Vineri, 5
octombrie, puteti asista la fata locului sau online, daca intrati la Home pe
pagina Teatrului National din Iasi, la redeschiderea Salii Mari. Programul
include difuzarea unui film, un portret colectiv realizat de Alexandru Condurache,
intitulat ”3 generatii de actori” si premiera spectacolului ”Iasii in carnaval”
de Vasile Alecsandri. De asemenea, fatada TNI va deveni locul unor proiectii
deosebite (Spirit), iar pe Esplanada TNI va fi lansat un foc de artificii.
Din
distributia spectacolului de teatru ”Iasii in carnaval” fac parte 28 de actori
ai trupei Teatrului National din Iasi, dintre care ii amintesc pe Doru
Aftanasiu (Postelnicul Tache Lunatescu), Annemarie Chertic (Tarsita), Calin
Chirila (Jignicerul Vadra), Teodor Corban (Satrarul Sabiuta), Pusa Darie
(Safta), Catinca Tudose (Cati), Petronela Grigorescu (Marghiolita), Daniel
Busuioc (Alecu) și Dumitru Nastrusnicu (Leonil) in rolurile principale. Regia
este semnata de Alexandru Dabija, scenografia de Dragos Buhagiar, iar
coregrafia de Florin Fieroiu. Coloana sonora: Fanfara de la Chetris. Alexandru
Dabija a mai montat la Iasi in 2010 ”O noapte furtunoasa” de I.L. Caragiale,
lucrind tot cu scenograful Dragos Buhagiar.”Iasii in carnaval” s-a jucat pentru prima data pe 22 decembrie 1845 si a starnit reactii foarte puternice in epoca zbuciumata. Cu atat mai mult cu cat premiera a coincis cu iesiri in strada indreptate impotriva cresterii impozitelor. Personalitatile din loje au intentionat sa paraseasca sala de spectacol, domnul chiar a facut-o. Aga a ordonat incetarea mascaradei de pe scena. Reprezentatia era sa fie intrerupta de autoritati pentru aluziile la revolta si revolutie. Insa bonjuristii (tineri progresisti) au aclamat, dorind continuarea spectacolului. Si spectacolul a continuat.
Alegerea
acestei piese pentru a marca redeschiderea Salii Mari are, cred, legatura cu atmosfera festiva care incepe sa
imbrace Iasul, anticipand Zilele Iasului. In acest sens, ii permite
regizorului, asa cum el insusi a marturisit, sa realizeze un spectacol dinamic,
varorificand ”dimensiunea folclorico-populara” a teatrului lui Alecsandri,
exagerand-o chiar, si mutand ”accentul
de pe stilul de vodevil al textului ”
pe aspectul de ”teatru popular”.
Piesa este
o comedie de situatii si o satira. La nivelul modalitatilor dramatice amintesc
motivele teatrului in teatru si a lumii pe dos (o posibila semnificatie a ideii
de "carnaval"), pe care asteptam sa vedem cum le incondeiaza Dabija.
Cat priveste personajele, acestea au iz caragialesc, fiind prezenti in nuce
atat Conu Leonida (Postelnicul Tache Lunatescu), dar si Efimita (Tarsita) ori
Pristanda (Satrarul Sabiuta). Caracterele satirizate de Alecsandri includ tipul
burghezului, care-l mimeaza pe aristocrat si actioneaza asemeni unui Dinu Paturica
(veritabilul parvenit din literatura romana), Jignicerul Vadra; ofiterasul
laudaros, mare amator de dame (Leonil), dama coapta, mereu dormica de amoruri
tinere (Tarsita); tinerelul superfluu, pus in situatii crancene, dar care isi
invata lectia (Alecu).Deoarece regizorul a facut aluzie la Revolutia din 1989, care, intamplator sau mai putin, a avut loc pe 22 decembrie, zi care coincide cu tumultoasa premiera initiala a acestui spectacol, nu ma pot opri sa nu ma intreb cat de actual ori relevant va fi acest spectacol la situatia politica din Romania? Ori e poate menit doar sa distreze si va fi o simpla transliterare a unei aduceri aminte asupra unei comemorari intr-o festivitate cu haz?
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2012/10/iasii-in-carnaval.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu