Despre oameni și cartofi este un spectacol de teatru documentar, din perspectiva
subiectivă a naratorului-regizor, care semnează și textele, cele mai multe
dintre acestea având un pronunțat caracter poetic. Lirismul, uneori candid,
alteori atingând coarde sensibile și avizate, dar întotdeauna vizând subiecte
grave și tulburătoare e departe de a fi modul în care te-ai aștepta să găsești
îmbrăcat un spectacol de teatru documentar. Și, cu toate acestea, Despre oameni și cartofi chiar asta
este: un poem al imaginii, textului, sunetului și, nu în ultimul rând,
coregrafic, dar și o arheologie de tip documentar, evocând un accident tragic
devenit fapt comun și aruncat în pubela istoriei știrilor de care nimeni nu se
mai interesează astăzi. Contează atât evenimentul (pe 12 septembrie 2012, nouă
zilieri de etnie romă ce se întorceau de la cules cartofi, dintr-un tractor cu
remorcă lovit de tren au murit pe loc, în moduri groaznice), cât și, mai ales,
impactul emoțional al acestuia asupra familiilor rămase în urmă, pentru care în
tractor nu se aflau nouă zilieri, culegători de cartofi, ci nepoate, mame, soți
ori soții.
Evenimentul este recuperat din pubela lucrurilor despre care nu se prea mai
vorbește astăzi (s-a făcut atâta caz de căpșunari, era timpul să se descopere
și povești reale având un caracter local), iar viața celor rămași, consecințele
evenimentului asupra vieții lor actuale sunt redate prin intermediul filmărilor
video, puse în legătură cu animatorii din scenă, conferindu-se astfel unitate
spectacolului. Pasajele de înregistrare video, care vorbesc despre viața celor
morți în inimile celor rămași sau despre moartea (afectivă, emoțională,
socială, economică) a rudelor celor ce-au murit, când se intră în dialog cu
actorii din scenă desemnați pentru această postură de animator sunt alternate
cu momente poetice, scenice, filmate sau, în paralel, și scenice, și filmate,
astfel încât evocarea ori reconstituirea unui eveniment de ordin documentar și
a consecințelor afective sau socioeconomice ale acestuia asupra vieților familiilor
celor implicați în tragicul eveniment (boala, sărăcia) să dobândească valențe
lirice, estetice.
Pe de o parte, spectacolul se compune din pasaje atent și clar delimitate,
unde martorii, mărturisitorii sau cei rămași în urmă au ceva de spus despre
moartea celor apropiați și despre viața lor și schimbările intervenite, după
accident. Fragmentele filmate sunt interviuri având o coloratură ceva mai subiectivă
decât video-reportajele de profil, iar personajele implicate dau titlurile
acestor fragmente, numai că prefer să rețin că e vorba de femeia bătrână cu
mâna care tremură, de femeia cu mâna întinsă ori de bărbatul recăsătorit și
noua sa familie extinsă, așa cum le-a înregistrat memoria subiectivă a celui
care i-a descoperit în orașul Sfântu Gheorghe. Pe de altă parte, legătura
dintre pasajele filmate în care protagoniștii intră în dialog cu animatorii
scenici (actorii) este asigurată de pasaje filmate în care unii dintre cei ce
s-au lăsat filmați și au fost dispuși să vorbească despre tragicul eveniment și
viețile lor cântă, de pasaje coregrafice filmate în natură cu Flavia Giurgiu și
reproduse, în paralel, și în scenă sau de pasaje scenice, vocale sau
coregrafice, cu copiii, cu micul dansator pe hip-hop etc. De la doină la rap, de
la manelele sugerate de dansul figurilor de pe carpetele de perete animate
(păunul), la coregrafia poetică interpretată de Flavia Giurgiu, regizorul e în
căutarea unor contraste estetice (suavitate kitsch) menite să reproducă sentimente
contradictorii în fața unor felii de viață la fel de contradictorii. Și, nu în
ultimul rând, pentru a evita monotonia unor preconcepții.
Plecând de la recuperarea poveștii celor care lucrau și trăiau ”pentru 25
de lei pe zi, o găleată de cartofi și o masă caldă”, a căror moarte a fost la
fel de indecentă pe cât de nenorocită le-a fost viața, de la dialogul dintre
videouri și scenă, regizorul-narator nu lucrează obiectiv și detașat, ci trece
totul prin filtrul său. Astfel că intervin în spectacol motive (imagini,
filmări, măști, replici, songuri) alese special pentru că spun ceva nu atât
despre viața și moartea culegătorilor de cartofi, cât și despre creatorul
spectacolului: caii, pădurea, copacul vieții, cerul, cărarea; la toate acestea
se adaugă acum cartoful, dobândind valențe anatomice, poetice, estetice, de
decor, intrând in istoria marilor evenimente ale omenirii, ridicat la ranguri de
neimaginat și, cine ar fi putut crede, chiar metafizice…
Dacă am întâlnit adesea ideea că omul ar fi superior dobitoacelor prin
gândire, simțire și limbaj, am întâlnit-o și pe cea opusă cum că nimeni nu e
mai capabil de atrocități morale ca omul, animalele fiind în acest sens de
preferat ființei înzestrate în mod primordial, și inutil, cu facultatea
conștiinței. De această dată, cartoful devine el însuși personaj. Nu doar
simplu aliment, rădăcină care se scoate din pământ în momentul maturizării
sale, cartoful devine simbolul speranțelor de mai bine ale unor oameni care au
avut neșansa să se nască ”într-o țară a mâinilor întinse care așteaptă o mână”.
Dintr-o polemică a oamenilor și cartofilor, oamenii ies învinși, iar
cartofii învingători. Filosofia cartofilor care au învins în lupta cu omul e
departe de a fi una naivă. Dimpotrivă, sunt multe lucruri de spus despre
incapacitatea omului de a se ridica la condiția pe care i-au prezis-o
gânditorii. Despre visele sale din timpul nopții sau despre visurile de zi cu
zi. Despre tăcerea naturii și a morții, despre griji și ipocrizie, despre
prieteni, dar mai ales despre dușmani, despre veșnica peregrinare, pe ritmuri gypsy sau electro melancolice.
(Despre oameni și cartofi,
textele și regia: Radu Afrim, distribuția: Flavia Giurgiu, Ioana Alexandrina
Costea, Anca Pitaru, Liviu Popa, Kozmin Dima și copiii Kristian, David, Zsolt,
Emoke, scenografia și costumele: Andreea Simona Negrilă, montaj și animații: Ördög Gyárfás Ágot, video: Vargyasi
Levente, Radu Afrim, grafica: Vetró Baji, coregrafia: Flavia Giurgiu,
muzica originală: Kónya Ütő Bence, live DJ: Nagy Attila, light design: Bako
Zsigmond, Teatrul ”Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe, premiera: 11
septembrie 2018, prezentat în FNT 2018)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2019/02/despre-oameni-si-cartofi.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu