luni, 29 martie 2021

Ich bin ein Berliner

 


Câștigător al premiului „Keen Eye” acordat de Russian Cinema Club Federation, la cea de-a 42-a ediție a Festivalului internațional de Film de la Moscova, Berliner expune aspectele planificate și pe cele care țin de hazard din arhitectura unei campaniei electorale.

Scenariul schițează întregul în chip firesc, așezând treptat informațiile la locul lor, asemenea pieselor unui puzzle. De la condiția modestă a tractoristului bihorean Viorel, care făcea economie la combustibil atunci când ara, la întâmplarea care i l-a adus în casă pe Silvestru Mocanu, fostul ministru al Agriculturii, în prezent candidatul colegiului, de care aparținea, la Parlamentul European. Venind dinspre un partid populist, Silvestru Mocanu și oamenii care se ocupă de campania sa profită de întâlnirea cu Viorel și de faptul că li s-a stricat mașina și s-au văzut nevoiți să înnopteze în casa acestuia, urzind o poveste despre prietenia de durată a celor doi și despre cum fostul ministru, actualmente candidat, ar fi decis să-și orchestreze propria campanie din mijlocul oamenilor aleși pentru ca el să îi reprezinte.

Întâlniri cu oameni simpli în contexte de viață obișnuită sau în împrejurări artificial create pentru a-l prezenta pe Mocanu ca fiind o figură populară, cordială, simplă, interviuri pentru radio sau TV, fotografii cu diverse ocazii au toate una și aceeași misiune – de a face din Mocanu un om printre oameni, care nu dă înapoi indiferent de situație, nici de la mersul pe bicicletă, nici de la cărat saci prin umezeală, punând umărul alături de ceilalți la tot ceea ce face parte din existența lor. Aproape scindat între viața de hotel și campanie electorală și cea simplă pe care o duce în casa lui Viorel, oricât de flexibil, Silvestru Mocanu mărturisește într-un rând că e depășit de situație, că s-a săturat și, de altfel, îl regăsim răpus de băutură, alături de gazda sa, căreia îi face și confidența de a se autodenumi cu un apelativ animalier. Plictisit și amărât, nu-și varsă năduful doar în alcool, ci și la o cafea, cu prăjitura casei dinainte, singur la masă, trist și gânditor.

Principiul ”mă ajuți, te ajut” pare să-l prindă pe Viorel care, dintr-un om simplu și onest, devine un politician naiv, dar viclean. Inocența sa nu maschează decât minciuni prin omisiune (când, intervievat la TV, nu răspunde la întrebare, ci o ia pe arătură) sau judecăți probabile care par adevărate atunci când sunt rostite cu un aer candid și cu specificul accent bihorean. De altfel, speculațiile lui Viorel din emisiune sunt cât se poate de sincere, el știind că de acceptarea compromisului depinde recolta viitoare și bunul mers al treburilor sale agrare, întrucât i se promisese un tractor nou din fondurile de campanie, spre răsplătirea efortului său. Soția lui Viorel, Rodica, este și ea părtașă fără voie la manevrele de campanie electorală care se petrec, declarându-se, cu același accent neaoș bihorean, de partea ministrului pe care l-a recunoscut imediat, a candidatului ”nostru” și a musafirilor care le fac onoarea unei vizite ce pare să nu se mai termine. Prezența feminină nocturnă, ce se urcă în pat cu aceiași hamleți purtați și ziua, dar nu dă drumul la căldură prea devreme ori doar de ochii străinului aciuat în camera fiului plecat la muncă în Cluj, scoate la iveală adevăruri de nerostit la lumina soarelui, adevăruri care numai când lumina se stinge apucă să fie rostite, după care sunt refulate, parcă odată pentru totdeauna, odată cu stingerea lămpii.

Trecerea zilelor și a nopților, petrecerile de botez, nuntă ori înmormântare constituie tot atâtea prilejuri pentru campanie. Dintre toate, scena în care participanții la priveghi sunt cooptați să voteze cu urna mobilă este cea mai sordidă. Însă nu mai sordidă decât cea în care se discută faptul că mortul își dăduse cuvântul de a vota, ceea ce îi conferă și prilejul de a vota indirect, cu buletinul, dat fiind că certificatul de deces încă nu fusese emis, iar ora morții rămăsese încă nedeclarată. Compromiterea lui Viorel este definitivă la final când, întrebat cu cine ar fi votat mortul, răspunde că el crede că ar fi votat cu ”al nostru”. Instantaneu, se trece la o imagine de celebrare a victoriei alesului, când Silvestru Mocanu dansează printre membrele ansamblului folcloric, ceea ce evidențiază și sporește grotescul scenei anterioare, cu mortul care votează.

Berliner e mai mult un film al cadrelor largi, mai mult decât al celor minuțioase, cu interioare realiste evidențiind însă perplexitatea situațiilor (candidatul întins pe patul adolescentului, în costum, cu peretele de deasupra patului plin de postere cu formații rock și nu numai, candidatul apare la o fereastră a casei pentru a livra unui reporter celebrul ”no comment”, tradus în românește), cu prim-planuri ale fețelor perplexe (Viorel) și detalii care au realmente ceva de strigat din multitudinea de imagini filmate chiar în Salonta, localitatea unde se petrece acțiunea (cofetăria ticsită de prăjituri contrastând cu pustietatea locurilor și goliciunea de expresie de pe fețele protagoniștilor, un zâmbet solicitat pentru poză, o grimasă, o uimire dezorientată care traduce starea de a fi a românului).

Berliner este emblematic pentru ipocrizia de caracter a românului și pentru cameleonismul său moral. Aluzii la o ordonanță care ar putea amâna dosarele candidatului, capetele de acuzare, opreliști în calea candidaturii sale, fotografii la cules de mere aurii și cu un coș de fructe și legume care nu sunt, în totalitate, din sezonul respectiv, ceea ce nu le împiedică să fie o piesă de marketing electoral redutabil, născociri cu privire la trecutul de prietenie al celor doi, atragerea presei locale de partea campaniei electorale, atacarea adversarului politic prin metode mai mult sau mai puțin ortodoxe (filare și fotografiere pe ascuns, publicare pozelor compromițătoare moral pentru a distruge reputația contracandidatului) trimit atât spre trecutul recent, cât și spre piesele lui Caragiale.

 

 

(Berliner, lungmetraj regizat de: Marian Crișan, scenariu: Marian Crișan și Gabriel Andronache, cu Ion Sapdaru, Ovidiu Crișan, Maria Junghetu, Ioana Chițu, Sorin Cocis, George Dometi, Petru Ghimbășan ș.a., Rova Film, premiera: octombrie 2020, vizionare: martie 2021)


Dana Țabrea


https://dyntabu.blogspot.com/2021/03/ich-bin-ein-berliner.html




 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu