sâmbătă, 31 ianuarie 2015

Black[out] Comedy


Între sincopă și stare de veghe există mai multe situații intermediare posibile, care nu se referă atât la o condiție medicală, cât la una morală. Dinspre conștient înspre inconștient, de la luciditate la inconștiență se poate trece gradual sau, dimpotrivă, subit, așa cum ai aprinde/stinge un chibrit. Despre aceste stări ale spiritului uman și permutările, mai mult sau mai puțin bruște, dintre ele, despre granița fragilă dintre umanitate și bestialitate, despre amoralitate ca stare a omului contemporan (nici moral, nici imoral, nici candid, nici crud, nici supraom, nici fiară) e vorba în Black Comedy. O comedie cu elemente dramatice bine deghizare, Black Comedy  este, în fapt, o tragicomedie despre condiția umană. Iar gravitatea mesajului nu putea reieși decât dintr-o piesă de teatru cu o tematică foarte la îndemână: o banală pană de curent dă peste cap viața și planurile câtorva indivizi dintr-un imobil londonez. Astfel că aparența bulevardistă a piesei (cu tot cu montarea cu tendință neoavangardistă) lasă să se întrevadă aspecte mai profunde și adresează probleme serioase care au în vedere omul contemporan, dar și teatrul de azi.

Mizanscena de la Teatrul Tineretului se bazează pe raportul dintre lumină și întuneric, mai concret – pe alternarea luminii pline cu semiobscuritatea în scenă, inversând rolurile: când se folosește lumina plină înseamnă că e întuneric beznă, iar actorii bâjbâie ca și cum ar fi pe întuneric, ba personajele chiar își permit gesturi deocheate, pe care și le-ar reprima sub reflectorul aprins al conștiinței (pipăieli, chicoteli, grimase, fandoseli, furtișaguri) și, invers, când actorii abia se zăresc în semiobscuritate pe scenă se înțelege că s-a făcut lumină, datorită unui chibrit, a unei lanterne ori a unei brichete, actorii joacă normal, iar personajele se comportă firesc, așa cum se cade când știi că oricând e posibil ca vreun ochi de vecin/colocatar să te privească, să vadă ce faci și să te judece. Echilibrul acesta dintre lumină și întuneric e dificil de realizat la perfecție, tehnicienii trebuie să țină pasul la milimetru cu indicațiile regizorale.

Cristian Ban e un regizor curajos, pe alocuri excentric, un regizor al tinerei generații, foarte actual; e asistat de o scenografă pe măsură (Alina Herescu), care lucrează minunat și în alb-negru și coloristic: deși destul de aglomerată, scena nu conține elemente nejustificate, fiecare piesă având rolul, sensul și umorul ei – ai nevoie de toate cele 90 de minute ale reprezentației pentru a descoperi întregul decor, piesă cu piesă, și pentru a-l studia; la fel, pentru a ține pasul cu trecerile dinspre lumină înspre întuneric și invers, ceea ce face ca spectacolul să fie unul foarte dens din câteva puncte de vedere: conceptual/prin mesaj, scenografic, tehnico-regizoral.

Spiralele alb-negru care tapetează spațiul de joc fac referire la raportul general dintre ceea ce este permis și ceea ce este, în genere, refulat. Iluzia optică prezentă și pe afiș ilustrează dualitatea principală dintre lumină și întuneric, perversitate și puritate. Sculpturile moderniste și obscene ale lui Brin, în special cele din prim-plan sugerează latura obscură a personalității umane, care se dezlănțuie în întuneric și e înfrânată la lumină (un șezut de femeie prevăzut asemeni unei iale cu o gaură a cheii, un melc mare, tăcut și visceral spre partea dorsală, un simbol falic uriaș sub scări). La fel, cele trei tablouri din partea dreaptă, reprezentând porțiuni de trup dezgolit și fructe (braț cu măr, dos cu ceea ce pare a fi o gutuie); cel din mijloc (”vintre” de femeie cu pară) e străpuns la un moment dat de partea dorsală a unui dinozaur, având cap, gură și ochi, și balansându-se sincronic cu acțiunea scenică; pe toată durata în care acțiunea scenică se mută în stânga, acest ”personaj” bizar, un alt simbol falic, ocupă spațiul din dreapta, rămas ”nepopulat”, ca un martor ingrat, ironic, amuzându-se de soarta celor din ”întuneric”, rânjind cinic. O ușă glisantă și pliantă desparte apartamentul lui Brin de cel abia schițat, de vizavi, al lui Harold, de unde tinerii logodnici ”împrumută” ceva mobilă mai de calitate, inclusiv o statuetă a lui Buddha pentru a-i impresiona pe viitorul socru, tatăl lui Carol, și pe potențialul investitor în arta lui Brin, milionarul surd, Bamberger. În planul de sus, niște scări care par și ele sculptură modernă duc în dormitor, unde o sirenă cu buze exagerat de mari și de roșii înlocuiește tabloul care se așază de obicei deasupra patului – e în fapt o reprezentare a Cleei, fosta iubită a lui Brin. Masa de bar reprezintă un tors de femeie, iar peretele din stânga are, de sus până jos, pe post de cuiere, brațe cu mâini albe semnificând diferit.

Pe tot parcursul reprezentației se petrec lucruri ordinare și, totuși, neobișnuite prin pitorescul scenografic: colonelul Melkett încearcă să își extragă mâna dintr-o vază, Brin duce înapoi pe întuneric mobila, pe alocuri fosforescentă a lui Harold, reînlocuind-o cu haiosul său balansoar cu sutien și cu restul mobilei considerate de proastă calitate, Clea revine și știrbește fericirea viitorilor însurăței; Harold descoperă că statuia lui Buddha nu mai are mărgelele, acestea fiind împrăștiate pe jos și amenință furios cu un lanț de al cărui capăt atârnă o pară, se amestecă băuturile etc. Numele vecinei (Miss Furnival) pare un joc de cuvinte (de la furniture, mobilă, în engleză) – aceasta dându-și seama cui aparține mobilierul de fapt. Iar neamțul de la electrica, aruncat printr-o trapă în beci, repară lumina și readuce bezna morală în care se zbat protagoniștii.

Practic, nu se întâmplă mai nimic. Nimic altceva decât că toți acești oameni (Brin, Carol, Clea, colonelul, vecina de deasupra, Harold) se întâlnesc într-un apartament pe întuneric, cu vagi scăpărări de lumină. Și atunci ies la suprafață lucruri de care în mod obișnuit nimeni nu ar fi fost conștient: idila dintre Brin și Harold, faptul că Brin și Carol nu se iubesc cu adevărat, superficialitatea colonelului în ceea ce o privește pe fiica sa (”gogoșica”), pasiunea lui Harold pentru Brin, potrivirea dintre Brin și Clea, inutilitatea existențială a vecinei. O pană de curent poate schimba cursul vieții unor oameni. La fel cum o clipă de răgaz, un bec aprins ori o veioză stinsă pot face, în mod miraculos, același lucru. A privi în întuneric, a-l privi pe cel de alături, a-l lua de mână, ca într-un joc și a încerca să-l ghicești, să-l recunoști – sunt cel mai greu de realizat. Iar dacă nu vei ști cine îți e aproapele pe întuneric, cu atât mai puțin ar trebui să rămâi alături de acesta/aceasta pe lumină.

Mi-a făcut placere să revăd trupa de la Piatra Neamț, actori de-acum celebri (Cezar Antal), cu care ne-am obișnuit (Lucreția Mandric, Florin Mircea Jr) ori abia descoperiți (Dragoș Ionescu, Cătălina Ieșanu, Loredana Grigoriu). Dragoș Ionescu joacă febril și la propriu și la figurat, întreaga trupă e la unison pentru ca spectacolul să curgă firesc. De neuitat va rămâne momentul de song al lui Cezar Antal, înzestrat actor de comedie, dar convingător și deplin atunci când pe un ton autoironic își deplânge amorul trădat. Un rol de comedie bun mai face Tudor Tăbăcaru și unul strident – Cătălina Ieșanu. La hazul creat contribuie și piesele vestimentare, extravagante și viu colorate.

În același timp, sunt atinse chestiuni teatrologice: cum să arate, să fie jucat și regizat un spectacol actual, pentru tineri, la limita dintre grav și rizibil, fără să uzurpe regulile artei, reușind să aducă un plus de originalitate.

 

 

(Black Comedy de Peter Shaffer, traducerea: Alex Mihail, regia: Cristian Ban, distribuția: Dragoș Ionescu/Brindsley Miller, Cătălina Ieșanu/Carol Melkett, Tudor Tăbăcaru/Colonelul Melkett, Lucreția Mandric/Miss Furnival, Cezar Antal/Harold Gorringe, Dan Grigoraș/Schuppanzingh, Loredana Grigoriu/Clea, Florin Mircea Jr/Georg Bamberger, scenografia: Alina Herescu, asistent scenografie: Anda Pop, Teatrul Tineretului Piatra Neamț, premiera: 17 ianuarie 2015, data reprezentației: 24 ianuarie 2015)


Dana Tabrea


http://dyntabu.blogspot.ro/2015/01/blackout-comedy.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu