luni, 4 mai 2020

Veronika se hotărăște să moară






Tot din seria ce-a fost și mai ales ce-ar mai fi fost dacă: Diana Udrea, tânăra regizoare care umple sălile cu studenți la Iași, la Universitatea de Arte sau la Teatrul Național, la Uzina cu Teatru, a asistat-o regizoral pe foarte tânăra actriță Iuliana Budeanu să treacă cu brio examenul de disertație. După one-woman show-ul cu Iuliana Budeanu în Veronika se hotărăște să moară de Paulo Coelho, de la UNAGE, Diana Udrea urma să pregătească o nouă premieră, tot un monolog, de această dată după Pânza de păianjen de Cella Serghi, pentru începutul lui aprilie, la Casa de Cultură ”Mihai Ursachi”, din ceea ce am înțeles de la gazde, dar evenimentele din ultimul timp au blocat respectivele planuri.

Pe Iuliana Budeanu am văzut-o pentru prima dată în Chirița în provinție, regia: Ion Sapdaru, la Teatrul Național ”Vasile Alecsandri”, în 2017 (interpretând personajul Luluța) și îmi amintesc că am remarcat-o imediat (regizorul Ion Sapdaru se pricepe de minune să lanseze tineri actori), considerând despre ea la momentul respectiv că e argint viu (în ciuda unei pronunţii atipice, care îi conferă de altfel șarm, are voce şi ureche muzicală şi ia cu asalt scena) eclipsând-o până și pe Chiriţoaia, prin apariția plină de energie, dinamism și prospețime. Nu mă dezic de toate aceste aprecieri, ba chiar sunt încântată că a colaborat cu regizoarea Diana Udrea, care a reușit să-i valorifice la maxim potențialul, dinamismul, cameleonismul, candoarea, dar și vitalitatea.

 Veronika se hotărăște să moară e un tur de forță pentru tânăra actriță Iuliana Budeanu, puternic marcat de stilul regizoral al Dianei Udrea; Diana Udrea este extrem de ambițioasă în ceea ce privește light design-ul, folosirea stroboscopului, dar și, așa cum am mai apreciat și în alte rânduri, prin aceea că ea conferă actorilor șansa de a se evidenția în ipostaze pe care nu și le-au descoperit până în acel moment, prin sondarea profunzimilor, jocul cu propriile limite, realizând parteneriate scenice inegalabile între partituri și interpretare, între text și construcție a rolului, între actori și regizor, la care se adaugă toate celelalte elemente ale spectacolului, lumini, sunet, o tehnică impecabilă și alegeri inspirate, neașteptate, de fiecare dată.

Iuliana Budeanu se descurcă foarte bine și din punct de vedere coregrafic, pe lângă faptul că are ureche muzicală, o știm deja, dar și în ceea ce privește schimbările de registru actoricesc (și experiență, și ingenuitate), făcând trecerea cu ușurință între personaje diferite, nu doar între ipostazele diferite ale aceluiași personaj. Deși spectacolul are unele momente repetitive, până și în ceea ce privește mișcarea scenică, actrița cade de cam multe ori la pământ, iar respectiva mișcare rămâne întipărită în memoria spectatorului, deși nu ar trebui, Iuliana Budeanu surprinde și face un mare efort de a da totul pe scenă, fără ca acest lucru (efortul ei) să devină evident de la distanță. Abia în scurtul moment de interacțiune scenică, când intri în contact cu omul din spatele actorului și cu actorul care a schimbat atâtea măști pentru a alunga monotonia, copila candidă și fragilă exprimă chiar fragilitatea vieții despre care cele două autoare ale spectacolului, actrița și regizoarea, discută prin intermediul demersul lor artistic comun, într-un reușit parteneriat.

Din statement-ul actriței se vede că libertatea umană, dar și nebunia și luciditatea, de nedisociat uneori, în anumite situații cotidiene, autenticitatea, eliberarea de prejudecăți, sunt preocupările, subiectele la care se raportează în construcția rolului. În același timp, e vorba despre cuplu, singurătate, nefericire, depresie, alter-egouri, dedublări, măști (aroganța, ironia, excesul de feminitate sunt asemenea măști care camuflează fragilitatea personajului), iar autocontrolul e și el o mască ce camuflează manifestările firești, apoi mai e vorba despre spaima de ridicol, iluzie și deziluzie, teama de eșec sau de a nu dezamăgi, lașitate sau curaj, răbdare, despre ambivalența dragostei și a urii, îndreptate nu doar spre ceilalți, ci inclusiv îndreptate spre sine, despre voință sau renunțare, dorință, luptă, distanță psihică sau comunicare, evadare, a trăi având conștiința morții iminente.

În fine, ca să ne racordăm la prezentul pe care-l trăim, în contextul creat de pandemia de coronavirus, propun o meditație pe marginea următorului citat din carte: ”Când o colectivitate are de înfruntat o mare problemă, precum un război sau o hiperinflație sau o epidemie, se observă o ușoară creștere a numărului de sinucideri, dar o considerabilă scădere a cazurilor de depresie, paranoia, psihoze. Acestea revin la indicii lor normali de îndată ce problema este depășită, arătând (…) că ființa umană își permite luxul de a înnebuni doar când are condiții favorabile”.


(Veronika se hotărăște să moară de Paulo Coelho, cu Iuliana Budeanu, spectacol de disertație, regia: Diana Udrea, coregrafia: Cezara Hrușcă, compoziția universului sonor: Claudiu Murgulescu, light design: Andrei Emilian, afiș: Diana Butnaru, profesor coordonator: lector universitar doctor Laura Bilic, Sala Studio a Universității Naționale de Arte ”George Enescu” din Iași, premiera: 10 ianuarie 2020)




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu