Am perceput trecerea de la piesa într-un act a lui Mrozek din 1960 la
montarea regizorului basarabean ca pe un dialog socratic devenit vodevil. Burlescul
și parodia din text se regăsesc în spectacol, dar comedia nu mai ascunde/revelează
gravitatea de dincolo de aparențele situațiilor și ale personajelor dramatice.
Gravitatea rămâne printre rânduri, depinzând de interpretarea anumitor expresii-cheie.
Absurdul este transpus prin gesturi actoricești expresiv realiste. Teatral, e
un absurd filtrat ionescian, însă nu e absurdul tragic pe care l-am văzut eu la
Mrozek. De asemenea, nu uzează de o cheie fantastică de interpretare și, dacă
s-ar lua ca justificare faptul că e vorba de un spectacol actual, plecând de la
o idee vizionară, consider că s-ar fi putut miza mai mult în direcția
reconfigurării unui sens profund actual (critica societății consumiste), chiar
universal (egoismul uman), dincolo de critica totalitarismului.
Nici totalitarismul (gestionarea dirijată a hazardului) și nici democrația
(votul liber) nu mai funcționează atunci când problema de fond se pune:
rezervele s-au terminat, nu ce, ci pe
cine mâncăm. Aristocratul se preschimbă în pârlit, cei puternici în saltimbanci,
cel slab în Iisus Hristos. Totul în virtutea unei sofistici care constituie
fondul absurdului lui Mrozek. De exemplu, felul în care Grasul decide că ar
trebui să se voteze: ”Unul dintre dumneavoastră va spune o cifră, apoi celălalt
altă cifră, la urma voi spune și eu una. Dacă suma celor trei va fi fără soț
înseamnă că eu voi fi cel mâncat. Dacă se va întâmpla însă ca suma să fie cu
soț, atunci îl vom mânca pe unul dintre dumneavoastră”. În cele din urmă,
Grasul și Mijlociul coalizează împotriva Slabului.
Poate că nu e tocmai cel mai bine scris text al lui Mrozek, însă ideile,
înlănțuirea lor și subtextul m-au fascinat. Pentru că putem considera că ”maladiile
civilizației contemporane” (o primă expresie-cheie), la care nu se face
referire în mod explicit, caracterizează societatea noastră (goana după bani,
preeminența lui ”a avea” sau ”a vrea să ai mai mult”, în defavoarea lui a fi,
cruzimea și meschinăria exacerbate). Sau că naufragiații în derivă, pe o ”plută”,
suntem noi. Sau că ”foamea” e
insațiabila dorință de dominare asupra celuilalt. Și că a-ți mânca de viu semenul
nu e decât o metaforă, nu una dintre cele mai fericite, dar cu implicații adânci
în actualitatea socială. Scaunele poate că nu-s decât niște scaune, iar cufărul
ar putea să nu fie altceva decât un cufăr. Cei trei protagoniști, aflați într-o
situație fără ieșire din punct de vedere logic, în căutarea definiției
conceptului de ”sacrificiu (de sine)” – Grasul, Mijlociul și Slabul – ar putea
la fel de bine fi redenumiți: micul/mediul/marele manager al resurselor de hrană disponibile și indisponibile și al
vieții celorlalți, ba chiar al propriei vieți. De vreme ce consensul privitor
la care dintre cei trei urmează să fie sacrificat e imposibil, sacrificatul va
fi ales în baza unor principii absurde și demagogice (”bun-simț”, ”colegialitate”,
copilărie nefericită etc.), va fi impus sau ales prin vot așa-zis democratic sau,
în ultimă instanță, va alege complet irațional, silit, dar liber(!) să fie
sacrificat (din ”noblețe sufletească”, ”solidaritate”, ”dragoste de semeni”, ”dorința
de a se jertfi”).
O altă expresie-cheie o reprezintă cea de ”dreptatea istorică”: doar cei
nemulțumiți se plâng de lipsa dreptății, iar cerând dreptate ”caută astfel
justificări tocmai aceia care nu au reușit în viață”. Dreptatea istorică e un
apel sofistic și nefondat la trecutul personal al celui ce trebuie sacrificat.
De asemenea, apelul la minima rațiune a Slabului îi este retezată din fașă: ”ca
un individ iresponsabil [nebun],
trebuie să te lași călăuzit de oamenii care știu ce vor, trebuie să fii
eliminat din societate pe calea consumării de către ceilalți”. Și cu toate că rezervele
de alimente sunt găsite, nu există cale de întoarcere pentru că Slabul, în
pofida oricărei rațiuni, e fericit în
cele din urmă să se autosacrifice. Deși conceptul de ”sacrificiu (de sine)” nu
este definit, dialogul socratic ca vodevil are un final neașteptat, deschis,
interpretabil.
Regizorul construiește un soi de vodevil folosind muzică înregistrată, cu triouri
antrenate într-o ușoară coregrafie (mișcare scenică ritmică, sacadată, mimetică),
lăsând la nivel subliminal implicațiile mai profunde ale textului și ideilor
lui Mrozek. Principala maladie a societății contemporane o constituie somnul
rațiunii (interpretare evidentă încă de la începutul spectacolului). Modul în
care ritmurile muzicale dansate sunt introduse trimit înspre un al doilea
pericol: robotizarea, transformarea omului în sclavul absurdului atunci când
sofismele domină logica. Atunci când asistăm la o inversare a valorilor și o camuflarea
a lor în contravalori.
Aș considera mai actuală o reprezentație în care s-ar respecta indicațiile
de costumație inițiale ale lui Mrozek (”costume negre și cămăși albe, cravate
albe înnodate impecabil, colțul alb al batistei în buzunarul de la piept” –
ținută business) și mai puțin cele de
scenografie (pluta, scaunele, cufărul etc.). Jaboul Slabului și papioanele
celorlalți doi care-l vor consuma în
cele din urmă sunt alternative care inversează cumva rolurile, creând confuzie
asupra personajelor ca într-o comedie bulevardieră. Deși distribuirea celor
trei protagoniști în roluri (în ordinea numirii de mai jos) este previzibilă și
exclusiv în acord cu trăsăturile fizice ale personajelor. Acest lucru permite
actorilor o lejeritate de expresie și o expresivitate gestuală foarte mare, în
direcția comicului facil și diminuând absurdul, anulând posibilitatea nașterii
tragicului din absurd. Critica societății de consum (cea mai valabilă
interpretare actuală a piesei) este deviată în sens politic (pancarta roșie cu
”Vrem mâncare!”, brâul roșu al Grasului – membrul elitei deghizat în
totalitarul deghizat în democrat etc.).
(În largul mării/Out at Sea de Slawomir Mrozek, regia:
Petru Hadârcă, distribuția: Emil Gaju, Petru Oistric, Anatol Durbală, Valentin
Zorilă, decor: Iurie Matei, Teatrul Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, premiera:
11 mai 2014, spectacol prezentat în cadrul FITS 2017)
https://dyntabu.blogspot.ro/2017/08/out-at-sea.html
https://dyntabu.blogspot.ro/2017/08/out-at-sea.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu