luni, 4 februarie 2019

Încotro mergem? (Padurea spânzuraților 2)




Pădurea spânzuraților, în regia lui Radu Afrim de la TNB nu numai că aduce textul lui Liviu Rebreanu în actualitate și nu numai că face uz de cele mai noi mijloace estetice ale teatrului contemporan, dar face legătura cu situația politică din România, cu cea europeană în întregul ei, poate chiar mondială, adresând o întrebare valabilă pentru toată lumea astăzi: ”Unde/Încotro mergem?”. Întrebarea retorică este susținută la nivel vizual de flash-urile derulate cu repeziciune în final, imagini semnificative pentru secolul dilematic în care trăim. Imaginile mai sunt elocvente pentru lumea divizată în tabere din care facem parte și căreia totodată i ne împotrivim, aspirând la unitate și armonie. Câteva fragmente inserate în mod neașteptat chiar în timpul spectacolului, ca un comentariu la o replică a lui Apostol Bologa (Alexandru Potocean) redau imagini de la protestul din 10 august 2018, când fratele a ridicat încă o dată mâna asupra fratelui, iar imaginile cu atrocități din întreaga lume, derulate cu repeziciune la final lărgesc sfera de interes a întrebării la nivel global.

Radu Afrim respectă firul narativ al romanului și nu actualizează radical, creând un inspirat paralelism între România din timpul Primului Război Mondial și cea de astăzi. Conștiința sau dublul lui Apostol Bologa (Marius Manole) conferă posibilitatea unei perspective spectaculare actuale, dinspre viitor spre trecutul ca prezent viu. Momente cu adolescenți absorbiți de tehnologie, care au nevoie să înțeleagă ceva din secolul în care trăiesc și care nu primesc la școală răspunsuri la întrebările lor despre trecutul reconstruit de interesele politice ale vremii sunt integrate firesc în economia spectacolului.

În același mod, un adolescent ar putea adresa întrebările pe care tânărul din prolog le adresează conștiinței lui Apostol Bologa, un dialog paradigmatic pentru deruta unei întregi națiuni, despre care s-ar putea spune că și-a pierdut și ar avea nevoie să își redobândească propria conștiință, nu în sens propagandistic, ci într-un sens cât se poate de firesc: ce se poate spune despre un popor care nu are milă de semenii săi, despre niște oameni care se luptă între ei cu cruzime, neștiind care sunt mizele acțiunilor lor, care au revoltat Occidentul?

Este un spectacol de plan secund și de background, iar nu unul de prim-plan, prim-planul fiind ocupat în cea mai mare parte de sugestia drumului. Cu atât mai mult cu cât se proiectează (imagini deopotrivă abstracte și concrete) pe întregul perete de fundal de la Sala Mare a Teatrului Național din București. O cărare șerpuită, sinuoasă face legătura între spectator și situațiile scenice. Metaforele și plastica vizuală ale lui Afrim sunt de cele mai multe ori concretizate, astfel încât să existe o latură educativă bine definită a spectacolului, dar și pentru că așa lucrează regizorul de obicei. Metafora drumului ocupă cea mai mare pondere deoarece quo vadis-ul din final nu-i decât un laitmotiv, o întrebare la care încă nu avem un răspuns.

Expresii de genul ”spânzurați ca niște câini” își află corespondentul în imagistica spectacolului, dar și în realitatea românească (într-o pădure din Vâlcea, niște oameni au torturat și spânzurat mai mulți câini maidanezi în vara lui 2017). Fără exagerare, românul nu e lup pentru om, românul e fiară și pentru lupi, și pentru câini, și pentru ceilalți oameni. În continuare, metafora mâinilor, a degetelor uriașe din scenă ori a capului sugerează schizoidia morală, confuzia, un popor în derivă. La un moment dat, capul uriaș din scenă, figura ceramică, la limita dintre hidos și candid (în funcție de jocurile de lumini și mișcare cu ochii) se suprapune perfect peste capul lui Bologa pe mâini, culcat pe masă, înaintea condamnării. Condamnarea lui Apostol Bologa devine relevantă pentru damnarea unei întregi națiuni. Cel mai intim element de decor (Cosmin Florea) este coliba, casă părintească și celulă de interogatoriu, pe muchia unor asemenea dualități metaforice, semnificative pentru soarta poporului român (românul simțindu-se-n România deopotrivă ca acasă ori ca într-o temniță), clădindu-se liniile de forță ideatice. Melancolia se însoțește cu satirizarea și ironizarea fără menajamente (monumentul viu al ostașului rănit, emblematică pentru construcția de eroi imaginari ca efect al penuriei de umanitate și normalitate).

Spectacolul nu este doar de perspectivă, ci și de detaliu. Din nevoia de a reda detaliile și pentru ca acestea să poată fi receptate de spectatori (detalii de interior, covorul de perete, tabloul cu Adam și Eva etc., dar și detalii care țin de mimică, gestică și corporalitatea personajelor), Radu Afrim introduce în mod justificat proiecția în timp real. Detaliile contribuie la caracterul de spectacol-mărturisire. Spectacolul este fără îndoială o mărturisire, dar nu despre trecut, ci despre prezent. Este cel mai social spectacol al lui Radu Afrim, fără a fi documentar. Reușita în acest sens se datorează în mare parte distribuirii lui Alexandru Potocean în rolul lui Apostol Bologa, un actor cu o experiență uriașă în teatrul documentar și social-politic, deținând totodată forța de a crea un personaj puternic din punct de vedere uman, moral și psihologic.

Așa cum Gianina Cărbunariu s-a apropiat tot mai mult de estetic dinspre teatrul documentar, Radu Afrim ajunge să creeze teatru social autentic, plecând de la esteticul pur. Cel puțin în prolog sunt dezbătute chestiuni social-politice actuale (cui permitem să construiască istoria pentru copiii noștri, sugestii ecologice și nu numai). Dar defrișarea pădurilor și trunchiurile de copac sunt în același timp o metaforă, atingând absența verticalității. De fapt, Afrim are în vedere o întrebare cât se poate de simplă: ce ar mai avea de spus Apostol Bologa astăzi? O întrebare pe care ar trebui să o adreseze orice spectacol care reia/rescrie un text clasic, pentru a fi viabil. O întrebare la care, în cazul de față, punând în joc întregul arsenal al teatrului nou, e invitată să răspundă noua generație.


(Pădurea spânzuraților după Liviu Rebreanu, scenariul și regia, univers sonor: Radu Afrim,  distribuția: Alexandru Potocean/Apostol Bologa, Richard Bovnoczki/Klapka, Raluca Aprodu/Ilona, Vitalie Bichir/Paul Vidor, Ada Galeș/Marta, Țărancă, Marius Manole/Conștiința, Ciprian Nicula/Petre, Istvan Teglas/Locotenent Varga, Generalul Karg, Natalia Călin/Doamna Bologa, Alexandra Sălceanu/Preoteasă, Soră medicală, Florin Călbăjos/Preotul Boteanu, Muzicant, Liviu Popa/Cervenco, Alexandru Chindriș/Pălăgieșu, Soldat, Emilian Mârnea/Caporal, Muzicant, Cristian Bota/Colonelul Gross, Octavian Voina/Svoboda, Soldat, Andrei Atabay/Medic militar, Sodat, Flavia Giurgiu/Țărancă, Soldat, Tiberiu Enache/Adolescent, Soldat, Vlad-Ionuț Popescu/Soldat-Poet, George Olar/Vasile, Soldat, Bogdan Iacob/Ofițer, Vlad Galer, Cosmin Ilie, Ciprian Valea, Silviu Mircescu (Soldați), scenografie: Cosmin Florea, coregrafie: Andrea Gavriliu, video mapping: Andrei Cozlac, interprete: Lenuța și Teodora Purja, premiera: 16 decembrie 2018, Teatrul Național București)


 Dana Țabrea

https://dyntabu.blogspot.com/2019/02/incotro-mergem-padurea-spanzuratilor-2.html


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu