În luna mai a anului curent, picturile Deliei Andrieș din
cadrul expoziției Respiră acest aer/Breathe this Air au fost scoase din
spațiul inițial de expunere (galeria de artă contemporană Borderline Art Space)
și reexpuse la Spitalul Clinic ”Dr. C.I. Parhon” din Copou în cadrul unui
proiect care avea ca miză probarea caracterului terapeutic al artei. De
asemenea, performance-ul lectură al artistei (Gânduri neștiute și locuri imateriale) va fi fost reeditat în fața
personalului Secției de Nefrologie a spitalului, Delia Andrieș apărând într-o
ținută convențională de spital cu dublă semnificație, trimițând atât spre
medic, cât și spre pacient. Noul titlu al manifestării fiind Transplant –
despre artist ca medic al societății. O operație importantă urma să aibă loc,
însă aceasta nu o viza nici pe artistă și nici pe pacienți. Transplantarea
lucrărilor artistei pare să aibă o semnificație mai profundă, în contextul
întregului performance. Asemenea proiecte sunt de dorit, în condițiile în care
adresabilitatea înspre pacient ar fi mai clar proiectată, putându-se organiza
asemenea recitaluri sau performance-uri recitative chiar în saloanele
pacienților de spital, și atunci rolul curativ ca atare al artei ar fi evident,
iar miza explicită. Or, pentru cazul de față, evenimentul singular nu își
justifică miza pe care titlul său o reclamă. Ar mai fi de așteptat alte
asemenea evenimente, în continuarea celui în discuție aici.
Pentru moment, medicii (cu alte cuvinte, personalul
spitalului) au luat contact cu arta contemporană la ei acasă, lăsând arta să
vină spre ei și nu invers – periplul
obișnuit al persoanei interesate de artă înspre galeria contemporană. Circuitul
artei care se îndreptă spre privitor nu e comod din nici un punct de vedere,
nici pentru spectator (degustătorul/amatorul de artă) și nici pentru
artist/performer. În primă instanță, aducând arta în casa medicilor se schimbă
unghiul din care e privit spitalul, ceea ce poate crea, la un nivel de
suprafață, disconfort; scos din elementul său cotidian și din rutină, omul va
căuta întotdeauna să se protejeze din reflex printr-un zâmbet condescendent,
prin amabilitate mai mult sau mai puțin trucată, dând de înțeles artistului
(străinului) că nu-i decât un străin și că va rămâne astfel, ca nu va fi privit
altfel, indiferent dacă ținuta sa de medic gata să intre în operație (sau de
pacient gata ieșit din operație) este mai potrivită cu locația în care se află
decât ținuta în care cei de-ai casei sunt surprinși de momentul
performance-ului. Spitalul nu este o galerie și nu este un loc unde să se
desfășoare performance-uri, deci din start va exista un feeling al unei bizarerii (pentru spectatorii din interior).
Aceasta este, fără îndoială, atitudinea comună. Deoarece, după ce convenția
este asimilată și acceptată, artistul va fi și el acceptat deopotrivă cu arta
sa. Însă procesul e unul de durată. Nu se poate întâmpla de la prima expunere
de acest gen.
Delia Andrieș se transpune total în performance și o
găsesc chiar mai interesantă decât în cel inițial. Pentru că postura în care se
află ca artist și om, la care am făcut succinte referiri mai sus, se oglindește
foarte bine în atitudinea ei (afabilă, împărțind medicilor foile de pe care
tocmai a citit și încercând o abordare de tip participativ). Ritmul în care se
derulează performance-ul și tonul vocii artistei dobândesc caracterul unei
incantații. Conținutul este profund, anume selectat să copleșească audiența.
Atmosfera creată e una apăsătoare, gravă, iar recitalul nu face apel direct la
mentalul și conștiința auditorului, ci mai curând la subconștient. De aceea,
îmi imaginez un public care ar asculta-o pe Delia Andrieș cu ochii închiși, ca
atunci când ar fi vorba de un ritual și cânt. Termenii gravi au o anumită
sonoritate pentru cel ce ascultă (cred că simțul auditiv este în cazul de față
cel mai solicitat deoarece ținuta vestimentară a artistei nu se schimbă, în
timp ce vocea se modulează în concordanță cu starea de spirit creată și în funcție
de gravitatea celor exprimate), iar atunci când nu se oferă soluții
propriu-zise la nivel conștient, intră în joc subconștientul celui ce ascultă.
Foarte mulți termeni religioși sunt prezenți,
iar senzația că am fi de față la un anumit ceremonial trimite înspre
conceptul performance-ului: arta poate avea un caracter terapeutic, nu
injecțiile ori medicamentele vindecă, ci doar Dumnezeu. E extrem de profund,
performance-ul semănând cu o rugă, cu rugăciunea unei vestale față de călăul
ei.
M-am întrebat și cu privire la prezența termenului
”transplant” din titulatura performance-ului lectură și cred că e vorba de o
transfigurare a omului: de o anume ocultare a laturii raționale, în favoarea
glasului inimii. Inima se aude pulsând în spatele a tot ceea ce se petrece, o
inimă vie care acceptă că mintea ar putea trece în inimă, dar nu că o rațiune
vitregă ar putea vreodată să o stăpânească. Transplantul de inimă e atât de
dificil pentru că ființa umană este unică și, atunci când a ajuns la un anumit
nivel spiritual, nici o schimbare nu s-ar mai putea produce deoarece a devenit
una trup-suflet-spirit întru ceea-ce-ar-putea-fi-numit-oricum sau mai bine
rămâne nenumit. E impresionantă Delia Andrieș în demersul ei feminist discret,
iar cântu-i devine în cele din urmă strigăt împotriva jicnirii rațiunii,
profanării trupului și încercării de a răpi o inimă prin amputarea celorlalte
două elemente ale omului întreg. Inima unui om nu este de vânzare. Inima mea, pare să strige glasul catifelat,
dar ferm al Deliei Andrieș, nu poate fi scoasă la mezat. Deoarece inima mea sunt (doar) eu.
Faptul că termenii și cuvintele încep să se evapore, să
nu conteze, să își piardă conturul, iar performance-ul se adresează în mai mare
măsură laturii emoționale a auditoriului decât celei raționale reiese și din
faptul că artista alternează în performance-ul lectură random versuri în limba română și versuri în limba engleză. În
cadrul performance-ului, versurile se repetă, ceea ce sporește caracterul de
incantație al recitalului. E incredibilă vocea Deliei Andrieș, iar versurile
compuse de ea tulbură: ”Ce bine că plouă/ Ce bine că încă simt mirosul ploii/
Până in decembrie te voi uita”.
Dana Tabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2018/06/caracterul-terapeutic-al-artei.html
https://dyntabu.blogspot.com/2018/06/caracterul-terapeutic-al-artei.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu