luni, 19 iulie 2021

Între ficțiune și minciună, metafora ca gest. Spre un teleteatru

 


În contextul comunicării, metafora este un semn (ceva ce trimite la altceva), la granița dintre cuvânt (expresie), simbol (ceva concret stă pentru o idee) și icon (imagine). Ca mod de comunicare, metafora nu transmite informații care ar putea fi verificate, ci mai curând transmite emoții (metafora artistică).

 Mai mult, printr-o metaforă se efectuează un act – actul de a enunța ceva, iar prin actul de a enunța o metaforă, cel ce o construiește ori cel ce o receptează suportă modificări la nivel emoțional, dar și cognitiv sau de ordin pragmatic; cu alte cuvinte, metafora declanșează schimbări în ceea ce privește emoțiile, gândurile, atitudinile și chiar faptele celor implicați în actul de comunicare metaforiza(n)t. Metafora este performativă în sensul că săvârșim acte spunând, în faptul că spunem și prin faptul că spunem (efectele replicilor și al imaginilor metaforice asupra auditoriului sau chiar asupra emitentului însuși, actorul).

Nu ne putem pronunța ferm dacă intenția de a construi o metaforă există la nivel conștient sau dacă nu e, regizoral, de cele mai multe ori, rodul inconștientului creator. Locul metaforei este între ficțiune și minciună, date fiind raporturile metaforei cu ambele.

Prin ficțiune înțeleg crearea de lumi posibile care să dubleze lumea reală. Lumile posibile sunt moduri în care s-ar fi putut ori s-ar putea petrece lucrurile. O stare de lucruri posibilă, de un anume fel. Dacă am putea avea rezerve cu privire la faptul că metaforele sunt enunțuri (metaforele nu au formă de enunț, cu subiect și predicat, iar de cele mai multe ori ele nu au predicat) și în acest sens ne lovim de o dificultate majoră încercând să privim metafora din perspectiva teoriei actelor de limbaj, totuși, într-un anume sens, metaforele pot fi considerate enunțuri, chiar enunțuri constatative. Și anume, metaforele descriu stări de fapt, dar nu ale lumii reale, ci ale unei lumi virtuale.

Iarăși, dacă am putea avea rezerve cu privire la faptul că o metaforă poate sau nu să aibă valoare de adevăr (la limită, dacă metafora are valoare de adevăr, iar dacă valoarea sa de adevăr e falsitatea au fost considerate, printre altele, false probleme), dată fiind totalitatea enunțurilor care pot fi rostite în mod necontradictoriu despre o lume posibilă, în universul coerent pe care sistemul de enunțuri îl configurează, o metaforă ar putea fi valorizată ca adevărată sau falsă. Dacă raportată la lumea reală, o metaforă este întotdeauna falsă, deoarece nu corespunde unei stări de fapt, raportată la lumea virtuală a constructului spectacular – metafora poate fi interpretată critic.

Considerată în sens literal, metafora artistică va fi receptată eronat. Nici măcar atunci când ficțiunea (text, situație scenică, personaje) conține enunțuri valabile în raport cu o stare de lucruri actuală, nu avem dreptul să neglijăm convenția artistică. Dacă spectatorul implicat în actul de comunicare metaforiza(n), publicul, dar și actorii consideră că o metaforă nu semnifică nimic în afara sensului literal (fie că e vorba de replică sau imagine artistică), practic resping sensul figurat al metaforei. Dacă cei implicați în actul de comunicare metaforiza(n)t (spectatori, actori, critici, regizor) nu au acces la lumea virtuală creată prin spectacol, metafora va avea soarta unui act de comunicare ratat. Acordarea unui sens simplist, redus sau denaturat ficțiunii, ne situează în minciună în raport cu lumea posibilă creată prin spectacol. Teatrul viitorului, virtual și digitalizat implică o revizitare, pe alte baze, a chestiunii lumilor ficționale, posibile, create prin artă.

Într-un alt sens, caracterul ambiguu, măștile, subtilitatea pot conduce spre asocierea metaforei cu minciuna. Unii echivalează ficțiunea cu minciuna, iar în această ordine de idei discursul teatral nu ar fi doar neserios, ci și un act de limbaj ratat, nesincer. Se poate însă observa că una și aceeași expresie poate servi, fără a-i schimba sensul, și ca metaforă, și ca minciună. În cea de-a doua situație e prezentă intenția de a înșela, la limită de a manipula. Ne prefacem că credem ceea ce nu credem atunci când mințim, la limită chiar credem.

În fine, pe bună dreptate s-a constatat că ceea ce distinge metafora de minciună e faptul că sunt utilizări diferite ale limbajului. Folosirea, iar nu sensul distinge o metaforă de alte utilizări ale limbajului (minciună, limbaj comun etc.). Spectacolul ca metaforă nu are un sens și nu transmite un mesaj, ci doar incită și captivează. Imaginile, replicile metaforice funcționează ca altfel de gesturi. Spectacolul metaforă nu suscită conținuturi cognitive în spectator, ci acționează asupra intuiției, sensibilității. Atenției exagerate îndreptate în trecut asupra gesturilor actorilor i-a luat locul faptul că gesturile metaforă (imagini artistice, scenice sau multimedia) ne atrag atenția. Dacă gesturile actorilor sunt interpretabile, în contextul receptării critice a spectacolului, în sensul unei talentate repetări fără repetiție, de la o reprezentație la alta, al unor greoaie manierisme, identificabile de la un rol la altul, al improvizației mimice ori gestuale mai mult sau mai puțin inspirate, mai mult sau mai puțin tehnice, repetabile, inevitabil supuse uzurii morale, în schimb, gesturile metaforă pot fi analizate prin efectele pe care le provoacă (emoții, atitudini, schimbări de ordin practic în spectator).

Gesturile impun reinventarea de noi gesturi. Însă, gesturile metaforă situează demersul teatral într-un alt plan, încă insuficient explorat. La granița dintre discursiv și non-discursiv, metafora tinde spre impresionare și sublimare. La granița dintre fizic și virtual, teatrul online al viitorului solicită noi concepte (teleteatru), noi teoretizări care să țină cont de contextele de emitere în eter și să analizeze efectele asupra celor implicați în actul de telecomunicare.

 

 Dana Țabrea

https://dyntabu.blogspot.com/2021/07/intre-fictiune-si-minciuna-metafora-ca.html

https://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/intre-fictiune-si-minciuna-metafora-ca-gest-spre-un-teleteatru--294719.html

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu