În perioada 10-13 martie, am asistat la un eveniment notabil, ”Săptămâna de
teatru”, în Sala de Festivități a Colegiului Național de Artă ”Octav Băncilă”,
unde elevii claselor a XII-a, sub coordonarea profesorului asociat, actrița Erica
Moldovan, au evoluat în patru spectacole de teatru, după cum urmează: Bâlciul, după Valentin Krasnogorov, Efectul razelor gamma asupra anemonelor,
după Paul Zindel, Un bărbat și mai multe
femei, după Leonid Zorin, Insomniacii,
după Mimi Brănescu. Elanul publicului-spectator, format în majoritate din elevi,
a suferit modificări vizibile, de la primul înspre ultimul spectacol, ceea ce
mi-a dat de gândit: cel mai potrivit critic este chiar spectatorul, însă nu
oricare – spectatorul inteligent, dar, mai ales, spectatorul sincer. Cel mai
apreciat spectacol va pleca la etapa pe țară a Olimpiadei de Teatru din
primăvara aceasta și nu am nicio îndoială că pe bună dreptate a fost selectat Bâlciul.
Interpretarea prea teatrală, absența decorului performant, diletantismul, (semi)defecte,
în sens descendent, dinspre a doua înspre ultima reprezentație, reprezintă
calități în cazul celei dintâi. Pentru că așa e în teatru. Nu apreciem firescul
ori dramatismul exagerat, naturalismul ori suprarealismul, simetria ori lipsa
de simetrie a decorului, minimalismul ori aerul irespirabil configurat de o
scenografie stufoasă ș.a.m.d. Ci, oricare dintre acestea, poate conduce la
succesul ori insuccesul unui spectacol, în funcție de abilitățile regizorale
sau actoricești, acestea din urmă conduse regizoral. Știu că poate părea
paradoxal, dar, din fericire, sau, dimpotrivă, din păcate, dramatismul, ca și
firescul (la nivel de interpretare actoricească), la fel cum veridicitatea ori
bizareria (în materie de abordare regizorală), ca să dau doar două exemple
minimale, arată bine atunci când își pune amprenta un ochi regizoral valabil și
ajung deplorabile, lăsate pe mâna cui nu trebuie.
De ce Bâlciul (piesă de teatru în
trei personaje – Deșteptul, Prostul, Colombina, scrisă de V. Krasnogorov,
nepunând cine știe ce probleme în ceea ce privește mesajul, numai dacă e
lecturată printre rânduri într-o interpretare regizorală)? Pentru că se anunță
un show ”nemaivăzut”/”nemaiauzit”,
”plin de scandal”/ ”deloc banal”, ”teatral”, deopotrivă anti-teatral, ”experimental”,
”actual”, aspirând la titulatura de performance,
implicând publicul, deși extrem de regizat. Un specimen de teatru în anti-teatru,
expunând ”bucătăria” din spatele cortinei, în care absurdul e tratat cu
mijloacele dramaticului - cu două minunății de clovni absurzi (Ștefan Mihai,
Gabriel Vatavu) și o interpretă foarte dramatică (Alexandra Vieru), adaptat pe
gustul elevilor de secol al XXI-lea (durata spectacolului nu depășește o oră, limbajul
colorat din piesă nu este schimbat, dar nici nu se exagerează în această
direcție, umorul este întreținut în permanență, implicarea publicului devine un
deziderat, se folosește doar primul act, în timp ce în cazul celorlalte montări din cadrul săptămânii
teatrale e redusă intriga). Costumele de clovn asesonează în piesele de
vestimentație cercuri și pătrate etc., perucile sunt adecvate (prostul e blond,
deșteptul – brunet), culorile vii, vestimentația ”actriței” e aleasă cu atenție
și bun gust (în special rochița alb-negru). Didascaliile sunt mult actualizate,
detaliile scenografice sunt înlocuite prin interpretare teatrală. Acest
spectacol face dovada vie că excesul de teatralitate nu pune piedici
spontaneității (dacă există vervă interpretativă). Apoi firescul nu ar trebui
să dăuneze dramaticului (și nici invers),
dacă există nerv actoricesc. Din primul motiv, să zicem că Solitaritate a fost, de departe, spectacolul cel mai dramatic și
mai degajat cu putință; dintr-al doilea motiv, un actor precum Marius Manole
(în Năpasta, bunăoară) reușește să
fie autentic și prin teatralitate.
Entuziasmul interpreților m-a impresionat în mod plăcut, încât mă gândeam
la final că mi-aș dori să văd aceeași bucurie de a juca pe o scenă - în fața spectatorilor
ori printre aceștia - și la actorii cu ”patalamale”. Recomand spectacolul
actorilor și profesorilor de teatru din Iași, pentru a se ”împărtăși” atât din
naturalețea celor doi clovni, cât și din seriozitatea cu care își abordează
rolul atunci când își propun că spectatorii au nevoie să râdă. Dat fiind dramatismul
exagerat al fetei de pe scenă, ea izbutește să apară ingenuă și deloc isterică
- riscul abordării unui asemenea tip de rol într-o instituție teatrală
consacrată... E un semnal de alarmă că ar trebui investit în teatru în licee,
în special în cele unde se predă această disciplină, o noutate pentru România,
dacă e să comparăm situația cu nivelul atins în Marea Britanie. Am văzut
spectacole ale UAGE care nu ajung să egaleze actuala producție, iarăși un semnal
de alarmă… Pentru că teatrul nu e o meserie, iar talentul nu poate fi predat și
nici învățat. Abilitățile actoricești ori regizorale există sau nu. Și ar
trebui să fim fericiți (da, un termen atât de banal) atunci când descoperim că
cineva realmente ”știe” să joace ori să regizeze… Și am aici în vedere
controversele ”provinciale”, care promovează lipsa de talent, ajungând să
recunoască talentele, atunci când nu mai au încotro, deoarece publicul ”tânăr” –
de la +13 la 80 - decide (cazul Radu
Afrim, care deja nu mai e un caz…). Bucuria de a primi cu adevărat atunci când
te afli într-o sală de spectacol nu poate fi simulată; și nici aceea de a (te)
dărui publicului (ca actor sau regizor). Pentru că, mai devreme sau mai târziu,
adevărul va ieși la suprafață (din nou, o banalitate).
http://dyntabu.blogspot.ro/2014/03/saptamana-de-teatru-balciul.html
P.S. Spectacolul Balciul a luat locul I la Faza Nationala a Olimpiadei de Teatru de la Sfantu Gheoghe, Covasna din 4-7 aprilie 2014. Au participat 13 judete, iar Iasul a obtinut premiul I la sectiunea grup cu spectacolul mentional. La sectiunea individual, Stefan Mihai a luat premiul I, iar Alexandra Vieru - premiul al II-lea. Felicitari!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu