interesantă parte a cărții.
Raportarea la discuțiile din Occident este totală când e interogată
distincția intrepretare-impersonare și e considerată construirea personajului
în raport cu o persoană, accentuându-se implicarea, contribuția și aportul
actorului. Investigând felul în care actorii își construiesc personajul în
teatrul documentar, Iulia Popovici a intervievat mai mulți actori (Alexandru
Potocean, Alex Fifea, Katia Pascariu, Sânziana Nicola, Sever Andrei, Diane
Fletcher, Nicoleta Lefter, Florentina Țilea), comparându-le intervențiile și construindu-și
discursul pe baza acestora. Rețin că: granița dintre teatrul de ficțiune și cel
al realului este volatilă (Alexandru Potocean); interpretarea actorul de teatru
documentar reprezintă o perspectivă asupra unei situații și asupra unui om
(Raluca Stroescu); imitarea omului este importantă doar cu privire la aspecte
care au relevanță pentru personaj, distincția dintre personajul inspirat de
persoana reală și persoana reală fiind importantă (Sever Andrei); construcția
personajului de la exterior spre interior în teatrul documentar este foarte
dificilă, raportat la experiența din școală a actorului (Katia Pascariu); construcția
personajului de tip stanislavskian este mai rezistentă în timp (Alexandru
Potocean); chiar mai greu decât să joci într-un spectacol al cărui subiect este
încă în dezbaterea opiniei publice, iar procesul nu s-a încheiat (Spovedanie la Tanacu, regia: Andrei Șerban)
e să joci cu persoana pe care o întruchipezi (transformi în personaj) în sală
(Alexandru Potocean).
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.ro/2017/08/de-la-persoana-la-personaj-elefantul.html
https://dyntabu.blogspot.ro/2017/08/de-la-persoana-la-personaj-elefantul.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu