luni, 23 decembrie 2019

Tan inmortal como frio





Acum câțiva ani, era în trend să te pronunți împotriva lui Mihai Eminescu – “cadavrul din debara”, “pseudo-geniul național”, “miradoniz al basarabenilor“, iar formulele ar putea continua. Am întâlnit n-1 referințe la ”poetul nepereche” în publicistica românească, referințe prin care Mihai Eminescu era desființat pe considerente istorice, literare, politice ori de altă natură. Era, se pare, en vogue să-l persiflezi pe autorul Luceafărului. Personal, fac parte dintr-o generație când poezia lui Mihai Eminescu era unul dintre subiectele de bacalaureat de care nu aveai cum să scapi. Nici nu mi-aș fi dorit să fi fost altfel. În copilărie, pe la cinci ani, am crescut cu un volumaș de lux cu poezii de Eminescu din care reciteam frecvent. Ulterior, în adolescență/ facultate, apariția paradoxală, controversată, incitantă a lui Horia-Roman Patapievici în peisajul cultural românesc m-a captivat; Patapievici era un orator desăvârșit căruia îi savuram conferințele ori de câte ori era invitat la Iași.

Intenția lui Patapievici în ceea ce îl privește pe Eminescu, în contextul unei critici la adresa valorilor tradiționale ale românilor, nu cred că era aceea de a fi la modă sau nonconformist cu orice preț, așa cum susțineau detractorii săi. Patapievici realiza o deconstrucție a anumitor mitologii, printre care și mitul ”poetului național”, parte a conceptului de identitate națională (mitul Eminescu fiind o componenta clară a respectivului construct conceptual): “Noi definim bucuros sentimentul național prin invocarea măreției trecutului. La Eminescu, în celebra invocație lirică, România are un trecut (mare) și un viitor (tot mare). Nu ni se spune ce prezent are (sau merită) România” (H-R Patapievici, Politice). Nimic mai just ori mai actual: închidem ochii în fața mizeriei prezentului și ne refugiem în aclamarea trecutului ori în proiectarea viitorului.

Observ că lucrurile au început să se schimbe în ultimii ani; Eminescu este celebrat, an de an, în instituții ori case de cultură, mai nou chiar și la Teatrele Naționale de prin țară. Se poartă din nou recitalurile din poezia lui Eminescu; de fapt, poate că mereu cele două tabere (a rezervaților și a entuziaștilor în privința festivismului) au existat în paralel, numai că, inevitabil, una dintre acestea a fost mai vizibilă și a dominat prin impact. Întrebarea este ce au de spus tinerii de astăzi.

Iar unul dintre răspunsuri l-am găsit acum câțiva ani, la un tânăr artist vizual ieșean care a avut curajul sa facă un videoclip, luând la punct de plecare Luceafărul de Mihai Eminescu (El Lucero, videoclip produs de DEOCHI, concept regizoral: Iustin Șurpănelu, asistent regie: Octav Chelaru, distribuția: Lorena Marciuc, Ivan Claudiu Vlad, Alexandru Barnea). Prin sensibilitatea muzicii și a modului în care Eminescu este recitat în limba spaniolă, prin implicațiile profunde ale ideilor transmise de respectivul videoclip, Iustin Șurpănelu se dezice de faptul de a fi român, de cele trei mari trăsături ce ne caracterizează: “delirul politic, sexul și bășcălia”. “De unde atâta sânge rece la români?” îl întreba cineva pe Ioan Petru Culianu... Până la urmă, am mai spus-o și o voi repeta ori de câte ori voi avea prilejul: suntem unici pentru că celebrăm în același timp Crăciunul, răsturnarea violentă a puterii comuniste, cu masacre de stradă și omorârea soților Ceaușescu, uciderea președintelui, oricine ar fi fost acesta... Culianu a răspuns la întrebarea de mai sus în felul următor: “(…) O fi specificul național

Ne e teamă să mai simțim, suntem lipsiți de interioritate – “ne purtăm sufletul la vedere”, mărturisește Iustin Șurpănelu, autorul videoclipului menționat. ”Care suflet?” aș continua ideea, pentru că nu știu să existe un loc al sufletului… Doi protagoniști cu aspect androgin, un el și o ea, susțin cinci minute de meditație pe această temă. Videoclipurile lui Iustin Șurpănelu nu spun neapărat o poveste și se construiesc cadru peste cadru, parcă spontan, parcă fără un plan prealabil. Întotdeauna veți regăsi o imagine șocantă (de data aceasta, ea își ține inima în palmă, apoi și-o aruncă într-un râu) și simboluri (fereastra este înlocuită cu un râu, camera fetei cu o pădure), conotații semireligioase, mitologice. Iustin Șurpănelu flirtează simultan cu fotografia, cu teatrul, cu spiritualitatea, cu filmul și o face inspirat, motivat, cu seriozitate.

Mitologic, Hesperus (din păcate, în limba română nu se face distincție între Lucifer și Noctifer decât prin precizarea celor două stele, Venus de seară și Venus de dimineață) descinde de două ori, luând chip de înger ori de demon, de fiecare dată acesta o înspăimântă pe tânără pentru că seamănă cu un mort. Dacă el cere dezlegare de la Tatăl ceresc pentru a lua înfățișare umană și a deveni muritor (poemul lui Eminescu), ea cere dezlegare de la tatăl lumesc pentru a se lepăda de omenesc (semnificația aruncării inimii) și pentru a muri, devenind asemenea lui (videoclipul lui Șurpănelu). Reții succinta lui grimasă umană, sângele ei pe obrazul lui, lacrimile din ochii lui pe care nu și le recunoaște ca aparținându-i. Șurpănelu se joacă: de la a învăța să mori, la a învăța să trăiești, să fii uman, să fii autentic. Umanitatea se transmite de la unul către celălalt, la fel cum moartea este preluată de către unul de la celălalt…

Cei doi se întâlnesc, asemenea jumătăților din mitul androginului, undeva la limita dintre noapte și zi, dintre omenesc și neomenesc (el își sfâșie veșmântul alb, sideral, exhibându-și corporalitatea), dintre firesc și suprafiresc, dintre viață și moarte, dintre mortalitate și imortalitate, dintre uman și demonic.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu