luni, 4 noiembrie 2019

OMG





Acronimul trimite, ca în majoritatea titlurilor performance-urilor Ioanei Păun, la un joc de cuvinte între semnificația pe care toată lumea o știe și denumirea propriu-zisă, ”Organisme modificate genetic”, ambele fiind la fel de valabile, prima atrăgând atenția. E de dorit să revenim asupra spectacolelor, după ce acestea își dovedesc relevanța pentru problemele actuale ale lumii și după ce micile scandaluri autohtone nu mai au ecou. Pentru a vedea ce mai rămâne sau ceea ce, poate, nu am reușit inițial să surprindem.

OMG este genul de spectacol documentar care pleacă de la un amănunt de presă și face apoi legătura cu problematica lumii contemporane, în cazul de față subiectul migrației ce încă îi preocupă pe artiști, venind, în întâmpinarea privitorului, cu o imagistică răvășitoare și copleșitoare. Femeia lăsată sa moară într-o localitate de la malul Dunării, din România este un exemplu de situație negativă cu privire la valul de imigranți din Siria, care au străbătut Balcanii acum câțiva ani. În același timp, este emblematică pentru mentalitatea populației de la noi. Procentual, mai mulți  români decât sirieni au intrat în Germania în 2017. Cu toate acestea, departe de a-i primi la rândul ei pe imigranți așa cum lor le-ar plăcea să fie primiți la rândul lor, românii se dovedesc egoiști, lipsiți de empatie, cruzi. Pe scurt, niște barbari la marginea Europei, închiși pe dinăuntru.

Limitarea câmpului vizual, de perspectivă și opinie, este tachinată prin intermediul acestui performance menit să provoace. Ca de fiecare dată, asocierea dintre Ioana Păun și Cătălin Rulea este binevenită. Mai mult decât oricând, glacialul din producțiile regizoarei este infirmat prin câteva decizii de ordin scenic: întrepătrunderea scenelor filmate și a celor jucate, astfel încât filmarea ajunge tavanul și atmosfera, respirația celor din scenă; inserția momentelor de legătură în momentele propriu-zise, astfel încât mesajul despre nepăsare livrat pe ritmuri hip hop, dar pe alternative cu sonorități orientale, contaminează întregul scenic; întrepătrunderea dintre momente înregistrate cu actorii și momente jucate, primele susținând cele trei trăsături ale românilor. Drept urmare, muzica e unul din elementele care apropie privitorul de subiect, uneori aruncându-l de-a dreptul în mijlocul problemelor, în același mod în care șefului Poliției de Frontieră, ca personaj (Sebastian Marina), îi este aruncat un fragment al cărui miros pestilențial toți încearcă să se prefacă, în cadrul unei conferințe de presă pentru Săptămâna împotriva trecerii ilegale a frontierei, că nu îl simt. Mai mult de jumătate din mesaj este transmis prin intermediul versurilor cântecelor (Petronela Rotar), în afara scenelor jucate.

Ca întotdeauna în spectacolele Ioanei Păun, latura de documentare a spectacolului conduce la construirea unui fir narativ, întrerupt și în același timp accentuat de anumite momente, fragmente de legătură sau colaterale: fotografierea femeii cu care începe spectacolul, interviul inițial care menționează, printre altele, neimplicarea Bisericii în acțiuni de sensibilizare a populației față de imigranți, lucruri accentuate prin filmări prezentate ulterior, conferința de presă, selecția imaginilor care ar putea spune ceva despre români în Occident (fotografia cu femeia găsită moartă a apărut pe coperta unei reviste din Germania), dedesubturile unei necropsii, declarații judecătorești insolite (Elena Popa), puncte de vedere venite din parte asociațiilor musulmane din România, condamnând atitudinea celor care au profanat cadavrul femeii de la malul Dunării (ca fiind islamofobă, antiumană și sexistă), două tabere în atenție (presa și ONG-urile musulmane) privitor la faptul că exagerările despre atacurile islamice și drept urmare asocierea tuturor musulmanilor cu ISIS au condus la asemenea fenomene. În fine, survine și paradoxul: victima se face vinovată de propria moarte pentru că nu a stat acasă la ea. Confruntate, autoritățile nu au mai multe răspunsuri decât omul de rând.

Performance-ul este o investigație realizată cu mijloacele artei, la finalul căreia regizoarea pune sub semnul întrebării înseși mijlocele artei de a reda realitatea, dacă nu ține cont de aceasta și imposibilitatea ca arta să-și fundamenteze statement-urile pe profanarea realității altcuiva, neimplicat în nici un alt fel în procesul artistic. Exemplul cu regizorul de film este edificator pentru personalitatea nevrotică a secolului trecut, considerată creatoare. În acest mod, neținând cont de realitatea celuilalt, fără nici o limită, însăși moartea, descompunerea sau putrefacția ar putea reprezenta artă în egală măsură cu realitatea sau viața. Numai că moartea femeii musulmane nu stă la baza unei opere de artă și nici a unei opere caritabile. Nici măcar a ospitalității fundamentale cu care ne lăudăm ca popor. Dimpotrivă, ilustrează consecințele haotice, dezastruoase ale artei ca manifestare a imbecilității individului, aceleași ca în realitate. Titlul spectacolului este citit și interpretat la propriu din dorința de senzațional a publicului actual.


(OMG, regia și scenariul: Ioana Păun, după un text de Mario Martinelli, scenografia și sound design: Cătălin Rulea, video design: Vlad Petri, cu Costi Apostol, Alexandrina Ioana Costea, Sebastian Marina, Fatma Mohamed, Elena Popa, Paula Rotar și Abdel Fatahou, Teatrul ”Andrei Mureșanu” Sfântu Gheorghe, premiera în 2017, spectacolul continuând să fie jucat în țară, dar și în străinătate, în Franța, la Cabaret de Curiosités, Le Phenix, în intervalul 28.02.-1.03. 2019)


Dana Țabrea



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu