Am acceptat provocarea regizorală inițială de a viziona un film despre care
nu putem vorbi, dar și pe cea interpretativă, din final; de asemenea, convenția
punerii semnului egal între iubire și sexualitate, între om/persoană și propria
corporalitate, extrem de discutabilă. Dincolo de care răzbat, din spatele unui
discurs filmic fracturat, emoțiile ori interioritatea asupra cărora nu se
insistă deloc narativ, fiind doar sugerate.
La limita dintre documentar și film de artă european, dintre subiectiv și
obiectiv, dintre personal și impersonal, cu o puternică notă (auto)confesivă, Touch me not este o explorare a sinelui
din perspectiva corporalității. Regizor și artist vizual, Adina Pintilie introduce
camera de filmat la vedere și apare în film, alături de actrița deținând rolul
principal (Laura Benson), în dialog cu Laura sau schimbând perspectiva,
luându-i locul în spațiul în care trăiește, un spațiu alb, impregnat de emoții,
emoții pe care Adina le preia empatic, în timp ce Laura apare distanțată de rol,
în spatele camerei. Schimbarea perspectivei (regizor-actor-personaj/om) și trecerea
de la discursul cinematografic pur la unul metacinematografic, implicând
audiența sunt piesele de rezistență a ceea ce s-a considerat a fi un videoeseu
și un film experimental, un discurs narativ nonlinear. Dar și jonglarea cu
distanțarea și apropierea (ca modalități de abordare ale unui discurs artistic).
Consider că premiul se datorează armonizării reușite a normei cu depășirea
normei în termenii facerii unui film. Având un caracter foarte personal,
datorită componentei intime și de sondare a intimității care se instalează la
mijlocul distanței dintre privitor și ecran, cu schimbarea perspectivelor la care
am făcut referire, sunt dizolvate aproape toate distanțele normate de
realizarea unei producții cinematografice ca atare (regizor-actor/personaj, actor-spectator/personaj
etc.). Discursul cinematografic e unul de graniță în mai multe sensuri; în
special, e situat la granița dintre tipuri de discurs filmic, dintre relatare/descriere
și construcție sau metaconstrucție. Cu îmbinarea cadrelor de film în sens obișnuit,
a cadrelor ce expun vizual, îndeaproape, artistic, dar nu cosmetizat, corpul
uman, plecând de la pilozități și salivă, cu apel la filosofia ori psihanaliza
propriei sexualități, asumate pe parcurs de fiecare dintre protagoniști și a cadrelor metafilmice.
În centru o regăsim pe Laura, la 50 de ani, care parcurge un drum inițiatic
de descoperire de sine din prisma propriei sexualități, de la inhibare la
dezinhibare. Unicul unghi din care e privită viața Laurei urmărește intersecția
cu un curs de yoga având ca scop echilibrarea sinelui prin explorarea corpului
celuilalt (Laura având exclusiv rolul de privitor), cu un cursant (cu care
împărtășește un cântec de leagăn și o apropiere erotică superficială), cu un gigolo angajat să se masturbeze în fața
ei (ea având rolul de voyeur incapabil să iasă din carapace), cu un transsexual
având un rol terapeutic, încercând să o învețe să-și depășească propriile
inhibiții, cu un terapist sexual activ care recurge la atingeri ceva mai dure
(inclusiv lovire), cu scopul de a înlătura coconul care o claustrează din
punctul de vedere al asumării propriei identități corporale, sexuale, feminine.
Colateral, îl regăsim pe Tómas (Lemarquis), îndrăgostit obsesiv de fosta
parteneră, cursantul menționat, care se caută și el pe sine, devenind voyeur al
relației lui Christian (Bayerlein) cu soția sa Grit (Uhlemann), partenerul lui
Christian la cursul de autorevelare și urmărind în realitate și în vise o
femeie, a cărei atingere o adulmecă de pe bolul din care aceasta și-a sorbit
ceaiul, din rujul lăsat pe margine și urma de salivă care se presupune că s-ar
fi putut simți dinăuntru. Pe de o parte, el acordă un feedback negativ
experienței avute cu Christian la curs, faptului că acesta avea o sialoree
imposibil de controlat, iar pe de altă parte e fascinat de firul de salivă din
bolul de ceai, pe care nici măcar nu îl vedem, doar îl intuim în privirea lui vinovată,
de copil. El e surprins cu garda jos de Laura, cu care va avea o întâlnire
erotică filialo-maternală.
Așa cum deosebim între saliva care ne face greață și firicelul de salivă pe
care îl sorbim cu nesaț, am putea detalia foarte multe chestiuni din spatele a
ceea ce se arată efectiv în film. Intervenția regizoarei din final (”Spune-mi
cum ai fost iubit ca să își spun cum iubești” și nu numai) dezvăluie acest
lucru. În acest mod, filmul devine un slalom printre emoții nedescătușate,
întâlniri mai mult sau mai puțin ratate, experiențe sexuale de limită (de tip
sado-maso) ce rămân la stadiul unei etalări vizuale. Nu se insistă pe nimic cu
precădere, deoarece jocul regăsirii de sine e o provocare aruncată și celui ce
vizionează; ca o caracatiță cu foarte multe tentacule, perspectivele în
permanentă schimbare sunt lăsate să se înfiripe, apoi tăiate din cadre
alternante. Numai pasajele explicative, sub raport psihanalitic sau filosofic,
au ceva mai multă coerență.
Astfel că normarea (sau depășirea ei) nu e doar o chestiune de formă, ci și
una de conținut. Christian suferă de AMS, ceea ce nu-l împiedică, potrivit
propriei filosofii privind viața sexuală, să se bucure de normalitate în acest
sens. În schimb, Tómas, suferind de alopecie, e incapabil să aibă o viață
sexuală normală, dincolo de fantezii și voyeurisme din cauza acestui complex
din copilărie. Relația cu mama sau cu tatăl și multe altele (relații
anterioare, traume, disfuncții) generează cauzele psihologice care stau la baza
imposibilității dezvoltării unei personalități sexuale normale (Laura, un posibil
alter-ego pentru Adina). Ideea de normalitate nu-i decât o capcană întinsă privitorului;
nu însă și soluția propusă pentru normarea propriei vieți. În acest sens, Hanna
(Hanna Hofmann) concepe sexualitate ca pe un joc pe care oricine, exceptând
cazurile în care ne sunt puse în pericol viața sau sănătatea, are dreptul să-l
joace așa cum dorește, fără să fie judecat, pe muzica lui Brahms sau pe ritmuri
de rock experimental.
(Touch me not, regia, scenariul
și editarea: Adina Pintilie, cu Laura Benson, Tómas Lemarquis, Christian
Bayerlein, Grit Uhlemann, Adina Pintilie, Hanna Hofmann, Seani Love, Irmena
Chichikova, Rainer Steffen, Georgi Naldzhiev, Dirk Lange, Annett Sawallisch, premiat
cu Ursul de Aur la Berlin International Film Festival, 2018, premiera ieșeană
la Cinema Ateneu, 15 martie 2019)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2019/03/touch-me-not-saliva-pe-care-o-resping.html
https://dyntabu.blogspot.com/2019/03/touch-me-not-saliva-pe-care-o-resping.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu