sâmbătă, 30 martie 2013

Creeps


Pe 27 martie am serbat Ziua Mondială a Teatrului la Centrul Cultural German, unde, în parteneriat cu Institutul Goethe, s-a montat, în premieră, spectacolul de teatru Creeps, o adaptare după piesa pentru tineret semnată Lutz Hübner, în regia lui Radu Ghilaș. Din distribuție fac parte tineri (actori, absolvenți de teatru, studenți), dar și membri ai trupei Idiot: Diana Roman, Cezara Fantu, Loredana Ioniță, Codrin Dănilă, Alexandru Petrilă, Theodor Ivan. Un spectacol cu și pentru tineri, care vor lua cu asalt, sunt convinsă, și la reprezentația următoare (6 aprilie) Sala Bertolt Brecht a CCR.

Proiectul derulat de regizor, susținut de partenerii menționați, a parcurs o serie de etape, printre care crearea unei pagini pe facebook, ”Creeps TV Show”, pentru a promova evenimentul, dar și pentru a verifica pe viu efectul pe care publicitatea prin mass-media îl are asupra indivizilor astăzi: nu se mai vând atât produse, cât identități umane, paradigme socio-culturale, mode(le) de viață. În al doilea rând, s-a avut în vedere o petiție CNA, prin care ”interesul public” ar trebui protejat împotriva ”gustului (respectivului) public”. Sunt avute în vedere show-urile TV (prefer să nu dau exemple) prin care publicului îi sunt livrate minciuni și himere (mode, trucaje, exemple de viață inautentice), de cele mai multe ori luând forma binecunoscutelor reality show-uri care au invadat piața spectacolului televizat. Personal, am semnat petiția cu o strângere de inimă, considerând că ”gusturile nu se discută”, iar interesul nimănui nu poate fi apărat în detrimentul liberului arbitru al fiecăruia dintre noi. Dacă un sitcom, de exemplu, face rating și stârnește aplauze, poate fi vorba de ”conștiința coruptă” a oamenilor, dar nu cred să existe soluție democratică, dincolo de constatarea unei probleme reale. Dacă cineva nu se poate sustrage printr-un efort de luciditate manipulării exercitate de mass-media, atunci e liber să-și poarte crucea, însemnând că, indirect, a ales un post TV, o emisiune sau alta, implicit, o identitate și o realitate, pe care și-a asumat-o.

În al treilea rând, spectacolul propriu-zis regizat de Radu Ghilaș reprezintă o constatare a realității crude din lumea showbizului autohton, adaptând în acest scop piesa de teatru amintită. Spectacolul este dinamic, antrenant, viu la nivel cromatic. Cu o țintă tematică clar definită: publicitatea, mass-media, televiziunea reprezintă ”fabrici de vise”, dar și de deziluzie. Trei fete cu personalități ciudate (pe scurt, Maren, idealistă, Lilly, clubber și Petra, trendy) sunt ultimele trei selecționate pentru un casting de moderatoare a emisiunii TV ”Creeps”. Acestea sunt supuse mai multor probe de către un protagonist care nu se arată în platou, i se aude doar vocea din spate, asistat/reprezentat de băieții din regie (Codrin Dănilă, Alexandru Petrilă). Prima probă (autoprezentarea, se lucrează și cu mijloace de proiecție video), a doua – proba muzicală la alegere, aș numi-o fii ceea ce ești (fetele trebuie să răspundă printr-un song la întrebarea ”Cine ești?”, iar răspunsurile sunt întrucâtva satisfăcătoare pentru organizatori), a treia – proba muzicală impusă (cele trei trebuie să dovedească tot printr-un song că pot să-și disimuleze personalitatea reală, cu alte cuvinte întrebarea ar fi ”Poți să fii ceea ce nu ești?”), când fetele nu se descurcă aproape deloc. Ultima probă este o pauză când conversațiile celor trei, în care practic își expun un fel de scrisori de intenție, sunt ”monitorizate”. În fapt, castingul se dovedește a fi o înscenare, iar fetele părăsesc platoul. Nu înainte de a se schimba din nou de haine, reluându-și identitatea cotidiană (ele nu doresc, în fapt, să fie moderatoare).  Inițial, acestea s-au mai schimbat o dată de haine, luând identitatea de casting, care, de altfel, va fi folosită pentru un reality show. Schimbarea simbolică a hainei reprezintă o soluție regizorală pe care am mai remarcat-o și în alte spectacole la Radu Ghilaș și o consider semnificativă pentru stilul acestuia. Numai că, de această dată, întrucât între cele două tipuri de identități ale protagonistelor diferența nu e una de caracter, ci doar exterioară (se schimbă de haine și atât, personalitățile lor din viața reală sunt chiar personalitățile de la casting), s-ar putea opera o nuanțare în acest sens, pentru ca strategia regizorală să aibă maximum de efect, efect pe care Radu Ghilaș însuși l-a obținut - de exemplu, în Check in - sau, dimpotrivă, s-ar putea sublinia și mai mult ideea de parodiere a reality show-urilor (la nivel de intervenție ironică a băieților din regie în procedeul schimbării hainelor).

În mod deosebit, am remarcat soluția regizorală de final (împodobirea celor trei cuiere metalice de către protagoniste): parte a ”echipamentului” de casting construiește trei schelete umane. Spectatorii show-urilor TV, realizatorii lor, actorii, moderatorii, personajele, despre care ni se spune la începutul unor reality show-uri că doar printr-o întâmplare ar putea avea tangență cu persoane ori fapte reale, toți aceștia sunt, în mod lamentabil, goliți interior. E de apreciat cum Ghilaș montează un spectacol extrem de distractiv (pentru că de Ziua Teatrului nu ne-am întâlnit să deplângem o realitate crudă, ci să râdem, să ironizăm și, abia după, să reflectăm la cele văzute).  În același timp fără a lăsa deoparte – valorificând la nivel de soluție regizorală cel puțin interesantă - gravitatea problemelor puse în joc de temă ori analiza lipsei de conștiință ori de suflet a contemporanilor.

Mergând mai departe (inspirată de afișul reușit care tapetează pereții sălii de spectacol), afirm și mă/vă întreb: Noi credem că privim, dar, de fapt, suntem priviți. Este show-ul live al vieții noastre real? Sau nu-i decât un alt reality show? Trăim sau suntem trăiți?

 

 Dana Tabrea
http://www.blogger.com/blogger.g?blogID=2925422670750024507#allposts

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu