Textul lui Daniel Chirilă nu contrazice stilul în care începuse să scrie acum
câțiva ani la Iași, sub pseudonimul Enoch Darli. Babele lui Dabija,
naturalismul, teatrul în teatru sub însemnele parodicului (Shakespeare modificat
spectacular), zeflemisirea ”epocii de aur”, narativitatea fragmentară sunt doar
câteva dintre modurile în care susnumitul se manifestă ca autor de text și
regizor. Deja lucrează cu creatori renumiți, câștigă proiecte AFCN, iar de
trupa Frilensăr s-a auzit. Nu știu dacă faima în sens general (relocarea la
București, dedicarea întregii energii proiectelor teatrale, lucrul cu artiști
foarte cunoscuți, prezența numelui său pe afișele unor spectacole de neratat la
teatre din țară, prezența cu spectacole în festivaluri organizate la nivel
național, unele chiar internaționale în titulatură etc.) l-a făcut pe Daniel
Chirilă mai prețios în ochii criticii sau cele enumerate în paranteza de mai
sus au condus la faima sa, iar critica (mă refer în special la cea bucureșteană)
l-a luat în vizor.
Din punctul meu de vedere, Daniel Chirilă este același care a plecat din
Iași, numai că a urcat câteva trepte în direcția maturizării ca om și artist
dedicat fenomenului teatral. ”Răzimat” de Ștefan Lupu (o coregrafie impecabilă)
și de echipa aleasă (Daniel Chirilă a ținut mereu la idee de echipă), a ajuns
la un spectacol de teatru coerent scenic și prin idei, chiar dacă fragmentat la
nivel discursiv, având un titlu cu dublă semnificație (crud însemnând literal ”rău”,
iar metaforic ”naiv”). L-am rugat să formuleze un statement pentru spectacol și iată-l: ”Statementul e că se poartă aceleași discuții de 100 de ani și că
tinerii din România au impresia că ei dețin adevărul și că ei sunt schimbarea.
Și că așa avem această luptă între tradiționalism și valori europene din care
aproape de fiecare dată a avut de câștigat tradiționalismul. Mișto
e că în fiecare generație e revoltă și spirit. Trist e că de fiecare dată o luăm de la capăt”.
Fire preponderent concretă și intuitivă, Daniel Chirilă construiește
povești, întrerupând firul narativ fie prin momente coregrafico-vizuale, fie prin
inserții de spectacol în spectacol ori prin dezvrăjire teatrală, scoaterea în
lumină, la vedere a convenției teatrale, înlocuirea convenției inițiale prin
alta sau chiar renunțarea la convenție (în funcție de interpretarea pe care o
dăm anumitor momente). Muzica e definitorie pentru elementul ludic al acestui
performance coregrafico-teatral, semnalând că unii eram șoimi ai patriei, iar
alții adolescenți când a avut loc Revoluția din 1989 (publicul țintă), totodată
muzica (de la electronică, la melodii patriotice ale anilor `70 sau la rap,
toate românești) devine personaj în spectacol.
Remarc trimiteri în actualitate, o ușoară încercare de a politiza soarta
generației sale ce nu sunt lipsite de o anume candoare. Politizarea este minimă
în raport cu încercările de teorie teatrală ale lui Daniel Chirilă: teatrul se
adresează prezentului și, în mod implicit, viitorului, prin oameni, prin
tineri; ”emoția controlată” este repudiată în favoarea entuziasmului care își
permite uneori să se mai și contrazică, teatrul
nu a murit. Dar și în raport cu ideea că trecutul recent se regăsește
într-o anumită măsură, formă sau pondere în prezent. Intuim două tabere, a avangardiștilor
și a tradiționaliștilor – a celor ce vor să fie liberi, ce pun ”avântul” mai
presus de orice și a celor ce emit dictoane în limbaj de lemn în numele
progresului tinerei generații, dar terminologia ambelor se confundă. Prima
riscând să devină anarhistă, iar cea din urmă progresistă în numele conceptului
de progres eronat pentru că paradoxal. Ceea ce contează nu sunt termenii, ci
ideile din spatele acestora – cu care putem sau nu trăi, pe care le putem
schimba în funcție de circumstanțe sau pentru care (cuvinte deja mult prea mari)
putem muri.
Inițial, discursul scenic pune în discuție chestiunea democrației prin adunarea
sindicală a ”femeilor lui Manole” care umplu cârnați, curăță cartofi și stau la
cioace despre vot și drepturi egale, decizând că e perimată ideea potrivit
căreia ”femeia e fizică și bărbatul metafizic”, conducând la inegalități
sociale între bărbați și femei. Însă nu feminismul e realmente în discuție
aici. Ci faptul că fragmentul din Furtuna
lui Shakespeare stârnește furtuni reale printre ”tovarășii de partid” și
cei însărcinați cu cenzura actului de cultură. Demersul aparent narativ,
aparent de teatru în teatru al lui Daniel Chirilă se dezvăluie ca fiind o
critică a cenzurii. Elemente de teatru sociopolitic sunt inserate în momentul
în care Ion Brad și Dumitru Popescu (supranumit ”Dumnezeu”) ajung personaje în
piesă. Piesa din piesă (Furtuna) e aluzivă,
plină de ”ocultism”, mai ales în interpretarea dată de aceștia din urmă montării
regizorului ce-l dublează ca personaj pe regizorul real (didascaliile acestuia
sunt puse în discuție pentru repetitivitatea lor, ceea ce le-ar putea conferi
caracterul de cod), sfidând ”activitatea politico-educativă desfășurată de
partid” și prejudiciind nevoia de ”activități cultural-educative și distractive
în rândurile tineretului”. Dacă magia teatrală este contestată în numele unei
”valori” indeterminate, dacă nu mai e loc pentru metaforă scenografică sau de
orice alt tip, dacă teatrul este coborât la nivelul unui joc de-a baba oarba,
de căutare a presupușilor vinovați pentru păcatul socratic de corupere a
tineretului, dacă aluziile sunt pescuite, iar o lume nouă nu e lăsată să se
nască, viitorul fiind confiscat de trecut, în ce sens mai putem susține că
”tinerii sunt viitorul”?
Revoluția, mineriadele, o marionetă reprezentându-l pe Ceaușescu în
momentele de criză din 1989, toate acestea sunt prezente în egală măsură. Iar
demersul scenic e completat printr-o notă de final în cheie absurdă. Astfel că
teatrul sociopolitic include acest moment de spectacol în spectacol (cu demascarea
spectacolului ca spectacol) imaginat – un atentat ONU din anul 2000, pe fondul
unor discuții despre ineficiența demersurilor ce vizează lupta pentru
drepturilor omului, libertatea, pacea, eradicarea corupției, a sărăciei, șomajului
etc. și manifestul celor 9 tineri (cu măști
Anonymus pe față și arme în mâini) sfidând 6 politicieni. Concepțiile acestor 9
”nebuni”, având vârsta când orice vis pare posibil, o vârstă ”dincolo de viață
și de moarte”, pledând împotriva valorilor trecutului și susținând că viitorul
este azi par de sorginte nietzscheană. Mai mult, ei declară că ”totul este un
spectacol”. Cei 9 se sacrifică pe ei înșiși în mod absurd și candid, pe fondul
paradoxalului terorism pașnic, pe altarul cruzimii.
Într-adevăr, nimic nu poate egala faptul că nimeni, în nici un fel de
scenariu orwellian nu ne-ar putea răpi libertatea interioară, de gândire; nici
închisoarea, nici spitalul de nebuni și nici măcar o călugărire la Mănăstirea Secu.
Iar dacă ce se petrece cu omenirea nu-i decât spectacol, atunci un război al pistoalelor
cu apă, repetarea trecutului în prezent, un atentat ce inversează în mod
oximoronic forțele binelui și răului sau frica apărătorilor libertăților și
drepturilor și sinuciderea candizilor atentatori sunt fenomene teatrale.
(CRUD, un spectacol de Ștefan
Lupu și Daniel Chirilă, text: Daniel Chirilă, coregrafie: Ștefan Lupu, cu
Adriana Aldea, Nicolae Burlacu, Alex Cătănoiu, Ștefan Craiu, Adrian Dima,
Tiberiu Enache, Tudor Morar, Cosmina Olariu, Alex Popa, Paul Radu, Irina Sibef,
Eliza Teofănescu, Georgiana Vișan, scenografie: Andreea Tecla și Mădălina
Niculae, scenografie: Andreea Tecla și Mădălina Niculae, ilustrația muzicală:
Tudor Morar, un spectacol creat în cadrul proiectului cultural AFTER HOP,
prezentat la Uzina cu Teatru, TNI, 23 mai 2018)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2018/06/crud-teatrul-n-murit.html
https://dyntabu.blogspot.com/2018/06/crud-teatrul-n-murit.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu