sâmbătă, 12 septembrie 2015

Electra – un spectacol contemporan


 

Rescriind scenariul tragediei clasice din perspectiva unor posibile interpretări psihanalitice, actualizând astfel motivațiile, totuși păstrând formula dialogică antică a trimetrului iambic, echipa formată din dramaturg și regizor (Benedek Zsolt- Bocsárdi Lászlό) propune o versiune contemporană a tragediei Electra de Euripide. Astfel, dificultățile survin din două direcții: dubla traducere a textului (elaborat în limba maghiară, tradus spre a fi pus în scenă în limba germană, supratitrat în limba română) și exigența acordului dintre textul scris în manieră clasică și restul elementelor constructului spectacular. Prin acestea din urmă – decor, costume, stil de joc al actorilor, mișcare scenică, coloană sonoră –, spectacolul devine o mostră de teatru european actual.

Realitatea și faptele personajelor sunt trecute mai întâi prin filtrul tragediei antice grecești și mai apoi prin cel al psihanalizei moderne. Din conceptul antic de destin dramaturgul preia subiectul blestemului, aducându-l mai aproape de ideea de inconștient colectiv: zeii anticilor nu sunt altceva decât arhetipurile din structura inconștientului colectiv. Dacă unul dintre acești zei este deranjat în principiul pe care îl reprezintă, își va cere tributul nu doar de la erou (inconștientul personal), ci de la o întreagă seminție (inconștientul colectiv). Acest tribut este numit de Benedek Zsolt blestem și e considerat a fi, în pofida lui Aristotel, ”sufletul tragediei”. În scenariul de față Agamemnon are aceeași soartă cu tatăl și bunicul său (Atreus, Pelops), deoarece reprezintă principiul masculin (autoritate, raționalitate), indiferent față de principiul feminin (iraționalitate, caracter matern).

Motivul pentru care Agamemnon (urmând exemplul predecesorilor săi) își ucide fiica (pe Ifigenia) e unul politic, complet diferit de cel pentru care soția sa, Clitemnestra, îl va ucide pe el (gelozia pe amanta lui, Casandra). De aici, hotărârea Electrei de a-și răzbuna tatăl ajunge perfect interpretabilă: complexul Electra (opus complexului Oedip) denumește în psihanaliză atașamentul față de tată și rivalitatea cu mama; când identificarea fiicei cu mama nu e posibilă (caz în care complexul ar dispărea), pot surveni nevroze. În montarea lui Bocsárdi Lászlό, Electra/Isa Berger, manifestând repulsie față de mamă, apare într-o stare obsesivo-compulsivă, lipind cu meticulozitate scotch în colțul din dreapta al peretelui de fundal de sus, de parcă ar vrea să desăvârșească opera destinului familiei ei. Alteori, împietrește în anumite posturi corporale pe canapeaua roșie din centrul părții superioare a scenei. Momente întregi se termină cu aceste poziții fixe și după blackout-uri de câteva secunde se revine în exact același mod.

Reîntors din exil, fratele ei, Oreste/Harald Weisz, nu are nici pe departe înverșunarea ei de a-i omorî pe vinovați (Clitemnestra, Egist). Ba chiar se arată șovăitor, în special atunci când vine vorba de a-și ucide mama. De aceea, Electra și Oreste sunt zugrăviți identic: tunsoare punk, capul pe jumătate ras sau codițe afro, blugi, geci aurii cu glugă și un skull stilizat pe spate. Ei sunt asemănători până și prin perseverența de a-și răzbuna tatăl, omorându-l pe actualul soț al Clitemnestrei; numai decizia de a o ucide pe cea din urmă e una extrem de greu de luat pentru Oreste. Trupurile celor doi vinovați de moartea lui Agamemnon ajung, pe rând, pe o targă în fața scenei. Apariția inițială de divă de cinema a Clitemnestrei/Ida Jarcsek-Gaza (plină de sine, costumată strident) este urmată de reapariția finală, grotescă prin poșeta atârnată de un picior și absența unui pantof. Moșneagul repune în ordine peisajul mortuar final, în timp ce copiii privesc scena cu dezgust, de sus, fumând.

Personajul Moșneagul/Konstantik Keidel, pe platforme enorme, vopsit în alb pe față și bust, cu ochii injectați, purtând ba un pantalon larg, ba o fustă lungă, în alb și negru, la limita dintre masculin și feminin, e deopotrivă proroc și povestitor, semnificând conținutul refulat în inconștient care revine sub forme disimulate în conștient, însăși legătura dintre conștient și inconștient, subconștientul, simbolul legăturii dintre lumi. Chiar de la început el vine pe targa morții dinspre lumea cealaltă, aducând cu sine demonii trecutului și prevestind viitorul. Asistă morții aduși pe targă (Egist de către Oreste, Clitemnestra de el însuși) în egală măsură ca și pe cei vii (o ajută pe Electra să îl recunoască pe Oreste). Zeitate apolinico-dionisoacă, scoțând tenebrele și vâscozitățile sufletului omenesc la lumină, Moșneagul e un personaj arhetipal, inedit, indispensabil.

Decorul se împarte în două: sus, reflectorizat în roșu intens, cu un perete de fundal acoperit de scotch (blestemul mai multor generații) și o canapea psihanalitică în centru; jos, un coridor ce pare fără sfârșit, luminat de neoane din tavan, cu o scară de acces în partea superioară, agățată pe peretele interior din partea stângă, și o șină pentru targa ucișilor, chiar și două opreliști pentru aceasta. Cele două mari zone scenografice simbolizează inconștientul și conștientul, respectiv traversările dintre cele două dimensiuni ale psihicului uman. Prin trecerile dinspre dimensiunea inconștientului (săritura lui Oreste, escaladarea scării de către Electra) înspre cea a conștientului, eroii se confruntă cu propriile dorințe (cum ar fi dorința de răzbunare) ori temeri (teama de a își omorî propria mamă), și le depășesc.

Făcând ceea ce trebuie, blestemul inițial a fost abolit, echilibrul dintre cele două principii (masculin/feminin) fiind restabilit. De-acum Electra (interpretată masculin, tenace, agresivă) își poate manifesta cu adevărat feminitatea (dând naștere unui copil, minciuna cu care o ademenise pe mama ei să vină spre osândă), iar Oreste (interpretat feminin prin spaima sa) a devenit bărbat, dând dovadă de curaj prin răzbunarea părintelui.

 


(Elektra/Electra, după Electra de Euripide și Agamemnon de Eschil, versiune scenică: Benedek Zsolt, trad. în limba germană: Christina Kunze, regia: Bocsárdi Lászlό, distribuția: Isa Berger/Electra, Harald Weisz/Oreste, Konstantik Keidel/Moșneagul, Ida Jarcsek-Gaza/Clitemnestra, Radu Vulpe/Egist, decor: Bartha Jöszef, costume: Kiss Zsuzsanna, muzica: Boros Csaba, Teatrul German de Stat Timișoara, în Theaterstock, 16 august 2015, spectacol selecționat și pentru FNT 2015)
 
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu