Dintre regizorii de marcă invitați să monteze la TNI, trebuie să recunosc, cel mai puțin rezonez cu stilul domnului Silviu Purcărete; de aceea, orice reprezentare v-aș induce asupra spectacolului Pălăria Florentină de E. Labiche (premiera 16 februarie, în reluare 22, 24 martie), dat fiind renumele regizorului, de o veți considera inadecvată vă rog, chiar insist, să împușcați pianista! Spectacolul e un soi de ghostly musical, ceva mai mult decât o simplă punere în scenă a unui vodevil. Pe de o parte spiritual (în unele replici ori secvențe scenice derulate rapid și prin acumulare serială), pe de altă parte fantomatic (în special decorul modular, mobil, de carton, discret, nu lipsit de gust, însă cromatic destul de fad, la care se adaugă machiajul pudrat). Per ansamblu, sobrietatea decorului se răsfrânge și asupra costumelor de epocă, cu retușuri însă (crinolina dreptunghiulară și transparentă a baroanei, pe care poți sprijini o farfurie). Comicul punerii în scenă survine din numeroase asemenea mici tertipuri, lipsite de extraordinar, mai degrabă trimițând înspre o comedie bulevardieră ceva mai picantă în privința poantei scenice.
Dincolo de acest
aspect, și mai marea reușită a spectacolului o reprezintă faptul că pentru
prima dată trupa Naționalului ieșean funcționează ca un întreg! Atât periplul
cohortei de nuntași, avându-l în frunte pe tata socru cu lămâiul în brațe, urmărindu-l
pe ginere în căutarea febrilă a pălăriei de paie italiene (ceata aceasta leșină
sau se aruncă efectiv pe scenă la unison), cât și momentele corale sunt extrem
de structurate, asigurând funcționarea ca un tot a unei mase de actori,
neomogenă ca vârstă ori potențial artistic. Acest lucru nu este străin de linia
tematică pe care o regăsesc ca unind ca un fir invizibil momentele diferite
care compun spectacolul: ideea de farsă provocată ca din întâmplare. Această idee susține forma comicului pe care
Bergson o denumește tehnica ”bulgărelui de zăpadă”. Faptul care declanșează
întreaga poveste este complet banal (pălăria florentină a doamnei a fost
mâncată de un cal în timp ce aceasta se plimba cu un ofițer). Prin acumulare, într-o
serialiate ce poate fi interpretată și cauzal, evenimentele se succed, așa cum
pilitura de fier se adună pe un magnet. Deoarece proprietarul calului trebuie
să reabiliteze onoarea doamnei care nu se poate prezenta acasă, în fața
soțului, fără pălărie, acesta este dator să plece în căutarea unei pălării
similare. Deoarece unica posesoare a unei asemenea pălării era baroana,
ginerele ajunge la aceasta pentru a i-o cere. Întrucât cererea nu-i poate fi
îndeplinită (baroana a dăruit pălăria), eroul se vede în chiar casa soțului
încornorat. Pălăria similară fiind chiar pălăria care fusese mâncată de cal, eroul
este deznădăjduit, în plus nu poate da explicații celor ce-l urmăresc
necondiționat. Întrucât printre darurile de nunta, în chiar casa ginerelui se
strecurase o pălărie similară, acesta poate pune la dispoziția soțului (căruia
dintr-o greșeală ajunsese să-i dezvăluie întreaga poveste) o pălărie italiană
de paie îndelung vânată.
Pentru un regizor
care aduce un angrenaj constituit din actori și elemente ale spectacolului să funcționeze la cote de coeziune demne de
invidiat, ale cărui standarde de tehnică regizorală sunt atât de ridicate,
faptul că nu pune în joc, chiar și în simplul context al unei comedii franceze
lipsite de gravitate, o concepție coerentă despre lume îmi pare de reproșat. În
mod scindat, domnia sa construiește spectacolul ca pe un artefact perfect
predeterminat, însă ne lasă să vedem cum se schimbă decorul, vrând parcă să ne
sugereze că totul este hazard. El lucrează regizoral ca și cum ar crede într-o
formă de destin, dar la nivel de logică a spectacolului se impune ideea opusă, care
ar putea fi chiar cea a lui Labiche, respectiv: în viața noastră domnesc întâmplarea și coincidența nesemnificativă. Caracterele
sunt construite predominant parodic, omul devenind în sensul cel mai rortian cu
putință o țesătură de opinii și dorințe contingente. De aici, detașarea care
îngheață totul în jur, inclusiv pe spectator.Dincolo de meritele ori neajunsurile acestui spectacol, cred că ar fi de dorit să ne întrebăm: Cum am putea să rămânem totuși implicați (în acțiunile noastre ce se răsfrâng asupra celorlalți) chiar și atunci când acceptăm că orice schimbare de decor ori de caracter nu-i decât aleatorie și în mod fundamental nefondată?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu