Din peisajul teatral ieșean lipsesc festivalurile, de aceea orice
inițiativă în acest sens este binevenită și îndelung așteptată. Numeri pe
degete manifestările remarcabile care, sub o titulatură sau alta (FIE, Perform,
FITPT), fac accesibile publicului ieșean spectacole din țară și străinătate.
Teatrul Ludic, prin efortul serios al regizorului Aurel Luca, a produs actori
în adevăratul sens al cuvântului, unii dintre aceștia ajungând să joace alături
de artiști profesioniști (absolvenți ai unei instituții de profil, deși
profesionalismul nu ți-l dă neapărat o patalama) și, mai mult, să rivalizeze cu
aceștia, fiind laureații unor premii importante și recunoscuți în festivaluri,
la nivel național sau chiar internațional (Vera Pântea, Radu Mihoc, Ionuț Nacu).
În Festivalul Internațional de Teatru de la Iași, care a marcat de curând
(9-13 decembrie) Zilele Teatrului Ludic, eveniment aflat la cea de-a VIII-a
ediție, au evoluat trupe de liceeni din școlile ieșene și de la Palatul
Copiilor, alături de trupe de actori amatori din țară și din străinătate. Astfel,
au fost prezente din Iași Trupa ”Farouches” de la Colegiul ”G. Ibrăileanu”,
Trupa ”Teatru Club Tineret”/Teatrul de la Râpa Galbenă, Trupa de teatru ”Parc
Copou” de la Casa Mihai Ursachi, coordonată tot de Aurel Luca, și, bineînțeles,
Teatrul Studențesc Ludic. Din țară au participat Trupa de Teatru ”Skepsis” – CCS
Alba-Iulia, Teatru ”Mimica” și Asociația ”Grow Up Project” din Focșani, Teatrul
”Microbis” – CCS Sibiu, Trupa de Teatru ”Thespis” – CCS Timișoara, iar din
străinătate Teatrul ”Mirror of Universe” din Ucraina și Trupa de Teatru ”Punkosipak”
din Croația. Evenimentele conexe au cuprins spectacole de dans și un atelier
teatral, sper ca în viitor acestea să fie completate prin conferințe ori
lansări de carte.
Despre spectacolele de referință cu care Teatrul Ludic a participat la festival
(Povești de familie, Un șoarece bătrân de teatru, Poem irlandez pentru vioară și suflet, Despre corpul femeii – câmp de luptă în războiul
din Bosnia) am scris de fiecare dată cu prilejul premierei ori al primelor
reprezentații. Acum, mi-a atras atenția în mod special un spectacol invitat din
străinătate. Este vorba despre Neckar,
susținut de Theater Group Punkosipak
din Croația, regia: Irena Bockai, distribuția: Monica Baotic, Juraj Barkic,
Irena Bockai, Vilim Ostovic, Ivan Tudek, Daniel Varela și care s-a jucat pe 12
decembrie în Sala Gaudeamus a CCS.
Trebuie să remarc varietatea spectacolelor din festival (teatru dramatic,
teatru postdramatic, performance, teatru-dans, teatru plastic muzical, teatru
fizic, comedie neagră, satiră, farsă, comedie romantică, poem scenic, teatrul
absurdului, teatru de păpuși și marionete, recital dramatic, one-woman show,
teatru vizual), o caracteristică de dorit a oricărui festival de teatru. Neckar este un performance, totodată o
mostră a teatrului postdramatic, neoavangardist și cu accent major pe
componenta coregrafică, o expunere de teatru fizic. Deși punctul de plecare îl
constituie poemele poetului avangardist croat Drago Ivanisevic, textul nu are
nici măcar un rol marginal în cadrul acestui performance bazat pe mișcare
scenică și provocare/bruscare a simțurilor spectatorilor așezați pe scenă.
Constituit dintr-o suită de momente construite prin mișcare scenică,
spectacolul poartă mesaje sumbre: încleștarea pentru existență, poziție
socială, victimizarea celui slab de către cel dominator, a unui semen de către
un altul, mergând până la sugestii fizice extreme (sugrumarea și târârea de
gât, folosind mânerul unui baston), absența sentimentului apartenenței la
comunitate, la o patrie (o pâine în lanțuri, un bol cu lapte și un altul cu
pietricele – poate din pământul strămoșesc – sunt aduse în prim planul scenei),
dizolvarea societății în inși singulari,
solitari și individualiști (strigătul hidos al copilului adult, evoluând în
două momente, în rest privind din spectacol în spectacol de pe un scaun – parte
din decor). Neputința în fața unor
asemenea întâmplări și atitudini este exprimată prin gesturi dintre cele mai
brutale (la mică distanță de public, în lumină plină, un performer încearcă să
rupă, aproape scrâșnind, aproape gemând bastonul, instrumentul ulterior de
tortură).
Acest performance transmite maximum de mesaj fără cuvinte, doar prin
gesturi, mișcare scenică și obiecte scenice folosite în momentele coregrafice. Succesiunea
nu este rigidă, ritmul decent, nu foarte dinamic, am putea chiar vorbi de o
anume fragmentaritate (momentele din spectacol fiind interșanjabile). E
incredibil cât de mult se poate obține cu minimum de mijloace regizorale (de
exemplu, prin manevrarea prin rotire a unui tub flexibil, prin intrarea și
ieșirea în/din labirintul unui scaun alb cu picioarele prelungite, amintind de
o lebădă, prin două momente coregrafice de grup succesive, de la unul la
celălalt schimbându-se nu atât mișcările, cât, mai important, piesa muzicală,
făcând trecerea contrastantă de la seriozitate la caricatural. Decorul este
minimalist (două scaune, trei lebede albe fără cap, accesorii de baloane).
Burlescul deschide și încheie montarea destul de sinistră, dar suficient de
actuală.
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2014/12/zilele-teatrului-ludic-neckar.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu