luni, 2 martie 2020

Picturalul în teatru sau un spectacol de o nesfârșită tristețe




Orașul cu fete sărace, inspirat de povestirile din volumul omonim al lui Radu Tudoran, prima dintre acestea dând chiar titlul volumului, este un scenariu original, scris de regizorul Radu Afrim. Regizorul creează monologuri, roluri și personaje și le adaptează pentru actorii pe care și-i alege în distribuție. Lucrează cu tinere actrițe, inclusiv cu studente de la UNAGE care, dincolo de personajul colectiv al fetelor din orașul dintre ”stepă și limanul Nistrului”, vizibil în momentele vocal-coregrafice sau de atmosferă scenică, au propriul monolog, propria poveste și încep să prindă contur și individualitate actoricească, fiecare atingând, prin valorificarea competențelor, un nivel remarcabil. Atât în privința rolurilor secundare, cât și al celor principale, regizorul este extrem de atent, dozajul scenic e impecabil, la fel și fluența spectacolului, cu accentele de rigoare pe tablouri.

Ceva din proza lui Radu Tudoran rezonează cu stilul regizorului și dincolo de nevoia de a se apleca asupra uni text care nu atrage atenția regizorilor în mod obișnuit, aproape uitat, asupra unui univers al oamenilor simpli, dar cu povești teribile, redate și dramatic, dar și comic, asupra unui text al cărui potențial l-a găsit în amestecul de realism și stranietate, în spiritualitatea și profunzimea unor ziceri, în potențialul filmic al lumii în care doar pare că nu se petrece nimic, dar unde fierberea e pe punctul să da în clocot din pricina trăirilor înăbușite, unde realismul psihologic și misterul, supranaturalul se întrepătrund.

Transpus în univers spectacular, scenariul se înscrie în sfera realismului magic, iar la nivel scenografic domină prin pictural, câteva tablouri cu actrițele și elemente de decor, o paradoxală natură moartă vie, rămânând întipărite în memoria spectatorului. Senzația de după spectacol e o copleșitoare tristețe, fără obiect, nesfârșită ca stepa și nețărmurită de Nistrul care-și iese din matcă și înghite la un moment dat, metaforic, întregul univers scenic, pentru a-l restitui într-un joc dual al destinului cu viețile oamenilor mărunți.

Faptul că rizibilul și caricaturalul, grotescul își fac uneori loc în țesătura spectaculară nu știrbesc cu nimic din sentimentul de tristețe pe care îl duci cu tine mult timp, după ce ai părăsit sala de spectacol; ba mai curând contribuie, prin tehnici neaccesibile la prima vedere, la potențarea sa. Afrim aduce foarte multe din ideile pe baza cărora și-a construit spectacolele anterioare (muzica originală, adaptări folclorice care să corespundă zonei geografice unde montează spectacolul, imagini ori construcții de personaje care ilustrează uneori un singur cuvânt din text, insertul cu preotul pentru Paște, momentul cu Mamocica/Pușa Darie în patul lui Marinică pentru replica privind intenția de căsătorie a Murei, fata plăpumarului care-a murit de ”tuse roșie” și care nu rămâne o simplă aluzie textuală, ci bântuie în anumite momente lumea și astfel legătura dintre mundan și lumea spiritelor etc., ultimele - construcțiile imaginare (imaginal) sau de personaje având rolul de a realiza trecerea de la scenariu la scenic și de a lega filmic scenele, action-cut-action, anulând astfel perimatul heblu, chiar și prin tăiere sau de a contribui la realizarea unor planuri suprapuse în construcția dramatică). Mai există momente scenice valoroase din punct de vedere teatral, special construite pentru a reda o stare de spirit sau un întreg conflict psihologic, în ultimul caz, ca exemplu, lupta Murei cu sine însăși pentru a rezista ispitei care e hiperbolizată în materie de mijloace regizorale și jucată cu autenticitate viscerală de Ada Lupu).

Lucrul cu actorul devine foarte important pentru regizor, imaginea, textul, mișcarea scenică, muzica se echilibrează în construcția scenică. Decorul este special creat pentru a scoate în evidență contribuțiile actoricești, permițând în același timp soluții regizorale recognoscibile ca făcând parte din arsenalul artistic afrimian (mobilierul însuflețit, o mână care iese dintr-un sertar și primește obiectele care intră în sertar, actorul pe picioroange, actorul din manta, fără cap, de această dată cu soluțir lucrată la vedere, în mișcare, coregrafic, accesoriile care revelează detalii despre personaje, animale împăiate etc.), cu un adaos foarte important: fiecare element de decor este justificat la nivel textual, de replică sau prin jocul actorilor.

Folosirea unor estetici variate pentru a reda un scenariu realist (naturalism, post-impresionism, expresionism sumbru și absurd, dar și puțin baroc) stă în picioare atâta vreme cât e motivată prin construcția spectaculară complexă și se înscrie tendințelor occidentale cele mai demne de luat în seamă. Fragmentarea narativă, revenirile ulterioară la situații inițiale, parcursul onirico-suprarealist, extrem de dezvoltat prin mijloacele utilizate, dar și prin jocul complex, corporal, dar și psihologic al Adei Lupu, pentru a trata o chestiune realist-psihologică în povestea Murei care-i opune rezistență lui Marinică, absența naratorului, folosirea monologului direct sau a naratorului indirect, schimbul de actori la nivel scenic, astfel încât actorul, detașat de personajul său, să își poată relata cu detașare povestea sunt tehnici de regie en vogue pe care demersul teatral le integrează în mod natural.

În spectacolul lui Afrim, spiritele veghează și participă la lumea, au dreptul la propria poveste și la propriul monolog, uneori prezența lor e una ce estompează granița dintre lumea de aici și lumea spiritelor, în sensul că, până se elucidează chestiunea, acestea se integrează perfect universului scenic. Fundalul nu mai ascunde un ”dincolo”, prezențele invizibile sunt vizibile, e cazul fetei plăpumarului, dar și al celei sărutate lângă gardul grădinii publice și înghesuite în stufărișul de la marginea orașului, cel mai probabil găsindu-și sfârșitul în urma unui avort (e indescifrabil până spre final dacă fata e vie sau moartă, numai faptul că se poate vedea cu fata plăpumarului, dar e uneori invizibilă pentru celelalte, mai ales pentru băiatul care a sărutat-o cândva și pe care l-a regăsit, dar care nu o poate vedea elucidând ceva din mister și tot rămâne o situație scenică profund enigmatică).


(Orașul cu fete sărace după Radu Tudoran, scenariul, regia și universul sonor: Radu Afrim, distribuția: Ada Lupu, Pușa Darie, Cosmin Maxim, Ionuț Cornilă, Dumitru Năstrușnicu, Diana Roman, Diana Vieru, Mălina Lazăr, Ioana Buta, Iuliana Budeanu, Mara Lucaci, Diana Amitroaie, Ioana Aciobăniței, Dumitru Georgescu, Radu Homiceanu, Florentin Hrițcu, Costică Baciu, scenografia: Cosmin Florea, pian, aranjament vocal, pregătire muzicală: Diana Roman, asistent de regie: Alexandra Vieru, premiera: 22 februarie, Sala de Teatru la Cub, Teatrul Național ”Vasile Alecsandri” din Iași)


Dana Țabrea


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu