sâmbătă, 6 decembrie 2014

Șase despărțiri și-o împăcare: un spectacol vibrant


Croit de Ion Sapdaru plecând de la zeul mitologiei grecești (Hermes), având corespondent și în mitologia romană (Mercur), patron al căilor de comunicare divine, dar și al comerțului, Felix Poenaru este deopotrivă mesager și businessman. Firmele de intermedieri au diverse obiecte de lucru, unul mai puțin obișnuit fiind dat de despărțiri, în virtutea credinței că ”oamenii s-au născut și relaționează între ei cu scopul unic de a se despărți”. Pericolul de a fi omorât în care se află aducătorul unei vești rele (mesagerul adevărului) este transpus în spirit ”urban” (însemnând balcanic).

Treptat, despărțitorul eșuează în exercitarea acestui tip de activitate ajungând la o stare fără nume, un fel de plictis (”nu mai am chef”) și decide să închidă afacerea după cele șase despărțiri intermediate – pățanii prin care trecuse. Mediind despărțirea dintre doi tineri, se trezește implicat într-o chestiune neprincipială și atunci renunță la contract; nu pare să aibă prea multă prestanță când îl anunță pe terapeut de plecarea soției; este umilit în mijlocul unui jaf, confundat cu proprietarul absent căruia venise să îi dea vestea; nu stăpânește situația când se lasă purtat în aventura de a livra mesajul despre despărțire unei tinere, ca din partea prietenului imaginar, angajat de părinți; face gafe în culisele teatrului pentru copii, greșind ținta veștii și este timorat de cearta unui cuplu gay.

 Cele șase despărțiri, transformate în miniscenete comice, culminează printr-o împăcare cu peripeții; chiar când să dizolve afacerea, despărțitorul își descoperă adevărata vocație de împăcător sau împăciuitor: dezvoltă o poveste-mărturisire cu rolul de a schimba traiectoria relației dintre funcționara de la desființări (de afaceri) și prietenul ei motociclist. Dintr-un ins ridicol, salvat de comicul de situație și de limbaj, care vehicula cu aplomb clișee și se lăsa prins în încurcături, totuși detașat de soarta clienților săi, Felix Poenaru se convertește într-un Hermes activ și pacifist. Ba mai mult, reiese că toate ”poveștile urbane” la care am asistat au fost urzite de el de la bun început, nefiind decât povestea sa.

Arareori ți-e dat să vezi cum scena se prelungește, invadând sala, ca în cazul spectacolului Despărțitorul, susținut de actori tineri entuziasmați. Și deși frigul din sala de la Casa Studenților era cumplit, te contaminează cu energie: un spectacol vibrant. Miniscenele sunt legate prin momente coregrafice intense (coregrafia: Alexandru Ignat), cele mai multe sugerând caracteristicile lumii în care trăim: furnicarul cotidian înspre sau dinspre job, invazia tehnicii, în detrimentul comunicării interumane autentice și al manifestării emoțiilor. Orice individ al societății contemporane ar putea deveni, fără voie, un despărțitor, după cum, la fel de bine, s-ar putea reconverti într-un binefăcător. Comicul situațiilor, al personajului principal (Sergiu Iulian Fleșner) echilibrează coregrafia alertă și sensurile grave: tineri drogați, pseudoterapeuți și pseudosalvatori, securitatea personală și a bunurilor, desprinderea de propriul rol social, (ne)acceptarea iubirii între homosexuali – probleme ale societății actuale.

Tinerii actori, antrenați și antrenanți, joacă la unison, alături de Daniel Busuioc, călit în roluri la TNI, dar nu un străin față de teatrul independent (teatru de cafenea, spre exemplu). Majoritatea (deși foarte mare numeric) interpretează dublu rol. Scenetele urmează un crescendo, până la scenele penultime, pentru ca într-un fin descrescendo să lase loc finalului de neanticipat. De când cu rolurile diferite abordate la Teatru Fix, Ancuța Gutui și-a dezvoltat potențialul, putând fi distribuită egal în roluri feminine opuse; tot la Teatru Fix și-a exprimat posibilitățile acumulate Adrian Marele, dovedindu-se acum un actor împlinit (și comic, și dramatic, și anchetator și anchetat, și-n rolul celui stăpân pe situație și în rolul celui căruia situația îi scapă de sub control); într-un spectacol în care fiecare dă ce are mai bun, se mai remarcă Alina Mîndru (o actriță formată), Alexandra Bandac (cu potențial actoricesc în creștere), Sorin Cimbru (potențial foarte bun), Cosmin Panaite (începe să joace cu adevărat, nu-și mai reține manifestarea scenică), Erica Moldovan (pregătită pe scena Ateneului, în roluri de compoziție variate), Radu Mihoc (instruit la Teatrul Ludic) etc.

 (Despărțitorul [povești urbane], text și regie: Ion Sapdaru, distribuția: Sergiu Iulian Fleșner, Ancuța Gutui, Daniel Busuioc, Erica Moldovan, Sorin Cimbru, Alina Mîndru, Adrian Marele, Radu Mihoc, Diana Roman, Cosmin Panaite, Alexandra Bandac, Bogdan Mircea, Teatrul Urban, Casa Studenților, 29 noiembrie, 2014)
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu