M.I.S.A.PĂRUT nu e genul de spectacol care să nu solicite o luare de
poziție. Dimpotrivă, în ciuda faptului că se mizează mult pe șarjare, stârnește
reacții la nivel afectiv și pune destule probleme la nivel reflexiv. Însăși
formula de spectacol aleasă (frame-uri lejere, succedarea dinamică a vocilor
narative, cu schimbarea rapidă a rolurilor și inversarea genurilor
personajelor-voci) implicând ironia și încurajând ambiguitatea discursului
oferă o libertate de expresie și de interpretare ce contrastează mult cu esența
faptelor prezentate. Discursul narativ bazat pe documentare, transformând în
mod excepțional materialul obținut prin cercetare în spectacol, în special în
partea a doua (ritualul de exorcizare sau cântul despre borderline pe ritmuri tradiționale stilizate) induce o stare de
perplexitate cu privire la ce ar trebui să credem despre raporturile dintre tineri
și familiile lor, despre influențele sociale venite din partea micii comunități
și, nu în ultimul rând, despre rolul preoților și al bisericii, al psihiatrilor
și al spitalului de psihiatrie în rezolvarea unor dileme ce depășesc domeniul
de competență al acestora ca profesioniști și al celor din urmă, ca instituții.
Care e dreptul real al familiei sau al instituțiilor având un anumit rol în
reglementarea conduitei unei persoane atunci când se pune problema invadării vieții
personale a tânărului major? Și mă mai întreb în ce măsură ne putem baza pe diagnosticul
de demonizare ori tulburare a personalității (chiar cazul tinerei din ultima
parte a spectacolului, într-o prezentare tulburătoare) când sunt în joc
prejudecăți sociale, alte interese, cum ar fi încercarea de a dizolva o mișcare
(MISA) considerată de ordin spiritual de către adepții ei ori un pericol social
de familiile unora dintre cursanți sau de mulți dintre cei din afară,
influențați de mass-media și de zvonuri; considerată ca subminând ordinea de
stat, implicând forțele de ordine și încălcând din punctul de vedere al
victimelor drepturile fundamentale ale omului – lezarea dreptului la demnitate,
încălcarea drepturilor la intimitate și fericire etc. Când o obligație îi este
impusă cuiva de familie sau de societate, luând forma paradoxală a apărării
unui drept, cum se poate apăra respectivul/respectiva în fața societății? Până
unde are dreptul organismul legal să ne invadeze intimitatea? Dreptul moral la
intimitate, din ceea ce se poate vedea în spectacol, a fost în mod grav și
fundamental violentat atunci când s-au luat măsuri legale de ordin restrictiv
ori punitiv împotriva adepților MISA.
Traducerea în engleză a replicilor de spectacol mi se pare o idee excelentă
deoarece publicul-țintă nu e micul cetățean care să își adauge opiniile mărunte
la scandalurile mediatice din anii `90, dar mai ales 2000 privind tantra yoga
practicată de adepții Mișcării de Integrare Spirituală în Absolut. Dincolo de
părinții și rudele unor persoane nedreptățite de valurile iscate împotriva unor
oameni de bine, cursanți MISA, principalul spectator al orice se petrece în
România ar trebui să fie Occidentul. Am atins de ceva timp performanța
atingerii drepturilor fundamentale într-o asemenea măsură încât am avea nevoie
în România de martori permanenți pentru ceea ce se petrece în această țară ușor
specială prin psihologia delicată a poporului lipsit de personalitate, înclinat
spre bârfe și scandaluri, care face ca invadarea vieții private a cetățeanului
să pară o bagatelă. În ultimă instanță, ”mi s-a părut” devine salvator în orice
situație în care ești obligat să te dezici de propria vedere, de propriul auz,
de principiile tale, riscând să ai de a face cu instituțiile inchiziției
actuale (BOR sau spitalul de psihiatrie). Dintre cele două, ajungând la
spitalul de psihiatrie există șansa de a da peste un medic cu mintea out of the box, precum cel din
spectacol. Însă vocile ce vin dinspre minți lucide, obiective, punând la
îndoială prejudecățile și mentalitatea comună sunt rapid reduse la tăcere.
Din guru, figura lui Gregorian Bivolaru ajunge paradigmatică pentru dușmanul
națiunii. Deoarece românul ca atare sau în mici colectivități nu poate să
trăiască decât în găști gregare, luptând împotriva unui dușman imaginar.
Imaginar nu în sensul că închipuit, victima mentalității de turmă existând cu
siguranță, ci în sensul de construit prin datele ce contribuie la configurarea profilului
de dușman. Scenă după scenă, sunt prezentate cazuri de persecutare a unor
oameni care își ridică în cap fie familia, fie micuța comunitate din care fac
parte, fie pe ambele. Intențiile sunt bune, moralizatoare, însă tinerilor cu
pricina le e îngrădită libertatea de a alege, sunt supuși unor tratamente
psihiatrice umilitoare pentru demnitatea umană și care vor lăsa ulterior
sechele grave. E vorba de oameni care au făcut plângeri la poliție reclamându-și
drepturile sau care au ajuns cu petiții la Curtea Europeană a Drepturilor
Omului. Fără părtinire, persecutarea cursanților yoga din anii 2000 a însemnat
mutilarea spirituală a unor oameni nevinovați. Încercarea de a eticheta și de a
opera asupra unei mișcări în întregul ei, fără a deosebi între adevăr și
eroare, vinovat și nevinovat conduce înspre concluzia că nu fapte particulare
au deranjat, ci amploarea pe care această mișcare începuse să o ia în România.
Nu am fost niciodată adeptă MISA. Am considerat mereu că adaptarea unei
religiozități străine, trecute prin filtrul mai multor tradiții, la nevoile
spirituale ale poporului român este dificilă, dacă nu imposibilă, fiind ceva
forțat. De asemenea, am identificat la unii dintre adepții mișcării faptul că
erau foarte sugestionabili și sensibili la activități de împrumut care nu se
regăseau în tradiția de gândire și în orizontul spiritual al europeanului,
fiind preluate de cele mai multe ori sub formă de traduceri imperfecte,
insuficient înțelese, asumate total, dar fără discernământ. Cu toate acestea,
consider măsurile de persecuție o eroare mai mare decât cea comisă de cei ce se
presupune că nu reușeau să ducă la îndeplinire misiunea spirituală și eșuau în
meditații, luau doar pojghița de înțeles a învățăturilor și neglijau miezul
chestiunilor. Numai că răstălmăciri sau anomalii pot apărea oriunde, în orice mișcare,
ordine, comunitate. Extrapolând la situații anormale din țara noastră și fără
părtinire, așa cum am mai spus, consider că prioritare ar fi fost acordarea
prezumției de nevinovăție și respectarea drepturilor și libertăților
fundamentale ale omului în rezolvarea respectivelor dificultăți.
Cu perplexitatea anunțată încă de la
început, nu încetez să mă întreb cum se pot împăca anumite persoane cu
conștiința lor.
(M.I.S.A.PĂRUT de Alexa Băcanu, cu:
Cătălin Filip, Raluca Mara, Oana Mardare, Bogdan Bob Rădulescu, regia: Dragoș
Alexandru Mușoiu, scenografia: Anda Pop, muzica: Danaga, o producție: Reactor
de Creație și Experiment Cluj-Napoca, premiera: 24 mai 2017, în cadrul
proiectului ”Exerciții de
democrație. Investigarea istoriei recente”)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2018/08/perplexitate-nu-mi-s-parut.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu