În teatrul de regie, se pune mare preț pe construirea rolurilor de către
actori (gestică, voce, mișcare corporală etc.), coordonați de regizor. Însă
construcția conștientă a rolului nu e decât un element, cel mai de suprafață,
atunci când avem în vedere un spectacol, munca actorului cu sine însuși și
lucrul regizorului cu actorul. De altfel, tocmai Stanislavski a fost cel care a
pus punctul pe ”i” în această chestiune, insistând asupra funcției subconștientului
în crearea rolului.
Raportul dintre conștient și subconștient reprezintă una dintre problemele
discutate de psihanaliză, cu aplicabilitate în arta teatrală. Conștientul
presupune ceea ce spunem sau facem atunci când deținem controlul asupra vorbelor
și actelor noastre, în timp ce subconștientul presupune să acționezi involuntar,
să te lași furat de altceva mai presus de tine; în cazul actorului, intervin
relațiile cu partenerii scenici, cu piesa de teatru și chiar cu datele
spectacolului în curs de constituire, astfel încât rolul său nu mai e doar gândit,
ci dobândește o viață de sine stătătoare, independentă de voința actorului
însuși. Talentul regizorului acționează tocmai în acest sens astfel încât,
dincolo de imprimarea unor gesturi recognoscibile la actori ca venind din
partea directorului de scenă, dincolo de inducerea nevoii de a explora, să trimită
actorul spre zona subconștientului, cerându-i indirect să acționeze din
subconștient, să se lase cuprins de rol, fără să își mai observe explicit
replicile, gesturile și fără să analizeze ce face, fără să se gândească la ce
face etc.
Problema intervine atunci când, odată
actorul condus în zona subconștientului, să nu mai poată reveni la ceea ce a
făcut atunci când s-a lăsat cuprins de rol (momentele așa-zis geniale care apar
la repetiții sau în reprezentații singulare). De aceea, odată ce regizorul îl conduce
pe actor în punctul în care nimeni nu s-a așteptat că ar putea ajunge, e dator
să îl oprească și să îl ajute să expliciteze implicitul, ceea ce până atunci
fusese doar experimentat la nivel subconștient. Aici mai intervin acele
procedee psihotehnice prin care, în mod conștient, subconștientul este implicat
în artă, în construcția rolului. Dar și procedee mnemotehnice de fixare
conștientă a ceea ce a fost dobândit prin intermediul subconștientului, în
momentele de inspirație.
În mod cu totul și cu totul injust, lui Stanislavski i se impută adesea trăirismul
scenic, ceea ce am numit implicare spectaculară, ca opusă detașării
spectaculare. De fapt, nu e vorba de a opune emoția gândirii, ci de a lucra
deopotrivă cu conștientul și subconștientul, ceea ce e cu totul altceva. În
primul și cel mai important rând, Stanislavski impune o condiție sine qua non: actorul și regizorul
trebuie să aibă talent. La care se adaugă, desigur, munca actorului cu sine și
a regizorului cu actorul. Continuând cu accesarea inconștientului prin
inspirație. Atât actorul, cât și regizorul creează din inspirație, iar
inspirația nu e apanajul gândirii, al conștientului, ci al subconștientului pe
care nu îl stăpânim.
După cum se poate vedea, nici gândirea, nici excesul de gândire/conștiință
și nici ceea ce e mai presus de ea (subconștientul) nu sunt dușmanii lui
Stanislavski. Doar improvizația. De aici, veracitatea (să joci adevărat) sau
credibilitatea (să joci sincer) nu înseamnă neapărat să joci realist, imitând
realitatea. Deoarece a fi adevărat/credibil presupune că rolul actorului și
spectacolul regizorului trebuie să transmită sensuri care depășesc comunicarea
conștientă, accesând subconștientul spectatorului. Mai mult, să se ajungă la o
comunicare spectaculară indirectă, la nivel subconștient între actori și
spectatori.
Metoda nu constă într-un simplu mimesis creat și fixat prin tehnici
psihologice, respectiv mnemotehnică. Metoda înseamnă a accesa subconștientul,
plecând de la anumite psihotehnici. Și a fixa pe cât posibil prin mnemotehnică
ceea ce se poate prinde din ceea ce s-a obținut din subconștient și prin
inspirație. A crea conștient și sincer nu-i decât baza pe care se clădește
rolul izvorând din inspirație și subconștient. Iar accesarea subconștientului
ține de talentul actorilor și al regizorului. Oricum, subconștientul are o
funcție de bază în crearea rolului, la care ne referim independent de lucrul la
rol și e preferabil să nu fie cazul să vorbim doar de roluri muncite, ci și
create. Numai datorită apelului la subconștient în crearea rolului, implicarea
și detașarea spectaculare pot să coexiste într-un tandem fericit, în economia
unui spectacol cel puțin reușit, dacă nu perfect, în concepția mea. E ceea ce
îmi doresc de la un spectacol de teatru. De asemenea, ferice de cei ce au acces
la momentele geniale din timpul creării rolului de către actorul talentat, din viața
unui spectacol!
Acestea fiind zise cu privire la funcția subconștientului în crearea
rolului, și rolul criticului de teatru se complică. Criticului nu-i mai revine
doar sarcina de a analiza un spectacol, ci și aceea de a explicita ceea ce este
implicit și stă la baza gândirii, acțiunilor, gesturilor actorului. Cu alte
cuvinte, explicitând elementele implicite, are un cuvânt de spus cu privire la cât
de departe s-a ajuns în ceea ce privește accesarea subconștientului, în crearea
rolurilor, dar și cu spectacolul în general. Se poate referi la aceste elemente
implicite cu privire la un spectacol anume sau la o întreagă epocă teatrală,
comparând între ele elementele implicite specifice fiecărui moment istoric
teatral, realizând un alt fel de istorie a teatrului. Dar, ceea ce mă
interesează în primul rând, e ca un critic să nu se oprească la o simplă
analiză de spectacol, neglijând funcția subconștientului în crearea rolului și
în elaborarea spectacolului. Desigur, nu mai e vorba de un critic de teatru în
sensul acordat termenului în mod obișnuit, ci de ceva în plus.
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2019/03/functia-subconstientului-in-crearea.html
https://dyntabu.blogspot.com/2019/03/functia-subconstientului-in-crearea.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu