Cum se schimbă conceptele estetice de la o epocă la alta? Când (dacă) putem identifica faptul că s-a produs o revoluție artistică? Cu privire la raportul dintre artă și istoricitate, îmi atrag atenția două chestiuni: istoria conceptelor estetice și în ce măsură se poate vorbi de revoluții estetice.
Legitimitatea discuției despre revoluțiile științifice privitor la artă
reprezintă o provocare. Aparent, nu ar trebui să avem dificultăți în a
considera că, analog modului în care Kuhn pune problema istoricității științei,
putem vorbi de istoricitatea artei (Vattimo). Ba chiar am putea spune, odată cu
Vattimo, că în lumea artei jocul paradigmelor se desfășoară liber, neîngrădit
de limitarea criteriilor (validitate, adevăr ș.a.) din cazul științei. Încă
rămâne în discuție distincția dintre artă și știință. O distincție care pare să
se dizolve din modul în care Kuhn însuși concepe chestiunea revoluțiilor
științifice, odată ce noile paradigme par să respecte uneori criterii estetice (simetrie,
simplitate, eleganță) atunci când le înlocuiesc pe cele vechi. Adoptarea unei
noi paradigme are ceva din automatismul care face să ne placă sau nu o operă de
artă, cu gustul.
În istoria artei, foarte mulți creatori au iscat rupturi, revoluționând
lumea artei. În artă, nu avem de a face cu descoperiri ca în știință, când căi
deja existente sunt articulate, ci noi că și noi orizonturi se deschid, putând vorbi
de revoluție, creație, geniu și invenție. Această din urmă situație nu ocolește
nici lumea științei. Numai că în cazul științei se consideră de cele mai multe
ori că există, pe lângă schimbarea paradigmelor, un tip de progres pe făgașul
normal, care nu creează o ruptură cu trecutul. Astăzi, distincția celor două
tipuri de istoricitate este însă discutabilă. Distincția dintre artă și știință,
iarăși, e o discuție care nu își mai găsește sensul.
Cu privire la istoricitatea conceptelor estetice, e de bun simț să remarcăm
faptul că nu putem înțelege decât istoric concepte precum cele de artă, frumos,
estetică ori geniu. Toate conceptele estetice au o origine și înregistrează o
evoluție în timp. Cu alte cuvinte, sensul conceptelor estetice, de la cele
menționate și până la cele mai tehnice, își modifică sensul în timp. Mai mult,
apar manifestări artistice care reclamă noi concepte estetice sau chestionări
ale sensurilor anumitor concepte estetice. Ceea ce înseamnă că evoluția artei,
schimbările estetice și de gust conduc și la schimbări în rândul categoriilor
estetice.
Însuși conceptul de gust a fost înțeles diferit de-a lungul timpului. Dacă
inițial se avea în vedere gustul sensibil, această accepțiune care trimite la o
apreciere prin simțuri e dublată de una despre o apreciere prin spirit. Bunul
gust devine o chestiune de ordin comun, mai mult decât una de ordin privat, în
modernitate. Un soi de fler, gustul nu se justifică. Iar alteori a fost
identificat cu simțul comun. În ce măsură gusturile nu se discută (negociază
spre a ajunge la un acord), dar se dispută sau nu se dispută (argumentează în
mod logic), dar se discută reprezintă încă un subiect deschis.
Ceea ce contează până la urmă e să distingem arta de entertainment, simplul
divertisment (a trezi emoții de dragul propriei lor desfătări). Iar arta nu
înseamnă nici a trezi emoții de dragul valorii lor practice în viață, întreprindere
pe care Collingwood o pune-n seama magiei; această afirmație însă ar putea
intra în conflict cu multe tipologii și concepții artistice. Arta nu doar
trezește emoții, ci presupune un exercițiu de imaginație care se împlinește
prin viziunea creatorului, continuată de ceea ce opera provoacă în imaginația
receptorului. Prin artă, avem acces la o experiență imaginară prin care ne
putem exprima emoțiile.
Referindu-ne la fenomenul teatral, dincolo de re-enactmenturi artistice sau
faptul că tipologiile sunt în continuă schimbare, chiar și dincolo de faptul că
peste ani se va vorbi poate de turnura digitală a teatrului, dincolo de
modificările survenite în conceperea artei ca simbol, joc ori sărbătoare, devin
extrem de discutabile considerațiile privind accesul la imaginația și emoțiile
spectatorului. Din ce în ce mai mult, calea spre mintea publicului e una sinuoasă,
nicidecum directă, iar în anumite contexte teatrul ar putea fi magie în
contrasensul mențiunii de mai sus, a unei încercări de delimitare a magiei de
artă.
Tehnologiile multimedia, digitalizarea, online-ul favorizează această
direcție de desprindere a artei teatrale de ceea ce înțelegem încă prin lumea
umanului, a emoțiilor clare, curate, o direcție spre o artificializare a emoției,
a ceea ce spectacolul produce în mintea spectatorului și care are ca scop o schimbare a spectatorului
în urma vizionării. Ceea ce ar putea fi tradus, mai mult sau mai puțin metaforic,
printr-o inserare a experienței imaginare produse prin spectacol în lumea și
viața concretă a publicului.
În plus, o profesionalizare excesivă a actorului, o mai mare rigoare în
materie de regie tehnică, impusă de folosirea tot mai mult a tehnologiei ar
conduce nu doar la limitarea până la dispariție a improvizației actoricești, ci
la modificarea aspectului unei producții de teatru care va începe din ce în ce
mai mult să semene cu o peliculă, chiar în contextul prezentării în sala de
spectacol. Inițial, spectatorul va avea impresia ca se plictisește, în ciuda
profesionalismului regizoral și actoricesc, amprenta umană a ceea ce se petrece
pe scenă fiind limitată ori chiar absentă, după care se va obișnui cu noutatea.
Noile tehnologii nu solicită mai puțin actoricește sau regizoral, ci
dimpotrivă. Pe de o parte, vor exista spectacole bazate pe contrastul dintre
umanitate și digitalizare, iar munca actorului este în acest caz imensă, pentru
că trebuie să depună mult mai mult efort pentru a-și susține vizibilitate. Pe
de altă parte, vor exista spectacole când actorul va fi intenționat absorbit,
în latura sa umană, de tehnologie, filmare, proiecție, însă prestațiile din
spectacol vor trebui să fie impecabile. Și vor mai fi foarte multe aspecte,
sunt convinsă, pe care nici nu ni le putem încă închipui și nici nu avem
deocamdată acele concepte prin care să le putem numi deoarece lumea artei este
în continuă schimbare.
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2021/07/arta-si-istoricitate.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu