Subintitulată ”fabula urbană # 2”, montarea piesei Bizoni complică intriga din Girafe,
numai că tonul regizoral se modifică din narativ în liric, din nostalgic în
melancolic, din ironic în meditativ; de la efeminarea unui actor în rol principal
se trece la scoaterea în evidență a masculinității acestuia prin teatru fizic (Ioan
Paraschiv). Valorificând cu succes storytellingul, proiecția, dansul,
acrobațiile, efectele speciale, continuarea fabulelor urbane respectă în mai
mare măsură atmosfera generată de text, mai curând spaniolă (un indiciu ar
putea fi și trăsăturile chipului actriței din rolul mamei), decât adaptată la realități
autohtone.
E de bun augur că Afrim nu a încercat două spectacole gemene, ci, dimpotrivă,
le-a distanțat prin decor, atmosferă, durată, mijloace și discurs regizoral.
Dacă în Girafe își purta auditoriul printr-un
tragicomic care evolua în spirală, de la un moment la altul, Bizoni este un spectacol trist. Făcând unele trimiteri la satira din Girafe, Bizoni este un spectacol despre moarte. Despre moarte ca dispariția
unui anume tip de om și supraviețuirea prin violență (”infernul sunt ceilalți”),
ca timp care ne devoră, ca dizolvare a sistemelor (impotența religiei
instituționalizate), ca văl autoprotector ascunzând chipul real al cuiva, ca ignoranță,
ca viol, ca infanticid, ca schimbare a identității (de orice fel), chiar moarte
brută sau, în cele din urmă, ca retragere din rândul celorlalți pentru a nu-i
contamina de propria moarte (poți muri doar o singură dată și nu poți fi decât singur
în acest tête à tête cu moartea ta).
În acest ultim sens, cei patru frați
(bizoni) rămași se țin de mână, iar capetele lor de bizon mari, crem sunt
iluminate din interior. Familia în sensul de acasă (loc al armoniei și securității) s-a destrămat: mai întâi,
prin moartea suspectă a lui Max, (aflăm că un leu l-a răpus, pentru ca apoi să
înțelegem că tatăl era direct implicat), în al doilea rând, prin rătăcirile și,
în cele din urmă, uciderea cu brutalitate a mamei, prin transformarea celor
patru în ”bizoni” (oameni violenți, fără scrupule) apoi prin risipirea în lume
fraților, la care se adaugă schimbarea de gen a unuia dintre ei. Cronologia
este în permanență afișată, însă, dincolo de continuarea poveștii prin
explicitări (chiriașul travestit din Girafe
câștigase la loto; or, de la început aflăm că tatăl a revenit acasă, aducând
vestea bună că a câștigat biletul norocos, ceea ce i-a permis deschiderea unei
afaceri cu mașini de spălat automate), Bizoni
e un spectacol de perspectivă, în care imaginile vizual-coregrafice, dar și cele
audiovideo (pentru că la Afrim și sunetul are un chip) primează.
Regizorul construiește imagini scenice incredibile: desenele lui Max,
proiectate de la un capăt la altul al scenei, candele aprinse în cuvele
orizontale ale mașinilor de spălat automatic, dansul suprarealist al trupurilor
fără cap, capetele desenate din geamul mașinii de spălat, imaginea fratelui
dispărut, contrapartea celui din Girafe
– ambii aleseseră un mod de expresie intuitiv, în defavoarea comunicării
directe, dar vedeau mai mult decât ceilalți, motivul mașinii de spălat și al
rufelor atârnate folosit până la refuz, sângele/vopseaua țâșnind roșu și
naturalist din cuve sau uscat(ă) pe trupul mamei, atârnat pe un stativ pentru
rufe, despuiată, învelită în plastic, capul de păpușă utilizat expresionist ca
minge, slalom cu mașinile de spălat printre statuete, rearanjarea statuetelor
cristice pentru un scurt moment reflexiv, cu efecte speciale de fum.
Ca să nu mai vorbesc de compozițiile de mișcare scenică (dansul bizonului
în decorul sinistru al mașinilor de spălat automatice suprapuse și iluminate
din interior, pe fondul proiecțiilor, dansul fizic al lui Ioan Paraschiv,
echilibristica din stativele cu umerașele pentru rufe, momentul coregrafic al
anilor ’70,
când spălătoria revine la normal, poate singurul moment hazliu, ceea ce
accentuează și mai mult gravitatea celei de-a doua ”fabule urbane”) ori de cele din fotografii, proiecții, filmări (bizonii
au capetele incredibil de albe pe peliculă și sunt mereu cinci), apoi de alternarea
proiecțiilor cu și suprapunerea proiecțiilor peste ceea ce se petrece efectiv
în spațiul scenic. Radu Afrim face apel în spectacol la toate modalitățile prin
care se manifestă ca artist vizual și creator de ”univers sonor”, asistat de
coregrafia de invidiat a Andreei Gavriliu.
(Bizoni, după Pau Miró, traducere de
Luminița Voina-Răuț, regia: Radu Afrim, distribuția: Vlad Bîrzanu/Cristian
Timbuș, Iustinian Turcu, Ali Deac, Cendana Trifan/Maria Soilică, Ioan
Paraschiv, Raluca Iani, Dana Maria Lăzărescu, scenografia: Dragoș Buhagiar, coregrafia:
Andrea Gavriliu, Teatrul Național ”Radu Stanca”, Sibiu, avanpremiera: 21
decembrie 2014)
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2015/01/zona-g-b-bizoni-fabula-urbana-2.html
Dana Tabrea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu