luni, 30 decembrie 2019

Bilanț teatral 2019, la TNI







Calendaristic, au fost câteva premiere notabile la TNI în 2019, dintre care numai două fac parte din stagiunea 2019-2020. 

Dintre cele care aparțin stagiunii trecute, dar au avut premiera în anul 2019, rețin: Marjorie Prime de Jordan Harrison, regia: Radu Iacoban, 12 ianuarie, Un dolce far niente după ”Vilegiaturiștii” de Maxim Gorki, regia: Catinca Drăgănescu, 13 ianuarie, Dansul Delhi. Șapte piese într-un act de Ivan Vârâpaev, 22 februarie, regia: Radu Afrim, Titus Andronicus de William Shakespeare, versiunea scenică: Charles Muller și Andreas Wagner, 2 iunie. Dintre cele cu care a început actuala stagiune, menționez: Opt femei de Robert Thomas, regia: Irina Popescu Boieru, 12 septembrie și Acasă la tata de Mimi Brănescu regia: Claudiu Goga, 16 noiembrie.

Marjorie Prime, în regia lui Radu Iacoban expune cum clonele digitale pot simula atitudini și emoții umane, ajungând să glumească sau să fie ironice. Însă într-un anume punct experimentul cu clonele umanizate eșuează. Ca modalitate de lucru, regizorul propune un discurs scenic care este în deplin acord cu discursul uman fracturat (cu foarte mult heblu între scene), alegând de fiecare dată un fond muzical deschis spre meditație, optând pentru o scenografie caldă, în contrast cu încercările disperate de dialog, în primul rând ale oamenilor între ei și în al doilea rând ale oamenilor cu clonele virtuale ale ființelor iubite pe care le-au pierdut. Actorii din Marjorie Prime creează un spectacol emoționant despre memorie și identitate.

Un dolce far niente este puternic în ceea ce privește conceptul regizoral, rămânând totuși un spectacol de actor. Avem de a face cu un spectacol-comentariu, care, departe de a implica actorii în personaje ori în situațiile scenice, îi distanțează de rol și îi apropie de latura lor umană. Regizoarea nu construiește roluri, nici personaje, nici interpretări, ci doar contururi de personaj, externalizând rolurile, aspect pe care fiecare actor îl redă în funcție de experiența proprie și de cum a transpus conceptul spectacolului în evoluția sa scenică. Dincolo de observațiile făcute în cronica de întâmpinare, spectacolul e foarte actual și am justificat această idee. Pe de o parte, s-ar putea identifica burghezimea zilelor noastre, pe care am putea-o învinui de pasivitate politică și de neimplicare socială. Este pus în discuție rolul intelectualului actual care alege mai curând o existență îmbuibată și confortabilă, devenind un formator de opinie în slujba puterii politice, urmându-și propriile interese. Pe de altă parte, spectacolul opune două tipuri de artiști: cei lipsiți de talent și inutili social și cei activi, schimbând mentalități și intervenind în zona socialului. E și o parodiere a artistului ca simplu entertainer.

Dansul Delhi este inițial o metaforă a destinului care îi apropie pe oameni, spectatorii fiind prinși ca într-un joc între ”eu” și ”tu”. Fiecare în parte, dar și împreună sunt un ”tu” renunțând la ”eu”, în favoarea dansului. Dansul e despre fiecare contemplator al acestui spectacol curat, teatral. Renunțarea la sinele egoist presupune să privești corect. Circularitatea specifică spectacolului afrimian se manifestă și cu acest prilej. Regizorul este pe de o parte ludic, iar pe de altă parte jonglează cu profunzimile subconștientului colectiv, creând un spectacol simplu, dar profund, răvășitor și totuși detașat despre visul care e tocmai viața noastră, cu dureri și bucurii, cu rătăciri și speranțe, cu tăceri și cu respirații, cu bătăi de inimă. Afrim creează teatru autentic, caută esențialul în simplitate, renunță la song-uri, iar spectacolul e frumos și viu.

Tragicul grotesc e piesa de rezistență a spectacolului cu Titus Andronicus, în regia lui Charles Muller. Atunci când, estetic vorbind, tragicul atinge cote maxime, frizează grotescul. Semnificațiile actuale fac aluzie la cotidian și sfera publică, la societate și politică, de aici prefața la spectacol (filmările proiectate inițial, cu care se și intră în scenă). Trecerea nu e bruscă pentru că Shakespeare e modernizat, de nerecunoscut. E mai aproape de o tragedie antică pusă-n scenă în termeni contemporani decât de o tragedie shakespeariană, ceea ce face parte din intențiile regizorului, dat fiind că a și afirmat în caietul-program că ”Shakespeare nu este niciodată corect din punct de vedere politic” (în acest context, aș pune și numele lui Shakespeare între ghilimele). Afirmația regizorului are multiple sensuri, iar vizionarea spectacolului dezvăluie câteva dintre acestea.

Cu prilejul noii premiere, Acasă la tata, regizorul Claudiu Goga colaborează altfel decât până acum cu TNI: alege un text realist contemporan, iar nu unul de răsunet, renunță scenic la decorurile grele și la gestica filigranată în lucrul cu actorii. Vine cu elemente frecvent întâlnite în estetica spectacolului actual: comedia și poanta care potențează drama și psihologia oarecum dură a vieții personajelor, infuzarea cu lirism a unor partituri dramatice, psihologice și naturaliste, fructificarea duetelor scenice de succes pentru accentele psihologice ale tramei, aluzii la spectacolele anterioare (casa rotativă), mici picanterii. Regizorul mizează pe o formă de realism care nu e nici neapărat cehoviană și nici de film american. Mai curând naturalistă, cu unele exagerări. Simplitatea rămâne trăsătura de bază a acestui spectacol și o calitate a sa. Scenele sunt delimitate prin titluri care iau numele personajelor a căror ratare stă în prim planul scenei respective. Pentru că spectacolul este despre ratare și despre sensurile acesteia.

Oarecum circular, cu o prezentare a personajelor la început și o trecere în revistă a modului cum au decurs realmente lucrurile la final, Opt femei, în regia Irinei Popescu Boieru este cald, degajat, lucrat, foarte bine adaptat la scena mare prin dispunerea decorului și a actorilor; un prilej de destindere și o oază teatrală unde spectatorul ar putea uita de problemele din viața reală, cufundându-se într-un univers scenic estetizat prin decor (tablourile), fundal, costume și mișcare scenică. Un brad împodobit în plan secund și alții doi în fața cortinei creează contextul temporal, redat și prin muzică adecvată. Deși montarea are ceva din tihna sărbătorilor când spațiul și timpul par suspendate, mărturisesc că e Crăciunul pe care nu l-am putut gusta.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu