Drama Năpasta mai poate interesa
un cititor astăzi pentru intrigă și din punct de vedere psihologic (nu neapărat
dramaturgic), iar regizorul Radu Afrim o pune în valoare printr-o lectură
simbolică, cu mijloacele-i caracteristice (song,
ambivalența categoriilor estetice, mișcare scenică, atmosferă de răsunet),
unele noi (replierea spațiului de joc, cromatică în culori complementare – roșu
și verde), revenind, totodată, asupra ideii de recontextualizare a textului
clasic, atât printr-o scenografie actuală, cât și prin sfidarea canoanelor.
Rescrierea scenică a piesei lui Caragiale mută accentul de pe personajul
feminin central, Anca (Simona Popescu/ Crina Semciuc), aducându-l în prim plan
pe nebunul Ion (Marius Manole). Partitura acestuia din urmă, de o frenezie
uimitoare (dansul lui Ion eclipsează orice alt element de pe scenă), devine
emblematică pentru destinul unui popor (Timișoara 1989), trimițând, în același
timp, la o altă figură care-a marcat umanitatea – Iisus, omul: ”A murit
nevinovat”. În acest din urmă sens, rețin ca parte esențială din scenografie un
bust cristic, având coroana de spini și buzele întredeschise dintr-un exces de
”omenesc, prea omenesc”, colorat în roșu, pe lângă care Ion trece, atingându-l,
sugerând analogia.
Actorii sunt aleși în mod deliberat să nu se diferențieze prea mult unul de
celălalt și sunt conduși regizoral să producă atmosfera spectacolului în scene
coregrafice de grup. În acest context, feminitatea e reprezentată prin părul lung
(pletele sfidează fenomenul morții, dat fiind că părul uman crește un
centimetru pe lună, chiar și după moarte; romanul lui Garcia Márquez – Despre dragoste și alți demoni - ia ca
punct de plecare descoperirea mormântului unei copile, având la dezgropare
părul lung de douăzeci și doi de metri, însumând media a două sute de ani). Iar
masculinitatea, sugerată de trupurile atletice, provoacă prin forță vitală moartea
– scena castrării lui Dragomir cu un foarfece este transformată din gând al
Ancăi în reverie coregrafico-vizuală colectivă.
Dinamica relațiilor dintre personaje se pliază noii lecturi - se formează
patru cupluri erotice (Anca-Dragomir, Anca-Dumitru, Anca-Gheorghe, Anca-Ion),
dintre care, nu Anca-Dumitru, ci, în mod neașteptat, Anca-Ion este cuplul
erotico-simbolic, investit să reprezinte fuziunea dintre Eros și Thanatos. Apariția
concisă a fantomei lui Dumitru de la începutul spectacolului (imagine
expresionistă ludică) este supralicitată de climax-ul
spectacolului, când Ion se îngroapă singur în pământ, cu mișcări ferme, sigure,
punându-și în ochi doi bănuți galbeni, textual - ochii Maicii Domnului,
mitologic - pentru a putea trece dincolo în luntrea lui Caron. Odată cu ieșirea
lui Ion din scenă, o întreagă lume își anunță disoluția: se revine la tonul
regizoral inițial, la lipsa de relief și la refuzul individualizării
personajelor. ”Povestea” este reconstruită din flash-uri (tehnic, fade out-urile
sunt generoase), fără a narativiza. Personajul Ion, cu trimiteri explicite la
Iisus și la poporul român, era singurul care conferea o punte de legătură între
arhaic și modern. În noua lume, orice este posibil, chiar și parada de modă la
care Anca visează, expunerea orgiastico-sângeratică de imagini de coșmar,
construite simbolic, moment unic în spectacol, când actorii își etalează
măiestria. Secvențe mitico-ritualice din ancestralul tuturor națiilor se
derulează, ca într-o procesiune, pe fondul schimbării Ancăi într-o preoteasă, care
profețește lângă leșul lui Dragomir și, mai apoi, senină, pe un scaun: ”După
faptă și răsplată”. Corpul neînsuflețit al lui Ion este depus, într-un plan
îndepărtat, veghind întreaga paradă. În prim plan, Anca, în transă, în fundal -trupul
lui Ion. Dacă legea iubirii nu a servit, atunci poate doar legea talionului pe
alte baze...
Spectacolul are o structură circulară și este construit fără linearitate. La
început, succint, Anca e stilist, un perete de schițe rămâne pe scenă tot
timpul, pentru ca, ulterior, să asistăm la rezolvarea conflictului și expunerea
rezultatelor efortului Ancăi. O imagine regizorală inițială (o femeie pe
catalige, cu chipul mascat, purtând o fustă ale cărei motive par inspirate din
ritualurile tribale) anticipă parada. Finalul spectacolului are semnificații
cathartice, numai că mila și frica sunt înlocuite prin șoc și surpriză. Numai
prin șocul și surpriza, produse ale inconștientului colectiv, se mai poate
astăzi omul elibera de sentimentele negative care îl asaltează. Imaginile, prin
care omul actual este deposedat de propriul trecut și de semnificații, dincolo
de mentalitatea sărăcită, sunt reinvestite cu forță ritualică. ”Știrile de la
ora 17”, unica sursă de șoc și surpriză a omului amator astăzi de senzațional
(inserții de metatext), sunt reconvertite la o funcție mai aproape de
tradițional. Duplicitatea imaginii, în același timp, vampirizând și vindecând, traduce
nevoia omului contemporan de a-și fabrica propriile mituri, care mai mult îl
împovărează decât să îl absolve.
(Năpasta, TNB, regia: Radu Afrim,
distribuția: Mihai Călin, Marius Manole, Emilian Oprea, Crina Semciuc/ Simona
Popescu etc., decor: Vanda Sturdza, coregrafie: Silvia Călin, muzică: Valentin
Luca, Luiza Zan)
P.S. Inainte de spectacol, regizorul Radu Afrim s-a asigurat personal ca toti tinerii de afara au avut acces in sala, apoi ca acestia au loc, el insusi asistind la reprezentatie de pe scari...E incredibila modestia acestui om, inca neegalat in Romania ca regizor...Mai ales cind te gindesti cite pretentii au oameni care nu au nimic de spus teatrului romanesc...
P.S. Inainte de spectacol, regizorul Radu Afrim s-a asigurat personal ca toti tinerii de afara au avut acces in sala, apoi ca acestia au loc, el insusi asistind la reprezentatie de pe scari...E incredibila modestia acestui om, inca neegalat in Romania ca regizor...Mai ales cind te gindesti cite pretentii au oameni care nu au nimic de spus teatrului romanesc...
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2013/11/simbolurile-lui-afrim-in-napasta-fnt.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu