Happening-ul
este un tip de teatru performativ, de regulă asociat cu un spațiu
neconvențional (de această dată, Cafeneaua Maideyi,
premiera 27 octombrie) și care se mulează pe o situație construită în spațiul
de joc, facând apel în mai mare măsură la improvizație și la interactivitate cu
publicul decât de obicei. Interesul pe care new
media (în special televiziunea și internetul) îl prezintă astăzi, alături
de o preocupare de ordin critic față de tema manipulării exercitate tot mai
mult de mass-media, îl conduc pe Daniel Chirilă (absolvent al Facultății de
Teatru, UAGE, actualmente urmând un master în Jurnalism tematic, la Facultatea
de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea din București) înspre
conceperea acestui al doilea spectacol în cafeneaua amintită, intitulat 5 pm, alături de colegi din cadrul
trupei de teatru Frilensăr (Claudia
Chiraș/ Irina Elena Frunză, Tiberiu Enache) ori din afara acesteia (Andrei
Cozlac, Alice Moisă).
Scenariul semnat cu
pseudonimul Enoch Darli este pus la dispoziția spectatorilor deoarece este
echivalat cu script-ul unei emisiuni TV la care aceștia participă în direct. De
asemenea, audiența primește un set de reguli, prin care i se cere implicarea
directă în așa-zisa emisiune TV; tot ceea ce se petrece pe ”scenă” este
transpus pe o plasmă, cu o întârziere de câteva secunde bune, din cauza
echipamentului tehnic nu foarte performant. Dintre instrucțiuni, rețin faptul
că publicului spectator i se cere să urmărească scenariul și să reacționeze
potrivit cerințelor marcate în roșu acolo – să aplaude, să râdă, să ofteze, să
intervină atunci când prezentatorul emisiunii (Grațian Grozav – Daniel Chirilă)
le solicită acest lucru. Și pentru ca evenimentul cu care spectatorii se
confruntă să devină și mai convingător, intră în joc și un regizor tehnic,
căruia îi revine funcția de a le reaminti celor din cafenea (într-o manieră în
permanență nostimă, rolul este tușat foarte mult) că e cazul să reacționeze
potrivit indicațiilor deja primite.
Deși am parcurs
script-ul înainte de spectacol, sunt nevoită să admit că aspectul cel mai viu în
cazul de față îl reprezintă chiar scenariul. Autorul, inutil ascuns în spatele
pseudonimului deja menționat, scrie vivace, tonic, alert; îi recomand să
participe la concursurile de dramaturgie, care au devenit tot mai frecvente în
ultimul timp (ar fi de dorit să mai analizeze puțin necesitatea anumitor
momente din script și să le confere, implicit, o justificare) . 5 p(ost) m(ortem) mimează efectele unei
emisiuni TV asupra spectatorilor; convenția este parțial acceptată și asumată
de publicul din Maideyi, care reușește să-l suprindă întrucâtva chiar și pe
autorul textului ori ”prezentatorul TV”. Daniel Chirilă joacă fără să depună
prea mult efort, reliefându-ni-se faptul că ar putea prezenta cu brio o emisiune
TV; partea cea mai dificilă, actoricește vorbind, îi revine Claudiei Chiraș,
care, deși are un ciorap pe față aproape pe parcursul întregii reprezentații, dovedește
cât de mult a evoluat artistic în ultimul timp, sfredelindu-și audiența cu
privirea și reușind parcă, mai bine ca niciodată, să intre în ”pielea”
personajului încredințat: un criminal în serie, conceput în mod bizar, asemeni
unui ”om fără însușiri”, adus să-și mărturisească în direct crimele comise,
protejat față de poliție (nu cred că reiese suficient de clar cum anume acest
lucru a fost făcut posibil), care parcurge o sumă de momente sau, mai curând,
este supus unei serii de ”teste” în direct (iarăși nu este evident cum își
imaginează autorul că e posibil ca o emisiune coerentă să fie și ”remember al
copilăriei criminalului”, în același timp ”vrei să fii miliardar” și ”cu
cărțile pe față”). Cred că acest scenariu ar fi fost cu mult mai avantajat dacă
se reușea implicarea publicului păstrând doar prima și ultima rubrică,
concursul de întrebări de cultură generală chiar nu-și are rostul în coerența
acestui spectacol. În schimb, s-ar putea accentua și mai mult partea legată de
improvizație când spectatorii sunt întrebați pe cine ar vrea să omoare ori dacă
se uită la TV, iar stupoarea lui Daniel Chirilă devine reală atunci când sala
mărturisește că nu se uită la TV ori că nu dorește să omoare pe nimeni. În
fond, cine ar mărturisi nevoia unei crime într-o emisiune în direct?! Dincolo
de unele glume nu tocmai inspirate, este un scenariu îndrăzneț, imprevizibil,
cu atât mai mult cu cât ideea de bază e următoarea: persoana ștearsă, conturată
în fața unui public spre a provoca prin povestea stranie a unui personaj căruia
i-au murit, rând pe rând, destui oameni apropiați ajunge să-l omoare în direct
pe chiar prezentatorul emisiunii. Pentru această idee interesantă de scenariu,
îl vom ierta pe Daniel Chirilă alias Enoch Darli pentru că: formatul emisiunii
concepute de el nu este tocmai credibil, de aceea poate că publicul nici nu
participă suficient de mult; Claudia Chiraș joacă peste așteptările de
scenariu, în timp ce prezentatorul (Daniel Chirilă) pare uneori că nu-și
înțelege propriile didascălii ori că nu și-a învățat propriul text (dar voi
considera ca aparține testului improvizațional).
În fond, este un
scenariu absurd ori, pentru a fi transbordat înspre veridicitate, dincolo de
imperativul că publicul trebuie distrat cu orice preț, ar trebui eliminate
tușele groase în cazul a două personaje (prezentatorul și regizorul tehnic). Pe
de altă parte, e interesant cum Daniel Chirilă intră și iese din rolul creat
chiar de el; în timp ce Claudia Chiraș se impune real, trecând prin mai multe
ipostaze decât îi solicită scenariul (de la personajul șters care repetă mot à mot tot ceea
ce îi induce moderatorul) la un caracter puternic care își justifică în direct
propria crimă printr-un discurs în care face apel la celebrul dicton ”neam
săturat de voi”, dar și la datoria de a reîncepe o nouă viață, făcând o faptă
bună în fiecare zi. Psihologic, scenariul nu pune foarte multe probleme, poate
că și aici ar mai putea fi cizelat, astfel încât să existe o complexitate
caracterială, dincolo de un prezentator retard și un criminal absolvit în mod
inexplicabil de vină, dat fiind că nu-și înțelege propriile vorbe/fapte.
Dacă data trecută,
în cazul spectacolului Frilensăr, am
făcut față unei scenografii care atrăgea prin faptul că spațiul de joc era
efectiv tapetat cu ziare, de data aceasta decorul este minimalist. Scriptul
este absurd, cinic, macabru, în același timp hilar; spectacolul e un happening
de încadrat în categoria ”relax and enjoy”, confortabil și incitant.
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2013/11/un-happening-in-maideyi.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu