duminică, 17 mai 2020

Fetița din bolul peștelui auriu




Pictura din anii ’60 cu un om contemplând o piscină în care altul înoată ca un pește, aparținând lui David Hockney, e piesa de rezistență a decorului retro-realist care cadrează acțiunea scenică absurdă, excentrică, energizată de compozițiile actoricești și de coregrafie. Construit cu un rost, spațiul din fundal unește marea de casă și totodată o separă prin melancolia ce nu încape în replici, nerostitul, oniricul, suprafirescul.

La numai zece ani, Iris (Silvia Török) trăiește ultimele momente ale copilăriei ei, observând lumea adulților și notând în jurnal diverse anecdote despre dificultatea de a fi om, din viața celor care o înconjoară. În mod normal, fetița frecventează o școală catolică de maici, dar în ultimul timp lipsește, pentru a putea fi în mijlocul familiei pe care și-o dorește fericită și reunită. Moartea peștișorului auriu și faptul că a găsit un naufragiat pe țărmul mării au făcut-o să devină budistă și să creadă cu fermitate în reîncarnarea peștișorului în persoana bizară a noului locatar, Mr. Lawrence (Horia Săvescu). În total, cinci personaje jucate impecabil de actori se străduiesc să împlinească o dorință aparent irealizabilă. Dorința lui Iris de a-și vedea părinții din nou fericiți împreună.

Triunghiul conjugal joacă un rol mai puțin ingrat decât ne-am aștepta deoarece se dovedește a fi soluția optimă pentru a sfârși povestea într-o cheie optimistă. Refugiat printre figuri geometrice, pilule și o pasiune nesăbuită față de chiriașul travestit, Miss Rose (Rareș Hontzu), tatăl, Owen (Alex Halca) ajunge să trăiască din nou ca-n momentele de pure bliss de la începutul copilăriei micuței, împreună cu soția sa, Sylvia (Olga Török). Datorită lui Mr. Lawrence și a imaginii amantului din tinerețe pe care chipul acestuia o evocă în memoria ei, Sylvia ajunge să-și iubească din nou soțul. Această restituire pe care ”fetița din bolul peștelui auriu” ajunge să o realizeze echivalează cu o reparare a trecutului cu ajutorul și prin intermediul imaginației. Nu arareori imaginația ei este adusă-n discuție, deoarece perspectiva asupra personajelor e atât de lucidă și cinică încât devine deranjantă pentru derapajele din lumea adulților pe care le radiografiază. Pentru ea, timpul de aur al copilăriei reprezintă un moment la care întreaga lume se raportează, de aceea simte nevoia să-l aducă la perfecțiune. O perfecțiune incredibilă pe care ulterior o va evoca cu ochii în lacrimi, din postura de tânără a anilor ’70.

Moartea mediatorului reîntâlnirii dintre cei doi însingurați sub același acoperiș poartă însemnele scenariului bizar de la început și până la sfârșit, fiind notată cu migală în jurnalul buclucaș. Apariția Silviei Török, în rolul Iris la o vârstă din prima tinerețe, pentru a reedita și încheia povestea creează perplexitate: fetița locvace, cu un acut simț al observației și o percepție limpede, pătrunzătoare, aproape acidă asupra evenimentelor, în același timp cu o gestică și un râset frizând anormalitatea,  care nu-i decât anormalitatea propriei familii disfuncționale, a fost în tot acest timp interpretată cu abilitate, nu de o micuță actriță, ci de o tânără extrem de talentată, care era în momentul premierei proaspătă absolventă a facultății de teatru.
Actorii de la teatrul german au un mod aparte de a juca formidabil punctând anumite secvențe, având anumite circumscrieri clar delimitate, ieșirile lor fiind în același timp deplasate și controlate, de la lovirea repetată cu capul de masă a unui personaj, la căderea în inconștiență a altuia; niciodată rujul unuia dintre personaje nu e prea întins pe față atâta timp cât e contrapunctat de gestica filigranată a altuia, mersul unuia voit șlampăt, nuditatea altuia sunt iarăși contrapunctate de faptul că mișcarea scenică e coordonată atent, nu doar în partea opusă a scenei, ci și în ceea ce privește înseși gesturile aduse-n atenție, spre exemplificare. O concavitate intrascenică adăpostește multe asemenea ieșiri, rostogoliri mai mult sau mai puțin firești ale personajelor din lumea spectacolului, uneori un stand by al revenirilor mai mult sau mai puțin bruște la momentele cu replică.

La fel de temperate ca manifestările personajelor sunt și emoțiile în acest spectacol-lume. Personajele sunt construcții en detail foarte bine reliefate în raport cu decorul. Cu tot cu momentele coregrafico-filmice (omul invizibil) sau cu cele în mod natural comice (zen), și sunt destul de multe asemenea momente în spectacol, nu e loc pentru melodramă, cum nu e loc nici pentru emotional. Corpurile personajelor zvâcnesc controlat, corzile sensibile ale spectatorilor palpită anonim, în spatele ecranelor, întreaga construcție scenică având ca scop edificarea asupra propriului trecut, integrarea acestuia în prezent, din final.


(Fetița din bolul peștelui auriu de Morris Panych, regia: Radu Afrim, distribuția: Silvia Török, Alex Halka, Olga Török, Horia Săvescu, Rareș Hontzu, Iosif Csorba și Raul Bastean, scenografia: Dragoș Buhagiar, light design: Botond Nosz, Emeric Nagy, sound design: Alex Halca, ilustrația muzicală: Radu Afrim, Teatrul German de Stat Timișoara, premiera: 3.04.2012, prezentat livesteam pe 14 mai 2020)


Dana Țabrea


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu