sâmbătă, 22 noiembrie 2014

Un om fără vise este un mort viu


Dintre spectacolele Irinei Popescu-Boieru din ultimul timp, dramatizarea prozei scurte de tinerețe a lui Truman Capote reprezintă o alegere meritorie – spectacolul Arborele nopții este coerent, iar virtuțile actoricești sunt pe deplin etalate. La nivel scenografic, însă, deși intenția experimentală este vizibilă, rămân sub semnul întrebării folosirea jaluzelelor la propriu ori a pânzei de proiecție prinsă în clame de plastic; ideea construirii unor niveluri succesive de decor, care să justifice mai multe straturi ale realității este ingenioasă, mai puțin modul punerii acesteia în practică. În rest, economia de decor și cursivitatea scenelor sunt demne de apreciat.

Realitatea, visele și imaginația (inconștientul și subconștientul) sunt cele trei niveluri ale existenței prezente în spectacol. Lumea povestirilor lui Truman Capote este mulată pe două idei de bază: 1. Cum poate ajunge un om ”îngropat de viu” și 2. Ce înseamnă a-ți vinde visele. Armonia scenariului provine din gândirea lor împreună: un om care și-ar fi vândut visele ar deveni un om fără suflet (temeri, dorințe), un mort viu (reasumarea simbolisticii din Suflete moarte, ținând cont de impactul psihanalizei). Dacă la început Sylvia este personajul visului altcuiva (Vincent ar putea visa că micuța Miss Bobbit a ajuns să aibă un număr în lumea circului, devenind în lumea visului doamna din tren), la final ne apare ca și cum toate celelalte personaje, cu viețile și visele lor nu sunt decât creația imaginației ei. Primind înapoi toate visele, Sylvia devine posesoarea viselor omenirii, a tuturor arhetipurilor și imaginilor primordiale (spiritul lumii, tema din Pescărușul), ceea ce înseamnă om îngropat de viu, pentru că povara subconștientului nu-și mai găsește nicio supapă de evacuare și nu mai lasă loc realității, psihicul fiind asediat de imagini ale inconștientului. Asemenea imagini sunt șoimul fără cap, din care țâșnește sângele – laitmotivul viselor lui Vincent sau micuța Miriam, alter-egoul doamnei Miriam Miller, poate chiar ea însăși la vârsta copilăriei, domnul Revercomb (întruchiparea diavolului, multiplicat în visele coregrafico-simbolice ale Sylviei). Dacă diabolic înseamnă în afara trăirilor umane – se mai conturează o idee în dramatizare –, atunci diavolul sau reprezentarea acestuia ar putea însemna personajul care împrumută/cumpără/fură sufletele celor vii, lăsându-i cu suflare, dar fără suflet, fără temeri ori dorințe. A agoniza într-o existență la limita supraviețuirii nu e o idee străină de România, o țară al cărei spirit înseamnă speranță, firul de ață de care mai atârni, atunci când temerile ori dorințele au pierit.

Desigur, noțiunile cu care jonglează regizoarea nu se adresează publicului larg, de aceea își stabilește publicul țintă în mod elitist, ”numai pentru câțiva…”. Cu siguranță, cei care ar considera că dubla referire la New York (prin imagine/proiecție și fond muzical) este redundantă nu se numără printre cei aleși să recepteze mesajul spectacolului. Irina Popescu-Boieru își caracterizează propria producție scenică astfel: ”acest spectacol metaforic, vetust și nerealist”. Spectacolul nu este vetust, mijloacele scenice sunt actuale (jocul de marionete, adresarea indirectă a actorilor, la microfon și cadrați de un reflector), nu s-ar putea reproșa decât o anumită stranietate și inactualitate a unor mijloace scenografice și per ansamblu o inhibare scenică. Există decalaje în distribuție (de data aceasta mai puțin evident decât în cazul altor spectacole), ceea ce conduce la suișuri și coborâșuri și la impresia de spectacol care încă nu și-a dat drumul. Metaforele sunt de fapt idei dintre cele mai interesante, iar realismul s-ar putea să fie prezent în momentele de intensitate psihologică, în crizele de conștiință ale personajelor, în inconștiența altora, în costume și în întrebarea căreia nimeni nu i se poate sustrage: Ești sigur că ești viu? Și că nu ți-ai vândut sufletul pentru a te alătura lumii consumeriste?

Spectacolul de față mai interesează prin eterogenitatea distribuției, înregistrarea prestatațiilor individuale, notabile. Haruna Condurache a început să interiorizeze rolul de când cu Acasă, în miezul verii, devenind potrivită pentru personificarea unor crize de conștiință profunde; Catinca Tudose, Radu Ghilaș joacă firesc, fără efort și fără crispare; Petronela Grigorescu e potrivită pentru a da viață unor situații delicate pe scenă, extremele nu-i sunt străine, nici la limita anxietății, nici la cea a euforiei (alte ocazii); Brândușei Aciobăniței îi reușesc situațiile comice, comico-grotești, chiar ridicole de minune; Oana Sandu este ”responsabilă” de tot ceea ce ține de mișcare scenică, având înclinație înspre această latură a spectacolului; Emil Coșeru, Constantin Avădanei, Monica Bordeianu colaborează cu colegii mai tineri, imprimându-și stilul regal pe care s-au obișnuit să-l etaleze; copilul Rebecca Arghire nu excelează, dar se descurcă bine.


(Arborele nopții, după povestiri de Truman Capote, adaptarea și regia: Irina Popescu-Boieru, distribuția: Haruna Condurache, Catinca Tudose, Monica Bordeianu, Brândușa Aciobăniței, Petronela Grigorescu, Oana Sandu, Emil Coșeru, Constantin Avădanei, Radu Ghilaș, Rebecca Maria Arghire, mișcare scenică: Oana Sandu, scenografia: Rodica Arghir, premiera: 16 noiembrie, TNI, Uzina cu Teatru)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu