Tot mai mult arta are nevoie de susținere prin sponsorizare și acorduri de
parteneriat cu firmele. În același timp, arta și artiștii au nevoie de
promovare. Or, toate acestea înseamnă compromis. Mergem la un spectacol de
teatru pentru a vedea cizme cu plasă și lanț, bocanci cu ținte, combinații
vestimentare dintre cele mai bizare, unele dintre ele interesante ca latură
artistică a designului vestimentar, altele simplu kitsch? Sau pentru a urmări
cum un text aproape necunoscut, montat puțin frecvent, o raritate din colecția
teatrului radiofonic (1956), avându-l în distribuție pe Radu Beligan,
dobândește valențe noi, sub ochii spectatorului contemporan? Orice tip de
promovare, în absența calității, conduce la discreditarea oamenilor implicați
în arta spectacolului scos în relief astfel: spectatorii contemporani cunosc
casa de modă Nichi, unii poate au
auzit de Papucei, alții cu siguranță
au aflat acum. E bine să ieșim în evidență, dar nu oricum.
Hi-tech în materie de scenografie nu
mi se pare soluția compatibilă cu un text al lui Camil Petrescu (banca devine un
fel de insulă a cyborgilor, prin care patroana, directorul și angajații, niște
ciudați, circulă costumați în pelerine indescriptibile și purtând încălțăminte
haioasă); cu atât mai mult cu cât actorii joacă la limită, fără vivacitatea
necesară. Contradicțiile, în sens negativ, par că mi-au atras atenția:
coregrafia de nivel performant, menită să lege scenele între ele, dar care, din
nou, nu se potrivește cu restul (modul de interpretare al actorilor,
exagerările de ordin scenografic). Este cazul spectacolelor fără regie, destinate entertainmentului,
lucrate cu o distribuție care, în cea mai mare parte, depășește prin potențial
susținerea regizorală. În acest caz, două lucruri pot conduce la eșec:
improvizația scăpară de sub control (un actor bun, dacă nu îi dai un rol pe
măsură, va improviza tot mai mult și din ce în ce mai prost) și, la cealaltă
extremă, clișeizarea (care în teatru se numește manierism: un actor căruia i se
acordă un rol, dar nu e susținut regizoral, va veni cu ceea ce știe deja, cu
ceea ce a arătat pe scenă de nenumărate ori în multe alte spectacole).
Prin urmare, mult zgomot pentru nimic:
s-a depus efort pentru un show care, fără a fi unul slab, nu se distinge așa
cum ar trebui. Detașarea spectacologică este o virtute (înregistrarea vocilor,
folosirea culorilor reci, accent pe ținuta actorului și nu pe expresie), numai
că de această dată nu pot spune decât: un spectacol rece, inert – în ciuda
faptului că e foarte multă mișcare scenică acolo și, culmea, de foarte bună
calitate. Sunt multe mijloace regizorale actuale puse în joc (animație din background,
suprapunerea planurilor de joc, contre-jour) care nu se armonizează nici cu
simplitatea poveștii și nici cu stilul actorilor. Din acest motiv, se falsează,
în exact același fel în care se întâmplă într-o orchestră dirijată în mod
nefericit.
Mitică Popescu este omul de lângă tine care trece neobservat, până ce nu
face un act de gentilețe ieșit din comun. Și atunci femeia din portret
(patroana) îl observă, dat fiind principiul că femeile se împart în două
categorii – prima, a celor care se lasă impresionate prin vorbe, cea de-a doua,
a celor care pot fi cucerite doar prin fapte. Generozitatea lui Mitică Popescu
(donează băncii o afacere primită de la un camarad a cărui viață o salvase în
război, pentru a o salva de la faliment) o face pe patroană să treacă dintr-o
extremă într-alta: angajatul de nesuportat începe să aibă brusc ceva extrem de
interesant. Doru Aftanasiu întruchipează latura umană a șmecherașului de
București. Odată răsturnată imaginea lui Mitică – guralivul lipsit de
consistență –, interioritatea funcționarului robotizat începe să iasă la
suprafață: sensibil, capricios, delicat. Alexander Hausvater a reușit să-l
(sur)prindă pe Doru Aftanasiu în acest gen de rol (Golem), până atunci actorul ieșean ajustându-și potențialul în
roluri de parveniți și gangsteri. Laura Bilic (Georgette Demetriade), mereu
dramatică pe scenă, nu poate scăpa acum de încordare și superficialitate. Lui Horia
Veriveș (directorul Valtezeanu) îi reușesc mai toate ”schemele”, iar pentru că
Mitică de București lipsește din acest scenariu, el îl substituie. Emanuel
Florentin (subdirectorul Stupariu) nu are de această dată un rol notabil, cu
accente psihologice, așa cum poate susține și, drept urmare, prezența sa
scenică este una estompată din punct de vedere artistic, asemeni majorității
actorilor din distribuție.
(Mitică Popescu, adaptare după
Camil Petrescu, regia: Viorel Vârlan, distribuția: Doru Aftanasiu, Laura Bilic,
Horia Veriveș, Emanuel Florentin, Gheorghe Șfaițer, Bogdan Matei, Ileana
Ocneanu, Liliana Vârlan, Viorel Vârlan, coregrafia: Alice Șfaițer, premiera: 27
septembrie, Ateneul Tătărași)
http://dyntabu.blogspot.ro/2015/03/adaptare-dupa-camil-petrescu-la-ateneu.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu