sâmbătă, 8 martie 2014

Cădere, zbor, scenă


Cu toate că a fost prezentă pe o scenă studio a Universității de Arte ”George Enescu” din Iași, beneficiind de un public format mai mult din studenți și profesori ai respectivei instituții, povestea actorului Emanuel Florentin a ridicat la final suficient de mulți oameni în picioare.

De curând, chiar la începutul anului acesta, a avut loc la Teatrul Luceafărul din Iași, în parteneriat cu Institutul Polonez, premiera spectacolului Kajtus, vrăjitorul de Janus Korczak, în regia lui Konrad Dworakowski. În toamna lui 2012, în cadrul FITPT, se anunțase același spectacol, în rolul principal fiind distribuit Emanuel Florentin, numai că s-a anulat din cauza faptului că actorul a suferit un accident. Că și-ar fi fracturat piciorul aflasem atunci, ca pe urmă cineva să îmi spună că fusese mai grav, interpretul dispărând cu desăvârșire de pe scena ieșeană.

După doi ani, Emanuel Florentin răspunde la tulburătoarea întrebare ”Când credeți că veți reveni pe scenă?” printr-un show de pantomimă, ”acrobație”, lumină și culoare. În mod neașteptat, montarea, deși extrem de curajoasă prin faptul că e rezultanta unei povești reale, nu este susținută energetic, ci caută să prezinte totul în mod detașat (însă cu maximum de profesionalism). Actorul afișează în permanență câte o mască facială, se ascunde în spatele surâsului trucat ori al plânsetului forțat. Dincolo de mimă și pantomimă, de jocurile de lumini, de recuzita generoasă, acesta trimite înspre personajul pe care trebuia să-l interpreteze atunci (Kajtus, în alb și negru, cu un geamantan, simbolizând călătoriile în care și-a dorit să plece, de această dată - drumul dinspre întuneric înspre lumină, dinspre minciună înspre adevăr). Mimul perfect (inițial spectacolul se poate adresa copiilor), ajungând în postura de clown, interpretul începe să dea de înțeles că feeria a luat sfârșit, că râsul înseamnă și plâns, că ar fi ceva mai mult de spus. Devine de neuitat momentul când acesta povestește situația de coșmar în care s-a găsit pentru o perioadă lungă de timp, prin cuvinte înregistrate, uneori cu spatele la public și aducând prin gesturi cu Nina, din teatrul în teatru din Pescărușul lui Cehov, așa cum l-a construit Yuri Kordonsky: brațele încătușate, într-un efort de rupere a costumului (alb la Kordonsky, negru aici) - ”Oamenii, leii, vulturii şi potârnichile, cerbii cu coarne înrămurate, gâştele, păianjenii, peştii cei tăcuți ai apelor (…) toate vietățile, toate, toate sau stins după ceau încheiat tristul ciclu al vieții lor...(…) E frig, frig, frig... E pustiu, pustiu, pustiu... E înfricoşător, înfricoşător, înfricoşător...(…) Trupurile ființelor vii sau pierdut în pulbere şi materia cea veşnică lea prefăcut în pietre, în apă, în nori, iar sufletele tuturor sau contopit întrunui singur. Şi sufletul lumii sunt eu... Eu...(…) În mine conştiința oamenilor sa contopit cu instinctele animalelor şi îmi amintesc, totul, totul, totul şi retrăiesc în mine fiecare viață în parte”.

 Tradus în planul realismului psihologic, spiritualismul hegelian și, în plus, apocaliptic al lui Cehov exprimă drama unui om aflat în stare de semiinconștiență, inițial căzut pe o scenă, de la înălțimea de patru metri, dintr-un ham, care îl purta pe personajul Kajtus printre stele; aceeași stare atunci când se găsește imobilizat pe un pat de spital, într-un peisaj dezolant, din care rămâne imaginea unor seringi, perfuzii, ploscă… E starea în care se regăsesc toți oamenii ce au trecut vreodată prin așa ceva. Cu toate acestea, așa cum spuneam și la început, nu suntem invitați să empatizăm cu această stare, mimul încearcă se ne mențină detașați în fața nenorocirii trecute.

Atunci când intervine planul moral, protagonistul se ascunde în fața unei măști inedite (intervin soluții regizorale interesante): partea de deasupra unei canistre cu mâner și capac, capacul este deșurubat în dreptul gurii, iar actorul este supus unui interviu (din nou, voci înregistrate) referitor la accident: la primele întrebări răspunde, suflând o bilă de ping-pong afară, prin gura canistrei, la ultima, cea mai grea dintre toate (”Pe cine considerați vinovat de accident?”) răspunde punând la loc dopul la canistră.

Leit-motivul acestui show îl constituie tema piesei muzicale interpretate de Charlie Chaplin – Smile. De altfel, la un moment dat, Emanuel Florentin îl personifică pe comicul englez, trădând gravitatea din spatele măștilor vii purtate de-a lungul întregului spectacol. Însă, la rândul său, tristețea se îmbină într-o echilibristică de invidiat cu bucuria. Pe rând, baloane mici roșii, apoi ulterior baloane mari albe cu înscrisuri contradictorii părăsesc scena înspre public. Emoții diverse, stări diferite stau mărturie a poveștii ce tocmai s-a derulat în fața publicului. Și…un ultim balon, pe care se poate citi în litere de tipar: ”SPERANȚĂ”. Aplauze meritate pentru Emanuel Florentin, un actor de excepție, atât pentru cei mici, cât și în montările pentru publicul tânăr! Și mă bucur că, după doi ani, a revenit, în sfârșit, pe scenă.

De asemenea, felicitări coregrafei și întregii echipe care a susținut acest spectacol, tuturor celor din umbră (sunet, lumini etc.), care l-au făcut posibil.

 

(Fall, regia, scenariul, coregrafia: Alice Șfaițer, interpret: Emanuel Florentin, light design: Adrian Buliga, premiera: 3 martie 2014, Sala Studio a Universității de Arte ”George Enescu” din Iași)


Dana Tabrea


http://dyntabu.blogspot.ro/2014/03/cadere-zbor-scena.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu