luni, 25 mai 2020

Exeunt: ieșirea din claustrare, în solidaritate




https://www.facebook.com/watch/?v=685422495579691

De la spectacolele filmate și  prezentate în regim livestream, s-a trecut la realizarea de spectacol online. Exeunt, care tocmai a avut premiera, este reprezentativ pentru producția de spectacol online. Bobi Pricop este un regizor care experimentează foarte mult și integrează în spectacolele sale tehnici inovative, multimedia, silent disco, proiecții caleidoscopice, reinventând spațiul de joc și raportul actor-public-spectator, de aceea realizarea unui spectacol pentru a fi distribuit special în mediul online îl recomandă.

Prin spectacolul Exeunt, producătorii își propun să sondeze limitele teatralității, în condițiile în care realizarea unui spectacol de teatru este condiționată de mediul online. Este vorba de un spectacol experiment, un hibrid între teatral și filmic. Interesează atât o radiografiere a lumii contemporane ultratehnologizate, cât și implicațiile evoluției tehnologice asupra noastră și a lumii în care trăim. Acest mesaj este evident din modalitățile folosite. În mod normal, un spectacol pentru scenă nu ar fi putut arăta în felul acesta decât dacă s-ar fi proiectat conținutul pe un ecran. Spectacolul se compune din imagine și muzică, iar vocea actorilor este preînregistrată, astfel că storytelling-ul vine cumva în paralel cu ceea ce se petrece pe ecran, la nivel de imagine, nefiind vorba de replică; imaginea surclasează sunetul vocii umane, iar spectacolul ar putea fi înțeles chiar dacă s-ar opri înregistrarea cu vocile actorilor.

Fiecare dintre cele șase personaje are propria poveste despre însingurarea sa, iar poveștile alternează. Până într-un final când actorii de întâlnesc în față la Reactor de creație și experiment, înafara spațiului unde se face teatru, purtând măști și îndreptând unul spre celălalt camera de la telefonul mobil; întâlnirea lor, chiar dacă mijlocită de imagine, se petrece simultan în realitate și echivalează cu o ieșire din scenă (exeunt), cu o ieșire din claustrare, fiecare renunțând la spațiul personal, construit din emoțiile, amintirile și gândurile fiecăruia, pentru a fi solidar cu ceilalți, într-o ultimă ipostază, umanizată, foarte actuală, în acord cu timpurile pe care le traversăm, cu vremurile pe care le trăim.

Traume (nevoia de a-și reîntâlni fratele chiar dacă din copilărie nu i-au rămas chiar cele mai plăcute amintiri, nu a avut niciodată haine noi, purtând mereu hainele fratelui mai mare etc.), levitație cu ideea de cuplu în minte și poate amintirea unei seri în club, anxietate produsă de gândul că va îmbătrâni și va avea soarta bunicii, repetitivitate în activitățile cotidiene, prietenie și speranță, teamă, explorare a realității parcurgând spațiul pe marginea prăpastiei, a trăi la limită sunt doar câteva dintre stările mentale ale protagoniștilor, fără a deveni emoții sau stări sufletești. Spectacolul este glacial, toate trăirile personajelor sunt filtrate de reflecție, machiaj, coloristică, lumini, video, natură lipsită de prezența umană vizibilă.

Sunt prezentate imagini prelucrate pe calculator, dominate de incandescențe, imponderabilități, de senzația că radiații infraroșii străbat corpurile. Cel mai paradoxal mi se pare faptul că trebuie să vorbesc despre aceste imagini redate la limita umanului, extrem de tehnologizate, făcând referire la o eră tehnologizată, în perfect acord cu subiectul, în ciudat poeziei care infuzează textul, deși nu e genul de spectacol despre care să se poată vorbi. Imaginile nu își propun să formeze un construct omogen. Dimpotrivă, e cultivată eterogenitatea, diversitatea, disonanța. Spectacolul oglindește foarte bine era postmodernă, post-umană, după cum reiese din titulatura proiectului, astfel că între mesaj și mijloace tehnice acordul este deplin.

S-ar putea totuși spune, în ciuda faptului că virtualul și lumea construită prin imagine preluată din realitate sau prelucrată cu ajutorul tehnologiei sub formă video predomină, că spectacolul are nu doar o dimensiune filmică, ci o dimensiune teatrală, o alta virtuală și o alta reală, trecută prin filtrul camerei de filmat. Dimensiunea teatrală iese cel mai bine în evidență odată cu machierea în direct a Luciei Marneanu, care trece de la figura tânără, la cea îmbătrânită, a nepoatei care se teme să (nu) devină asemenea bunicii ei, dar și prin construirea în miniatură a unei camere de carton și derularea ritualului unei zile obișnuite din viața oricărui om. Textul creează un contrast pentru că pune probleme umane, se referă la trăiri, frustrări, temeri, anxietăți, traume, dar e liric în cea mai mare parte. Acest oximoron nu e o contradicție în termenii spectacolului.

Imaginea, virtualul, construcția asistată de calculator au, fără îndoială, cea mai mare pondere în spectacol. Filmarea naturii este foarte realistă, dar și de efect. Iar uneori se folosesc imaginile duble, actorul filmat, de pe ecran, iar nu din scenă, intră în interacțiune cu un video, astfel că lumea imaginii își dezvăluie potențialul tehnic, dar și limitarea, atunci când se pune problema unei comparări cu scena sau cu realitatea. Oricât de satisfăcătoare din punct de vedere tehnic și tehnologic, în absența umanului, o lume este inevitabil săracă. Tocmai acesta e sensul paradoxului realizat între poezia textului și muțenia imaginii, în ciuda unei varietăți de sunete care survin din realitate, cel puțin în filmarea cu natura.

Sunt redate mai multe grade de îndepărtare de realitate, primul păstrând realitatea ca imagine, în defavoarea trăirii directe, ba chiar trăirea directă e înlocuită de una indirectă – nu mai trăim clipa, ci prin intermediul tehnologiei, trăim fotografieri sau filmări ale clipei care trece, iar următorul nivel ne îndepărtează tot mai mult de realitate, devenind asemenea unor cosmonauți în spațiu, imponderabili, transparenți, robotizați, echipați sufletește și mintal pentru o lume tehnică. Imponderabili, transparenți, absenți, reduși la tăcere afectivă, blocați cu propriile imagini interioare, claustrați. Finalul are rolul unei izbăviri de toate aceste solitudini, prin redescoperirea solidarității umane.





(Exeunt, regia: Bobi Pricop, texte: Lavinia Braniște, cu: Bianco Erdei, Cătălin Filip, Oana Hodade, Lucia Marneanu, Lucian Teodor Rus, Adonis Tanța, video: Dan Basu, muzică: Eduard Gabia, programare și suport tehnic: Mizdan, Spectacol produs în cadrul programului cultural „Postuman. Abordări performative”, cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național, Reactor de creație și experiment, premiera: 22 mai 2020, spectacol online)


Dana Țabrea





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu