luni, 25 noiembrie 2019

Teatrul în educație și educația prin teatru




Sau ce-am făcut în weekendul de după Ziua Drepturilor Copilului și Ziua Filosofiei. 20 noiembrie – Ziua Internațională a Drepturilor Copilului (UNICEF), 21 noiembrie – Ziua Mondială a Filosofiei (UNESCO). Iar weekendul de după a fost plin, împlinitor (fulfilling). 22-23 noiembrie Conferința ”Teatrul în educație”, masterclass ”Școala pentru viață” (susținut de Sylvia Rotter) și Atelierele de formare ”Teatrul în educație”, organizate de Teatrul Vienez de Copii.

Atât teatrul, cât și educația moderne au în comun caracterul interactiv și ludic. Adulții uită adesea de caracterul ludic al existenței umane care ne definește sau nu-și mai asumă empatic roluri alături de ceilalți, iar profesorii se plafonează într-un sistem rutinat, tradiționalist și conformist, într-un sistem educațional mult prea reproductiv și prea puțin creativ. Inventivitatea, imaginația și caracterul ludic ar trebui să devină trăsăturile de bază ale reformei în educație.

Am identificat problemele de mai sus și salut faptul că acestea au fost analizate prin intermediul unor conferințe dedicate teatrului și educației, nevoii de schimbare în educație prin teatru, dar și teatrului ca metodă pedagogică inovativă. În colaborare cu științele abstracte, arta (și în special arta teatrală) pot contribui la dezvoltarea competențelor de care tinerii au nevoie astăzi pentru a se forma ca personalitate într-un cadru flexibil, într-un mediu școlar primitor, în contextul în care ei sunt viitorul. Odată teatrul introdus în școală, nu doar ca disciplină teoretică de studiu în liceele cu profil vocațional sau prin trupele de elevi din școli, ci ca disciplină opțională, se va vedea cât de important este pentru profesor să fie un bun regizor, iar pentru elev să fie un bun actor, cu posibilitatea ludică de a exersa jocul de rol.

Invitații din cadrul conferinței organizate la Iași în data de 22 noiembrie, au subliniat asemănările dintre profesor și actor, ambii fiind puși în situația de a capta atenția, de a transmite un mesaj cu sens într-un mod care să nu plictisească și pe care elevul să-l recepteze nu atât ca informație, cât emoțional, păstrându-l cât mai mult posibil în memoria afectivă. De asemenea, s-a insistat pe nevoia unui învățământ atractiv, creativ, iar nu ”recitativ”. Tehnologia a acaparat atenția elevului, telefonul mobil este peste tot, iar elevii, ca și profesorii, își pierd nu doar capacitatea de concentrare, dar și competențele de comunicare. Trebuie să avem în vedere că nu livrăm elemente care să se descurce exemplar într-o societate robotizată, consumistă, corporatistă, ci că școala este în primul rând un mod de viață, timp de calitate petrecut împreună cu celălalt, pregătire pentru viață, de aceea latura teoretică a disciplinei pe care o predăm trebuie să aibă și o componentă practică, aplicativă. Situațiile de comunicare, exemplele, aplicațiile reprezintă firul roșu care străbate discursul, ceea ce contează în cea mai mare măsură, și am în vedere în primul rând faptul că procesul educațional reprezintă o ”școală pentru viață”.

Mă bucur enorm că am avut prilejul să întâlnesc oameni care împărtășesc aceleași valori, mai ales acum când asistăm la o degringoladă totală a sistemului educațional, debusolarea, deruta și nemulțumirea elevilor sau a profesorilor fiind semnalul de alarmă prin care ni se dă de înțeles că e nevoie de o reformă majoră a sistemului. Există obstacole majore în a aplica metodele inovatoare ale educației prin teatru, în special în mediile defavorizate sau în lucrul cu copiii în cazul cărora s-a produs o inversare a valorilor și nu receptează intențiile dramatice, ci le iau ca atare. Dar dat fiind că uneori nici profesorii lor nu sunt cu mult diferiți, sunt convinsă că, prin încredere și colaborare, vom reuși să relaționăm în mod constructiv cu elevii noștri. Cu mențiunea că educația prin teatru e o convenție pe care trebuie să o acceptăm, elevi și profesori deopotrivă, pentru ca această metodă să își dovedească eficacitatea. Educația prin teatru are nevoie de nonintervenția factorului perturbator tradiționalist, care distruge dintr-o dată tot ceea ce cu greu, în timp și etape succesive, asumându-ne roluri și acordând roluri de eroi sau non-eroi elevilor noștri, am construit.

Teatrul conferă educației dinamism, interactivitate, caracter participativ, metode noi; evoluăm împreună cu elevii noștri prin încercare și eroare, respectiv prin înlocuirea ipotezelor de la care am plecat cu altele noi, având mereu aceeași deschidere de la începutul carierei noastre de a o lua de la capăt și de a încerca tehnici noi. Educația prin teatru mai înseamnă să fii capabil să te joci, rămânând deschis provocărilor și evitând tentațiile metodelor autoritariste. Dar ce ne facem atunci când elevii sunt învățați astfel? Trebuie să luptăm mult să-i dezvățăm de educația tradiționalistă și atitudinea autoritară pe care o așteaptă de la noi și să revenim la firesc, la ludic. Să nu uităm însă că orice joc presupune respectarea anumitor reguli.

Workshopul intensiv de pe 23 noiembrie a cuprins patru module (regie, improvizație, vorbire și mișcare) în cadrul cărora ne-am antrenat din plin atât corpul, cât și mintea pentru a aplica în cunoștință de cauză metodele de artă dramatică la clasă. De asemenea, pentru a adapta exercițiile învățate în funcție de categoriile de vârstă, solicitările și nevoile celor pe care îi formăm. Mai mult decât atât, ar trebui să fim mai toleranți cu elevii noștri cărora le solicităm, zi de zi, cinci sau poate șase ore pe zi, capacitatea de atenție și concentrare, de memorare, de gândire, de vorbire și de mișcare.







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu