În 2017, Ciprian Albu debuta cu romanul Inspiră
adânc! Expiră! la Editura Sedcom Libris a cărui continuare a venit spre
finalul anului următor, cu romanul Dans!
(Editura Sedcom Libris, 2018). Nu numai metaforele (ploaia de meteoriți –
simbolul inexplicabilului, dansul – simbolizând capacitatea omului de-și depăși
condiția limitată, de a se transforma și de a schimba realitatea prin puterea
minții sale, carapacea broaștei țestoase – un simbol al destinului greu de
descifrat, în continuă prefacere), dar și accidentele misterioase, dând naștere
unor întâlniri de destin între oameni (întâlnirea protagonistului cu Anna se
petrece în urma unui accident, a protagonistului pe cale să devină Salim cu
Melek – în urma unei explozii în tren etc.) sau magicul care transpune
prozaicul cotidianului într-o altă lume fac legătura dintre cele două romane ce
nu pot fi înțelese decât interdependent.
Așa cum arată și titlul, metafora esențială pentru romanul din 2018 este
cea a dansului: în primul rând, ritualul broaștelor țestoase la malul mării; în
al doilea rând, dansul ariciului uriaș cu ace electrice, un personaj demn de un
film de animație și abil construit vizual, distrugător și salvator, simbolizând
cel mai probabil destinul; în al treilea rând, dansul dervișilor zburători pe
care îl deprinde și transformă în spectacol de teatru-dans protagonistul care a
suferit o convertire (analogă mutației suferite de Simona în romanul din 2017,
dar diferită). Ambele romane sunt în ultimă instanță despre viață și despre
moarte, despre complementaritatea dintre cele două fenomene, despre
transformări asumate în ceea ce o privește pe cea dintâi, dar și pe cea din
urmă. Trăind cu umbra dispariției Simonei în suflet, prin întâlnirea cu Anna și
propria călătorie inițiatică, cel devenit Salim cunoaște lumina dansului și a
vieții și învață să se bucure de ea. Fără îndoială, dansul este asociat cu
zborul (”De gâtul fiecărui om am legată
pasărea lui” – Simorgh e varianta umbrită a amintirii Simonei, aripa
frântă, imposibilitatea cunoașterii zborului, în timp ce ritualul broaștelor
țestoase la malul mării rămâne până la final enigmatic, înălțător și incită la
noi dezvăluiri, constituind un final deschis). Zborul este însă situat la
granița dintre viață și moarte. Evenimentele cruciale din viața personajelor,
dar mai ales viața și moartea lor sunt camuflate metaforic de Ciprian Albu. Inexplicabilul
este învăluit în misterul ficțiunii, devenind astfel și mai ermetic, dar mai
puțin dureros și mult mai atrăgător.
Dacă Inspiră adânc! Expiră!
incita la o lectură teatrală, Dans!
se pretează mai curând la o lectură filmică. În sprijinul acestei idei vin nu
doar pasaje explicite din carte (cum ar
fi cel în care autorul Ciprian Albu menționează cum bucățile de carapace se
alipeau și se dezlipeau ca-ntr-o ”animație slow
motion”), ci și pasaje de text care sugerează prin modul de scriere
decupaje vizuale filmice, în derulare (cum ar fi pasajul din tren, dinaintea
exploziei când băiatul striga și trăgea de ușa blocată a compartimentului sau
modul cum sunt descrise visele protagonistului, flash-urile amestecând nume,
frânturi de evenimente, imagini, sunete sau senzații).
Romanul se citește pe nerăsuflate și din nou autorul pariază pe elementele
bizare, misterioase care străbat cotidianul anost; dacă în prima lui carte,
Ciprian Albu îmbina cumva în pondere oarecum egală și conștient dozată
secțiunile ce descriau evenimente realiste cu cele în care erau inserate evenimente
fantastice, de această dată magicul domină, punând stăpânire pe cititor, așa
cum dansul dervișilor rotitori îl captivează pe protagonist, transfigurându-l. Autorul
pare interesat de posibilitatea de a depăși cotidianul prozaic spre altceva.
Întregul său demers caută nume și se constituie în descrierea unor stări care
încearcă să redenumească/reproducă elementul magic, singurul în măsură să
confere un sens existenței omului.
Sunt interesante sugestiile și ambiguitățile (suspansul creat pe măsură ce
lecturezi e, de asemenea, unul de tip filmic) din numele Simonei (femeia care-a
dispărut în mare, mama băiatului care pare a avea legături cu o altă lume,
invizibilă, misterioasă, deosebit de mic copil, având ca și mama sa părul negru
cu reflexii albastre) și numele păsării care nu a învățat niciodată să zboare,
ținută captivă de personajul malefic Omar, dar pentru care colivia și
captivitatea îi sunt salvatoare, necăzând pradă animalelor sălbatice, Simorgh. De
asemenea, sugestiile cu privire la karma (fiecare om are parte de un destin
compatibil cu faptele sale, înțelese și neînțelese), reîncarnare (un flashback
în copilăria lui Melek trezește sugestia că ea este sufletul-pereche ar
protagonistului în lumea aceasta în care Simona e doar o amintire a dansului broaștelor
țestoase și a ploii cu meteoriți, dar lucrurile iau o altă turnură). Personaje telurice,
concrete (Anna) sunt dublate de personaje care au ceva misterios, magic (Melek)
și până la un punct se explică indecizia protagonistului de a lua hotărâri existențiale,
fiind prins între cele două planuri. Numai că personajele nu sunt
unidimensionale, ci dacă inițial nu au, ulterior dobândesc valențe spre lumile
invizibile (cum e cazul Annei care ajunge să citească destinul protagonistului
în carapacea de broască țestoasă rămasă din noaptea fatidică descrisă în
romanul anterior). Dacă inițial Melek are capacități paranormale (reușește să
audă limbajul interior al celorlalți în urma experienței din pădure când cu
ploaia de meteoriți – un motiv păstrat din romanul de debut), ulterior rămâne
captivă într-o lume care-și pierde din magie.
Schimbările de situație în care sunt prinse personajele, trezirea anumitor
așteptări în cititor prin sugestiile și ambiguitățile construite și schimbările
de registru care apar pe parcurs sau deodată țin tot de o narativitate de tip
filmic. După cum ziceam, cartea se vizionează pe măsură ce se citește, Ciprian
Albu folosind tehnici de flashback și flashforward
în scrierea acesteia. Fără îndoială, nu este doar un meloman sau un cititor, ci
și un spectator de film și teatru, acest lucru reieșind din modul în care își
propune și reușește să scrie.
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2019/02/de-la-o-lectura-teatrala-la-o-lectura.html
https://dyntabu.blogspot.com/2019/02/de-la-o-lectura-teatrala-la-o-lectura.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu