luni, 16 martie 2020

Cântă, zeiță, mânia ce-aprinse…





Jean-Pierre Dopagne este un cunoscut dramaturg belgian, renumit în special pentru monologul L’Enseigneur sau Prof! (2007). Din punctul meu de vedere, Profu’ , în regia lui Radu Mihoc de la Teatrul Mirage, e un one-man show cu George Balmoș, asistat de Marian Ciobanu. Care ar merita să participe la Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău FEST Monodrame” de la Teatrul Municipal Bacovia. În ceea ce privește povestea, perspectiva asupra acesteia se schimbă dinspre studiu de caz asupra fenomenului educațional, spre un punct culminant dramatic și senzațional, rulând în cele din urmă spre o formă de teatru în teatru.

În primă instanță, asocierea dintre ”prof” și ”monstru” nu e elucidată, iar atenția spectatorului este acaparată de studiul de caz realizat prin exemplificare asupra școlii, supusă fiind legii junglei. Ca punct de plecare, se construiește un statement extrem de dur care va fi explicitat pe parcurs: ”Elevii sunt ca animale, nu inteligența îi conduce ci instinctul”. E anunțată ziua fatidică de 17 februarie, dar nu sunt oferite indicii cu privire la turnura extremă pe care o va lua construcția dramatică. Mai curând, prin paralela dintre elev și spectator este sugerat faptul că spectacolul este creat într-un anume fel sub umbrela teatrului în teatru. Detaliile (elevii nu se ridică în picioare la intrarea profesorului, poziția ghemuit în bancă, tușitul, căscatul, guma de mestecat, jemanfișismul, apatia, insultele, miștocăreala) creionează studiul de caz, iar George Balmoș e un bun povestitor și entertainer, creând imaginea credibilă a unei săli de clasă dintr-o școală publică a timpurilor noastre, puțin în avans față de ceea ce avem în România, ușor retro față de câte a văzut Occidentul sau de filmele care oglindesc situația învățământului public din Statele Unite.

Astfel că între poveste sau teatru și realitate (în teatru), între trecut și viitor, între real și imaginar, ne surprinde climaxul terifiant: soț iubitor și tată de familie, protagonistul, profu’, fiul unui om simplu și onest care-și asigura traiul prin cultivarea unei parcele de pământ și creșterea câtorva animale, care aprecia educația și-i respecta pe educatori, bucurându-se de rezultatele la învățătură ale fiului său, un elev studios, inspirat de profesorul de latină, odată ce-a deschis Iliada - ”Cântă, zeiță, mânia ce-aprinse pe-Ahil Peleianul” -  să devină, la rândul său, profesor de literatură, dascăl, povestitor, dar deziluzionat, dezabuzat, frustrat de starea educației analizată sub formă de studiu de caz indirect (meseria al cărei nume nimeni nu-l mai rostește decât pe cale ocolită, a fi prof echivalând cu o desconsiderare, sentimentul plafonării, al ratării, neputința de a se detașa de încărcătura acumulată, resimțind extrem de brutal faptul că actualmente profesorul nu mai e, ca odinioară învățătorul satului, alături de preot și primar, ”spiritul cetății”), luând ad litteram gluma unui coleg de cancelarie, din refuzul, dar și incapacitatea de a se adapta, de a găsi un punct comun cu lumea elevilor săi, cu cultura, umorul și nevoile actuale ale acestora, în fine - proful împușcă o clasă de 20 și ceva de elevi cu sânge rece.

Studiul de caz (definiția profului, școală decăzută la rangul de ”dădacă la scară națională”, ”făcută să-i păzească cât mai mult timp posibil”, profesorul decăzut la rangul de babysitter sau ”dăscălitor”, modul în care e descrisă micimea vieții profilor, din perspectiva protagonistului, sistemul educațional sintetizat în câteva cuvinte - ”învăţământul este una dintre rarele meserii care îşi hrăneşte titularii până la pensie indiferent de competenţa lor profesională”, cu condiția să ”nu gândești prea mult”, dar și bolile colegilor, apoi violul din sala de curs peste care s-a trecut cu detașare supremă și multă lașitate), aluziile la punctul culminant pe parcurs și elementele de teatru în teatru se intercalează în monologul lui George Balmoș. Umorul negru potențează drama. Neutralitatea interpretului, alături de bufonerie, o atenuează. Climaxul e un moment de perplexitate pentru spectator. Orice explicitare devine superfluă în asociere cu gravitatea momentului descris.

Nu mi-am propus o diagnoză ori o prognoză a sistemului educațional românesc, în contextul sistemului educațional al cărui studiu de caz îl realizează autorul belgian în piesa sa. Și nici să pun în balanță extremele, cele două mari extreme ale piesei (violul din sala de curs, ignorat de autorități și revolta profului care recurge la un act abominabil dintr-o nevoie reparatorie, de ordin personal, dar extinsă la situația celorlalți la care se referă). Din punct de vedere teatral, interesează cum se ajunge la o formă aparte de teatru în teatru: spectacolul profului, condamnat să devină actor pe viață pentru fapta sa, se desfășoară ca metodă terapeutică în fața publicului, dat fiind că ministrul justiției și cel al educației i-au preschimbat pedeapsa din închisoare pe viață în muncă în folosul comunității.

Proful a fost condamnat să-și povestească fapta așa cum Sisif a fost condamnat să urce bolovanul. Avem toate ingredientele mitului lui Sisif: tragedie, absurd, revoltă și fericire. Proful e liber să își exprime revolta față de problemele educației, odată cu fiecare reprezentație, ajungând inevitabil să povestească și despre tragedie, dar e fericit cu rolul său de povestitor și entertainer, deoarece, în sfârșit, publicul său îl ascultă și aplaudă. Însă bolovanul se răstoarnă din nou și din nou, deoarece după fiecare reprezentație vine gardianul să-l ia, reamintindu-i zădărnicia efortului său.

Făptuind o monstruoasă crimă, în numele spulberării unor idealuri pe care le avea cu privire la educație, proful e condamnat să își expună povestea pe ”sfânta scândură”, profanând-o. În termenii săi, a ucis din revoltă că literatura și rolul dascălului au fost coborâte de pe piedestal, pentru personajele lui Corneille, Racine, Molière, neînțelese de elevi și a fost condamnat să profaneze locul ”unde s-au iubit Romeo și Julieta, unde au murit Oedip şi Macbeth”, scena, prin confesiunea sa transformată în spectacol. Dincolo de o meditație pe marginea mitului lui Sisif, Proful e o meditație teatrologică despre cum teatrul se poate intersecta cu realitatea. Dar și despre cum absența problemelor, ca și amplificarea lor nasc monștri sau despre faptul că excesele de idealizare ori demistificare, deopotrivă, nasc acte monstruoase. Despre necesitatea de racordare la prezentul timpului său. Despre calea de mijloc nu ca o alegere a omului laș, ci a celui lucid.


(Profu’, adaptare după Jean-Pierre Dopagne, regia: Radu Mihoc, distribuția: George Balmoș, Marian Ciobanu, Casa de Cultură a Municipiului Iași ”Mihai Ursachi”, 23 februarie 2020)





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu