Anul acesta, Festivalul Național de Teatru a avut propria producție –
musicalul West Side Story, realizat
de coregraful Răzvan Mazilu, un manifest al generației tinere, subintitulat
”spectacolul unei generații”, deoarece a avut ca miză punerea în valoare a
actorilor tineri (pe alese, 21 de artiști), reprezentând o generație de ”actori
totali” (care cântă și dansează exploziv, la un nivel de invidiat). Spectacolul
a putut fi vizionat în cadrul festivalului pe 25-26 octombrie, la Teatrul Odeon
(muzica: Leonard Bernstein, a interpretat Orchestra Națională de Tineret,
dirijor: Gabriel Bebeșelea).
Povestea ultracunoscută este una tragică, schismele sociale și
discriminarea străinului (pentru cazul de față portoricanii față de americani)
având consecințe funeste. La baza dramei
stă dragostea interzisă (inspirată de Romeo
și Julieta) dintre americanul (de origine poloneză) Tony și portoricana
Maria, aparținând unor bande rivale (el prietenul, ea sora celor doi rivali din
clanurile opuse din cartierul newyorkez Upper West Side). În ciuda finalului întunecat
mesajul este unul eliberator, acumulând ”visele, speranțele, nevoia de iubire,
pofta de viață și de a cuceri lumea” aparținând atât tinerilor entuziaști care
evoluează în spectacol, cât și generației pe care o reprezintă.
Consider acest spectacol mai mult decât un manifest pentru genul
musicalului realizat de actori ori pentru artiștii tineri. Cred că e un
manifest cu un caracter mai general trimițând înspre soarta unei întregi
generații de tineri români care nu mai are răbdare. Nu mai poate îndura ani
întregi de lentoare a tranziției neocomuniste, așa cum din 1989 ne-am obișnuit
să parcurgem sperând într-un mai bine. E vorba de o generație dinamică, ce-a
avut timp să se dezvolte de 25 de ani încoace. Și dacă la nivel sociopolitic și
economic schimbările nu sunt nici pe departe cele scontate, s-a schimbat totuși
ceva: au crescut acești tineri minunați care au un curaj demn de admirație în
a-și cere drepturile, a-și spune răspicat opiniile, a opune rezistență
conservatorismului și a nu înțelege schimbarea ca tranziție, ci ca revoluție imediată.
Au murit cândva tineri nevinovați – east
side story-ul nostru din decembrie 1989 încoace –, poate că nu s-au
sacrificat degeaba. Avem astăzi această generație minunată care ar putea
converti societatea românească în ceea ce trebuie. Dar dacă e să mai treacă alți
25 de ani, iar lucrurile să nu se miște din loc mai mult decât milimetric,
această generație devenind la rândul ei una de sacrificiu, ajungând la 50 de
ani de zădărnicie, atunci mai bine nu am mai fi deloc.
Minunat și idilic finalul spectacolului invocat mai sus, când se cântă:
”Hold my hand and we’re halfway there// Hold my hand and
I’ll take you there,/ Somehow// Some day!”. E undeva o lume mai bună, ia-mă de mână si vom ajunge acolo în… libertate. După 25 de ani, unii și-au
făurit această lume în imaginație, alții și-au construit propria bunăstare prin
mijloace nu tocmai ortodoxe, iar alții au plecat din țară pentru o situație
decentă. Fericirea nu e în inima omului; e o iluzie. Avem nevoie și de acele
condiții exterioare pentru a ne simți interior confortabil. Libertatea e tot ce
am câștigat mai bun – după 25 de ani ce ne rămâne de făcut cu ea?
Dana Tabrea
Text pentru editia speciala a Ziarului de Iasi, cu tema: "Cum (nu) ne-am schimbat în 25 de ani de la Revoluție" (31 decembrie 2014, 5-6 ianuarie 2015, data apariției: 6 ianuarie 2015)
http://dyntabu.blogspot.ro/2015/01/east-side-story.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu