Am scris – nu de mult, nu de curând – un text pe care l-am intitulat așa
cum se cuvenea din punctul de vedere al firului roșu ce străbătea anumite
cronici ale mele. Ulterior, descopăr că exista deja o carte cu respectivul titlu,
fără legătură cu subiectul meu, despre care ar trebui să spun că am citit-o și
am făcut oareșice aluzie la ea sau am citat-o, contracitat-o – whatever. Paranteză: mi s-a mai
întâmplat să-mi intitulez un articol cândva într-un anume fel, foarte încântată
de găselniță, iar editorul (mai abil în ale surfingului ca mine, se pare) să-mi
semnaleze că exista deja o încropeală similară ce denumea un articolaș de
promovare (pe care nici nu l-am băgat de/în seamă, pesemne) și, spre durerea
mea, fui nevoită să renunț la scorneală pentru un titlu și mai și – ca lumea.
Să vedeți ce fain e când scrii cronică de teatru. Dacă te mănâncă să
citești cronica unui coleg, înainte de a o publica pe a ta, iar acesta a
observat, în spectacol, ceva ce și tu ai observat sau găsești că a mai avut și
altul aceeași idee, te vezi nevoit să renunți la invenția care s-a dovedit a nu
fi deloc genială, ci de-a dreptul comună. De aceea, nu citi înainte de a scrie,
e regulă, că tot te paște ochirea vreunui loc comun. Iar dacă te întreabă
regizorul dacă i-ai citit textul nepublicat, pentru că numai tu ai văzut ceva anume
în scenă, sari în sus de fericire, taman când nu l-ai citit. Nu mai citim, doar
scriem. În caz că te acuză, se scuză și e semn bun.
Acum, nu aș putea să continui sub acest titlu fără a răscoli printre
lecturile, notițele, recenziile mele. Paradoxul
iubirii de Pascal Bruckner este un eseu-analiză, situat la granița dintre
psihologie, sociologie și istoria ideilor, despre condiția actuală a uneia
dintre cele mai contrariate creații ale minții umane – iubirea. De la
idealizările romanticilor la eliberarea sexuală a anilor ’60, de la condamnarea
pasiunii în epoca clasică la revoluția intimității și la utopia ”mântuirii prin
orgasm” (Wilhelm Reich) la reactualizarea ideilor marchizului de Sade, iubirea
a fost încontinuu inventată și reinventată.
Un prim paradox îl reprezintă opoziția artificial creată între iubire și
atracție. Sexualitatea este combătută în mod tradiționalist ca fiind un mare
aducător de rele, în timp ce instituția familială, clădită pe valori superioare
marelui rău al carnalității (prietenia, interesele și scopurile comune, copiii), este idealizată. La polul
opus, libertarienii proclamă amorul fără limite.
Paradoxul iubirii mai are în vedere, în al doilea rând, situația omului
contemporan, pliat între captivitate și autonomie, între pasiune acaparatoare
și independență. Cum să te abandonezi, rămânând în același timp fidel ție
însuți, cum să înveți renunțarea la sine, fără a te pierde pe deplin? Sunt
întrebări care pun în cumpănă nu doar fidelitatea conjugală, modelul cuplului,
dar, deopotrivă, egoismul amantului perpetuu.
Într-una dintre cele mai grozave imagini ale iubirii, sentimentul altădată
fragil, ajunge să justifice la nivel ideologic atrocitățile împotriva omului
din comunism. În același mod în care Inchiziția și-a ars ereticii pe rug,
potrivit decretului ”Nu există mântuire în afara bisericii” (Conciliul de la
Trento, 1545). Egalitatea tuturor membrilor acestei biserici e proclamată, o
fraternitate conform căreia în lumea creștină ”nu vor mai fi nici greci, nici
evrei, nici barbari... nici bărbați, nici femei” (Sfântul Pavel). Comunismul,
arată Bruckner, nu-i decât exagerarea dusă la limită a principiului ”să ucizi
din iubire”. Până și conceptele celor două ideologii, creștinismul și comunismul, pot fi puse în paralel:
proletariatul = Cristosul planetar,
aducător de mântuire.
Acestea fiind zise, i-am dat Cezarului ce-i al Cezarului. În continuare, semnalez
că nu recunosc decât trei forme de mântuire (prin credință, prin iubire și prin
artă). Deși am scris despre cel puțin cinci – mântuirea prin orgasm, expeditiv
amintită mai sus, apoi mântuirea ca singurătate absolută, într-o cronică la Scene
dintr-o căsnicie din 2018, de la
Sibiu. La mântuirea prin iubire am făcut aluzie într-o cronică la Blind Spot
din FNT 2016. Despre mântuirea prin artă urmează să scot o carte.
Navigând mai departe, vineri, 11 septembrie 2020, am urcat scara spiralată
de la Mihai Ursachi ca să privesc ”În largul mării”, ceea ce vă recomand. (Adaptare
după Sławomir Mrożek, Teatrul Mirage,
regia: Radu Mihoc, cu Sebastian Munteanu, Florin Gorgos, Florin Gardan și
Mălina Balcan, scenografia: Cătălin Târziu, sala în aer liber de pe terasa Casei
de Cultură a Municipiului Iași)
Absurdul tragic care mă fascinează la Mrożek se dizolvă
lin în comic liric la Mihoc. Temperament sangvinic, entuziast și încrezător,
Radu Mihoc preschimbă pesimismul în optimism (conserva, introducerea celui
de-al patrulea personaj –Gloverița). Spectacolul e foarte actual pentru că se
referă la paradoxurile iubirii de sine și de semeni. Izolați (prin măști), egoiști,
dar totuși naufragiați împreună. Mai mult sau mai puțin pregătiți să ne sacrificăm
pentru ceilalți sau să ne sacrificăm semenii. Infernul sunt ceilalți. Uneori, arareori,
infernul ne suntem chiar noi înșine. Doar pentru omul de consum e absurd să te
devorezi pe tine însuți. Când rezervele de hrană (spirituală) s-au epuizat, nu
ezităm să ne mâncăm între noi. Mistuind, ne mistuim.
Să nu ne pese de cei ce ne numără orele, zilele,
secundele – Covidul ne numără cuiele de la sicriu (crucea din lateral scenă
stânga, care văzută din public este scenă dreapta). În absența inamicului invizibil,
nu ne-am mai fi dat seama că nu putem avea dușmani. Ceea ce nu înseamnă că toți
ceilalți ne sunt prieteni. Nu iubim tot ceea ce nu urâm și nu urâm tot ceea ce
nu iubim. Indiferența de celălalt e dominantă (lejeritatea mizanscenei). Critica
unei societăți consumist-corporatiste nu mai constituie actualitatea
interpretărilor posibile ale piesei. Poate globalizarea să mai însemne ceva sub
noua paradigmă. Și paradoxurile iubirii de om, în era digitală.
Aș încheia cu versurile lui Aurel Brumă din Plecând, am să rămân. Cartea filologilor – Iași – 64/69, pe
care o coordonează, alături de Ion-Horia Bîrleanu, la care colegii de generație
contribuie cu texte, promoția reunindu-se în contextul pandemiei într-un mod
inedit: ”Atâta tot și e prea mult/ și este/ cuvântul azimă muiată-n vin./
Prietene, de mine îmi e teamă/ că am să plec și totuși să rămân.” Prin cuvânt
ne întâlnim. Iar prin amintirile pe care le edificăm în ceilalți, rămânem. Chiar
dacă plecăm.
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2020/09/paradoxurile-iubirii.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu