luni, 13 ianuarie 2020

(Fără) Ideal





O replică a Irinei din primul act al dramei Trei surori de A.P. Cehov (”Ce gânduri minunate mi-au trecut prin minte! Ce gânduri…”) stimulează conceptul regizoral al lui R. Afrim. La care aș adăuga câteva versuri de Nichita Stănescu: ”Sufletele morților/ Sunt atmosfera terestră./ Respirăm sufletele lor,/ Sufletele lor își înfig câte un deget adânc/ În respirația noastră”.

De ceva timp, regizorul Radu Afrim nu-și mai numește protagoniștii personaje, ci oameni. Interesat de oamenii vii dintr-o piesă de teatru sau de pe scenă, care gândesc și simt, iată că a revenit la Cehov. Viul lui Cehov, trăirile inadaptaților fragili, superiori prin sensibilitate și gândire, care se revoltă împotriva mediocrității și vieții fără ideal, creându-și un vis care să-i ajute să evadeze din realul insuficient, onirismul la care se adaugă suprarealismul, comicul bizar, bufoneria, simbolurile, poezia, melancolia nu-i sunt deloc străine lui Afrim. Numai că Radu Afrim deschide lumea lui Cehov, ca pe o cutie a Pandorei (irezistibilă, reflexivă, irepresibilă), expunând gânduri și emoții la rampă, recreând interioritatea prin atmosferă scenică (decor, dans, sunet, muzică și lumini).

Oamenii lui Afrim sunt cei pe care i-a cunoscut, actorii înșiși în ipostaza lor umană, impersonări ale unor figuri politice ale timpului nostru. Actualizarea schimbă cadrul temporal, perspectivele asupra caracterelor, situațiile, discuțiile și recontextualizează astfel întregul scenariu. Afrim renunță la personaje sau le păstrează doar la nivel de replică (Cebutîkin, Anfisa), alteori transformă certitudini textuale cehoviene în personaje noi (Persefona, soția lui Verșinin sau Bobi k68). Aceștia rămân pe cât de actuali, pe atât de generali, astfel încât toți cei afectați de încălzirea globală sau interesați de incendiile devastatoare de pădure sunt prinși în (de) scenariu.

Oamenii din Trei surori sunt concreți și totuși universali prin dorințe, tristeți, aspirații și neîmpliniri; Cehov conferă osatura psihologică pe care Afrim pune sânge și carne. Cuplurile sunt coagulate, iubirile împărtășite. Plictisul, vidul, nefericirea celor ce trăiesc în cripta spațială ”Moskau” este umplut prin rescrieri de scenariu și noi situații scenice în care speranța are de fiecare dată un rol (Irina e un talent coregrafic care se irosește în provincie, sperând la un nou început, pe măsura idealului din trecut, Andrei mănâncă savarine, în timp ce-și deplânge lipsa de vlagă conjugală și neîmplinirea profesională, e dependent de jocuri de noroc și critică decrepitudinea morală a provincialilor, sperând la izbăvirea prin iubirea aproapelui, spion în casa Prozorovilor, Tuzenbach e ucis în încercarea de a-și schimba viața pentru femeia iubită, Verșinin și Mașa trăiesc o romanță autentică).

O nouă stare de spirit înlocuiește spleenul, disperarea viscerală. Dansul convulsiv al Irinei (Flavia Giurgiu), râsul spasmodic al Mașei (Raluca Aprodu), sufletul apăsat de tenebre al Olgăi (Natalia Călin), plânsul necontrolat al lui Andrei (Marius Manole) sau ochii mereu înlăcrimați, albaștri, sticloși, ai lui Tuzenbach (Istvan Teglas) indică amărăciunea din sufletul lor, disperarea existențială viscerală, imposibilitatea de a depăși anumite obstacole pentru a fi fericiți. Fericirea e mereu în trecut sau în viitor, un ideal, munca un mod de a uita de limite, dar și un mod de a fi, la fel și suferința.

Aluziile culturale (literatură, pictură, cinematografie) impregnează discursul scenic (Ray Bradbury, Albrecht Dürer, Stanley Kubrick) și sunt la fel de diverse ca playlistul pe care Irina îl poartă simbolic de colo colo, ba chiar la un moment dat îl împachetează și-l ia cu ea în valiză (Aura Urziceanu, Sade, Jessica Pratt). Tehnologia avansată (mesaje pe ecran, video proiecție și mapping, smarphone, laptop, stroboscop, 3D) e asociată cu imagini renascentiste (din ceașca Persefonei, chemarea melancolică a neființei, din chipul dedublat între trecut și prezent, sufletul nefericit al Olgăi), retro-pastelul. Soluțiile regizorale nu resping textualul simbolurilor de proveniență rusă (mestecenii, rodia, ”zboară cocorii”, titirezul), dar acestea sunt extrapolate la noul univers vizual și sonor creat. Lentila de la  aparatul de fotografiat de epocă este înlocuită de filmarea în timp real. În plus, discursul actorilor include aluzii metaspectaculare, ușor ironice, la scenografie minimalistă sau la opțiuni filmice avansate (slow motion). Sincronizarea dintre nivelul replicii de scenă și planul audiovideo este perfectă.

Două lucruri par a-l interesa pe Afrim în mod deosebit: politicul și viitorul. În principal, actualizarea lui Cehov nu este atât o chestiune de cromatică, cât una de politică. Orașul provincial vechi de două sute de ani, cu o sută de mii de locuitori se află sub înrâurirea lui Putin (impersonat de Marius Manole, subjugând capra cu o singură atingere simbolică de mână), la fel cum întreaga Rusie e sub dictatură din cauza sprijinului conferit de Occident (scenariul reproduce fragmente dintr-un interviu acordat de scriitorul rus Mihail Șișkin ziarului Adevărul, pe 5 octombrie 2019, iar în spectacol replicile sunt în cea mai mare parte puse în seama Nataliei, interpretată de Ada Galeș, ecologistă, luptând pentru democrație și care opinează militant cu replicile din interviu).

În al doilea rând, flash-uri din spectacole afrimiene anterioare ne conduc spre a privi acest nou spectacol ca pe o artă poetică și un modus vivendi. Viața nu ar trebui să însemne refugiu în trecut, după cum nici teatrul nu ar trebui să fie o idealizare a trecutului. Oamenii aduși de Afrim în scenă și filmați de Bobi k68 sunt prezenți, vii și depun mărturie pentru viitor. Viitor dinspre care nu știm cum vor fi percepute viața, teatrul, arta de astăzi.



(Trei surori, un scenariu [ne]firesc de liber după Cehov, traducerea Raluca Rădulescu, scenariul și regia: Radu Afrim, distribuția: Raluca Aprodu/Mașa, Natalia Călin/Olga, Flavia Giurgiu/Irina, Marius Manole/Andrei, Emilian Oprea/Verșinin, Istvan Teglas/Tuzenbach, Irina Movilă/Persefona, Ada Galeș/Natalia, Ciprian Nicula/Bobi k68, Florin Călbăjos/Kulîghin, scenografia: Irina Moscu, costumul caprei: Cosmin Florea, video design și mapping: Andrei Cozalc, sound design: Călin Țopa, univers sonor: Radu Afrim, lighting design: Micea Mitroi, Cristian Șimon, 28 decembrie 2019, TNB)





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu