luni, 23 martie 2020

Ochiul străzii




”Ochiul străzii” se numește show-ul TV în pragul falimentului de idei al realizatoarei. Până în momentul când aceasta îi găsește pe locuitorii unei cripte dintr-un cimitir, oameni ai străzii, oameni ai nimănui, luați de Șobolanu’ sub oblăduirea sa; Șobolanu’ se preface orb și-i învață și pe ceilalți membri ai găștii diverse tertipuri pentru a obține, în mod viclean, bani de la oameni. Modul în care fiecare dintre membrii găștii Șobolanului își câștigă existența stă la baza poreclei fiecăruia (Clipici, Fomi, Râmă şi Holbatu’) sau accentuează o particularitate, o trăsătură de personalitate a celui în cauză, pentru că niciunul dintre cei cinci nu are un nume propriu-zis. Neavând un nume, ei par să nu aibă nici un Dumnezeu.

Cu toate acestea, Șobolanu’ împreună cu Clipici, Fomi, Râmă şi Holbatu reprezintă o posibilă sursă de rating și venit pentru emisiunea TV la care sunt invitați. În studioul TV se întâlnesc oamenii străzii și prezentatoarea în pană de subiecte noi, dar care în sfârșit a găsit unul; realizatoarea emisiunii și Șobolanu’ au în comun foamea de audiență, de senzațional, de a impresiona, de a stoarce lacrimi și bani și astfel de a profita de pe urma telespectatorilor. Televiziunea se dovedește un teatru de operațiuni eficace în manipularea publicului spre a reuși să crească audiența, mimând feeling-ul. Aparent, în loc să salveze emisiunea care suferea de lipsă de audiență, totul se lasă cu un fiasco de platou total în momentul înregistrării emisiunii. Însă lucrurile vor lua în cele din urmă o turnură fericită grație montajului ulterior și datorită unui psalm al lui David (Psalmul 22), cu trimitere directă la fragmente din Evanghelii și Iisus cel crucificat, luând asupra sa păcatele întregii umanități (Eli, Eli, Lama Sabactani?); psalmul e învățat pe de rost de cei cinci și recitat în platoul TV, la îndemnul liderului lor, Șobolanu’. Momentul încheie spectacolul într-un mod cvasi-apoteotic (aici Radu Mihoc alege o piesă muzicală foarte inspirată).

Dumnezeule! Dumnezeule! Pentru ce m-ai părăsit/ şi pentru ce Te depărtezi fără să-mi ajuţi şi fără să-mi asculţi plângerile mele?/ Strig ziua, Dumnezeule, şi nu-mi răspunzi./ Strig noaptea, şi tot n-am odihnă./ Totuşi Tu eşti cel Sfânt/ şi Tu locuieşti în mijlocul laudelor./ În Tine se încredeau părinţii noştri. Se încredeau şi-i izbăveai./ Strigau către Tine şi erau scăpaţi./ Se încredeau în Tine şi nu rămâneau de ruşine./ Tu m-ai scos din pântecele mamei, m-ai pus la adăpost de orice grijă, de când am fost la sânul mamei, am fost sub paza ta./ Din pântecele mamei ai fost Dumnezeul meu./ Nu te depărta de mine./ În adunarea cea mare, Tu vei fi pricina laudelor mele/ şi-mi voi împlini juruinţele în faţa celor care se tem de Tine./ Cei săraci vor mânca şi se vor sătura. Cei ce caută pe Domnul, îl vor lăuda:/ veselă să vă fie inima pe vecie... (fragmentul de psalm este redat așa cum apare în piesă)

Radu Mihoc este destul de exigent cu actorii, iar în ceea ce privește tehnicile de lucru e la curent cu tot ce se folosește în teatrul actual, numai că nu are întotdeauna spațiul fizic ori teatral necesar punerii lor în practică (filmare în timp real, dublarea acțiunii din scenă sau înlocuire unor mari pasaje din scenariu cu videouri filmare cu actorii, plasarea actorilor în spațiul destinat spectatorilor etc.). Are idei îndrăznețe (puppetry cu cranii, teatru în teatru în piesa de decor din spectacol). Decorul când e un cort reprezentând cavoul din cimitir unde locuiesc oamenii străzii, când se preschimbă în platoul TV pe care aceștia îl iau cu asalt entuziasmați, în elanul lor descreierat de a-i face pe oameni să doneze pentru ei. Dintre toți, singurul ale cărui acțiuni sunt premeditate este chiar Șobolanu’, șeful bandei de aurolaci, ceilalți lăsându-se, ca niște smintiți, ghidați de el. Ceea ce Radu Mihoc are în plus chiar față de unii regizori consacrați e imprevizibilitatea. Chiar dacă uneori construcția spectacolelor sale nu e întru totul coagulată, iar alteori acțiunea scenică trenează, el reușește totuși să sădească germenii unei acțiuni scenice imprevizibile. Atunci când e asistent de regie la vreun spectacol de la TNI, se observă, devine remarcabil.

Spectacolul urma să fie reprogramat în lunile martie și aprilie. Aveam un parteneriat cu Teatrul Mirage de a merge cu câțiva elevi la teatru în cadrul săptămânii ”Școala altfel”. S-a anulat, precum multe altele, din cauza evenimentelor curente, în contextul generat de pandemia coronavirus. Iată că, în loc să scriu despre ce am făcut cu un anumit prilej sau altul, am ajuns, din păcate, să scriu despre ceea ce aș fi făcut dacă nu… Abținându-mă să iau deocamdată o poziție oficioasă față de tot ceea ce se întâmplă, fac, cu ocazia acestei cronici, prin intermediul acestui scurt articol, un apel la calm, solidaritate și responsabilitate. La compasiune prin detașare, la toleranță, la ecuanimitate.


(Ochiul străzii de Florin Lăzărescu, distribuția: George Balmoș, Ionuț Cozma, Loredana Bran, Liviu Răican, Vlad Mihăiescu, Constantin Urzică, Loredana Antonovici, Teodora Hâncu și Geanina Mihaela Chițiga, regia: Radu Mihoc, Teatrul Mirage, Casa de Cultură ”Mihai Ursachi” a Municipiului Iași, 24 ianuarie 2020)




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu