Yann Verburgh scrie texte captivante, cu miză actuală. E autorul
scenariului spectacolului Alice, dar
și al mai recentului spectacol Regulile
jocului, de la Sibiu. Dacă Alice interesează
din perspectiva formării tinerei fete și a devenirii ei ca femeie, Regulile jocului adresează mai puține
probleme care să aibă legătură cu individualitatea protagoniștilor și mai mult
probleme care aduc în discuție societatea.
Subiecte precum emigranții și emigrația, societate pașnică versus societate războinică, armele și
evoluția economică sunt tratate în Regulile
jocului unde se formulează o utopie a copiilor despre o societate perfectă.
Deși pare a scrie o nouă mitologie, trimiterile sunt mai mult decât evidente
(”Povestea se întâmplă azi, ieri și mâine”, ”E o poveste care se repetă
dintotdeauna”). Oldo și Aman (de fapt, Nama) sunt doi copii din cel mai vechi
oraș al țării războaielor. Tatăl lui Oldo a murit, dar el nu acceptă acest
lucru și continuă să-l aștepte pe ruinele fostei case din orașul distrus de
bombardament. Raiduri aeriene sau momente cu vocile soldaților completează
imaginea orașului în ruine, pregătit în permanență de război sau de un nou
asediu. Mama lui Aman (care pretinde că e băiat pentru a putea ieși din casă,
de fapt e vorba de Nama) s-a încuiat într-o cameră, de disperare, după moartea
tatălui copilei. Nama e crescută de unchiul și mătușa ei și visează să
părăsească țara războaielor și să ajungă în statele păcii.
Între un joc și altul, cei doi copii se împrietenesc, numai că idealurile
lor sunt diferite. Nama visează să părăsească țara războaielor, în timp ce Oldo
consideră că nu e mare diferență între țara războaielor și țara păcii, deoarece
armele războiului sunt fabricate în statele păcii, iar acestea din urmă se
îmbogățesc de pe urma războaielor din țara războaielor și au deci interesul ca
războiul să continue în țara războaielor. De aceea, după ce prietena lui pleacă
împreună cu unchiul și mătușa ei, depune jurământul armelor. În această
ipostază nouă o va întâmpina pe prietena sa atunci când va reveni să îl caute,
după mult timp. Fiind un spectacol pentru copii, formula basmului e îmbrățișată
și prin faptul că binele învinge răul la final, iar idealul lor comun de a
schimba lumea în care trăiesc și regulile jocului acesteia învinge divizarea susținută
de despărțirea celor doi și drumurile lor diferite.
Punctul ei de vedere este unul ferm formulat: ”Tu de acolo încetează să mai
faci comentarii. Supune-te și înțelege că nu ai dreptul la nimic în această
societate. Hai, pleacă-ți capul”. Pentru că ei, ca femeie, societatea din țara
războaielor nu-i poate oferi autonomia și independența pe care le va căuta în
altă parte. Întreaga societate este, pentru ea, ca un joc închis la care nu are
dreptul să participe, cu reguli prestabilite care o împiedică să decidă
regulile jocului.
Utopia începe acolo unde copiii găsesc planurile orașului pe ruinele fostei
primării și își imaginează că ar putea construi unul nou. Datele utopiei nu
sunt relevante (pe morminte să cânte muzica preferată a morților, o școală unde
să poți merge oricând la orice oră, case, piețe de unde să poți cumpăra orice
fără să ai nevoie de bani, un aeroport de unde să poți pleca oriunde etc.) lăsând
povestea să urmeze cursul firesc al uneia pentru copii, deși, ca orice utopie,
face trimitere la o anumită realitate imperfectă și poate fi asimilată unei
distopii, la cealaltă extremă a ei, atunci când e întoarsă de pe o față pe
cealaltă. Oldo are ceva din Pinocchio atunci când crede că ar putea planta
desenele din planurile vechiului oraș, pentru ca noul oraș să crească dintre
ruine. Chiar și atunci când nu se poate lega singur la șireturi. Mai ales
atunci când decide să uite trecutul și trece în tabăra soldaților războinici.
Finalul are un ușor fior dramatic, însă fiind un spectacol pentru copii, din
structura scenariului răzbătând formula basmului, nu poate avea un final
negativ, ci dimpotrivă.
Poate că modul în care se ajunge la final e grăbit narativ (lagărul,
emigranții străbătând deșertul și marea, Nama ajunge în sfârșit în statele
păcii unde poate studia la fel ca băieții și alege arhitectura, ulterior revine
și își confruntă idealul cu cel al lui Oldo, acum soldat) comparativ cu introducerea
și dezvoltarea ideii utopice, dar e singurul mod în care se putea proceda dat
fiind contextul menționat. Confruntarea idealurilor este una pașnică, după cum
pașnică e și soluția la problemă (acordul în stabilirea regulilor jocului,
acceptarea faptului că cineva mai presus de ei stabilește cu adevărat regulile
jocului, toleranță față de alegerile celuilalt).
(Regulile jocului, scenariul și
regia: Yann Verburgh, traducerea: Diana Nechit, scenografia: Velica Panduru, video
design: Ioana Bodale, muzica: Claudiu Urse, distribuția: Paul Bondane, Alexandra
Șerban, Barbara Crișan [voce], Mircea Corcoveanu [voce], Mihaela Grigoraș
[voce], Nicoleta Lefter [voce], Jenő Major [voce], Gabriela Mitrea [voce],
Nicolae Suciu [voce], Claudiu Urse [voce], Teatrul Gong Sibiu, premiera:
27.10.2018, prezentat pe 23 februarie 2019)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2019/03/regulile-jocului.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu