sâmbătă, 31 octombrie 2015

Revizitarea teatrului lui Ibsen în FITPTI 2015 (II)


 
IBSEN Incorporated trimite mai întâi la integrarea unor personaje feminine din piese de teatru ibseniene în spectacol (Hedda, Nora, Gina, Rebecca și doamna Alvig) și apoi la o corporație. Corporația Ibsen pare o metaforă până când titulatura companiei este numită ca atare, aceasta tinzând să absoarbă toate tipologiile etalate: femeia tradiționalistă – ”domestică”; femeia underdog – victimă, pradă, exploatată; diva, moderator și prezentator al ”show-ului în performance”; femeia frustrată, dar rezistentă, un fel de femeie buldog; chiar și (atenție – nu femeia, ci) omul cu principii.

Din IBSEN Incorporated reiese cel mai bine modul în care s-a lucrat în cadrul proiectului Surorile Heddei. Susţinerea femeilor artist în teatrul din România şi Estul Europei” – selecționarea actrițelor a premers scrierii scenariului și, evident, realizarea spectacolului s-a pliat pe modul fiecăreia de construire a propriului personaj. Mai departe, personajele se joacă pe sine. Dacă prin teatru de tip devised înțelegem colaborare în scrierea textului, am putea considera acest performance ca atare. Referitor la raportul text-spectacol, stilul Mihaelei Michailov iese în evidență în anumite pasaje, alături de pasajele care par mai curând efectul colaborării dintre Catinca Drăgănescu și restul ”corporației”.

Ibsen nu este prezent altfel decât conceptual, ca punct de plecare sau indirect. În primul rând, Catinca Drăgănescu precizează în caietul-program: ”Acum mai bine de un secol, Henrik Ibsen scria despre începuturile capitalismului punând în discuție felul în care principiile acestui nou sistem modifică raporturile interumane.” Actualizarea este maximă: ”Azi trăim în era capitalismului sălbatic.” În cel de-al doilea rând, personajele feminine din teatrul lui Ibsen sunt folosite ca pretext pentru a aduce în prim-plan credințele regizoarei: 1. Banii (și funcțiile) au ajuns astăzi criteriul de evaluare a reușitei; aș merge mai departe spunând că respectul de sine și cel acordat celorlalți este direct proporțional cu poziția socială și statutul financiar. 2. Urmărirea interesului personal cu orice preț are un efect distrugător asupra individului și asupra societății. În ciuda faptului că se șarjează regizoral deși competențele actrițelor sunt clare, punctele tari ale acestei satire sociopolitice imposibil de susținut prin energie scenică rezidă în fermitatea concepțiilor asumate, în actualizarea deplină a dramaturgiei ibseniene revizitate, în manipularea textelor de autor înspre conceptele regizorale și printr-o jonglare permanentă pe fondul unui ”cum ar fi fost dacă” întrevăzut printre rânduri, în alegerea unei tipologii variate în cazul distribuției (deși interpretează roluri diferite – copil, mamă, femeie, școlar și în permanență simulează un anume status social –, fiecare actriță este aleasă pentru o anumită abilitate forte – compoziție, mișcare scenică, descoperirea rolului în sine etc.). Personajele feminine ibseniene sunt deposedate de finețuri psihologizante, extrase din context, reconfigurate în prezent, într-un mod caricatural sau exagerat.

Se intră în scenă prin fluierături, se tropăie și se aleargă; sunt mimate vocal-coregrafic diverse specii din clasa vertebratelor ovipare, cu corpul acoperit de pene, cu aripi pentru zbor și cu fălcile acoperite cu formații cornoase. Feminism, da, dar unul ce-și poartă cu sine umbrela propriei parodii. Un moment coregrafico-vocal introduce ideea de căutare a personajelor ce urmează să performeze. Fondul muzical realizat prin folosirea exclusivă a vocii actrițelor și prin recuzita transformată în instrument muzical mai marchează un plus pentru această producție teatrală. În cea mai mare parte, textul de spectacol este intonat, declamat, repetat sau cântat. Pe rând, ”surorile Heddei” trec prin posturile de copil și de mamă, pretext pentru a aduce în rescriere scenică ideea următoare: nici soția și nici copilul nu sunt produse nici pentru soț/tată, nici pentru societate. Protest feminist, într-adevăr, dar nu lipsit de luciditatea dedublării perspectivale.

Amprenta Mihaelei Michailov se simte atunci când tema este școala. Școala ia locul familiei de la un moment dat; prin aceste două microcelule ale societății se deprind rolurile sociale, prin imitație, și se formează atitudinea viitoarelor soții/mame, a viitorilor cetățeni (”familia noastră este școala”). Printr-o joacă în jocul teatral, având ca obiect aceste roluri sociale, într-un studiu de caz cu miză simbolică (trofeul), pe un fond ironic, patru dintre eroinele ibseniene devin protagonistele unui maraton între reprezentanții autorităților, ai sponsorilor, ai mass-mediei și ai societății civile. Intervin instrumente muzicale de jucărie funcționale (acordeon, xilofon, tamburină, maracas) contrapunctând seriozitatea jocului de rol (social asumat/actoricesc). Miza rămâne una simbolică (bani de hârtie inscripționați ”Ibsen Incorporated”) atunci când, folosind interactivitatea cu publicul – privitor ca la teatru pe ecranul oglindă a propriei conștiințe și a societății căreia aparține –, personajele ibseniene fac slalom printre virtuți domestice, slăbiciuni conjugale, (i)responsabilitate familială, instinct de autoconservare. Rolurile sociale jucate în școală sunt de această dată jucate în societate. Brechtianismul cel mai frust e tehnica aleasă pentru a conștientiza publicul. La care se adaugă improvizația, participarea, identificarea cu personajul.

Accentul pus pe concept și mesaj ar putea deservi laturii estetice. În ciuda oricărei (im)previzibilități ori a eclectismului, soluțiile regizorale nu sunt deloc lipsite de sens. Uneori șocantul poate suplini cu brio orice altă categorie estetică: 1. Discursul reprezentantului autorității locale cu o căciulă neagră de astrahan pe cap, pentru un plus de credibilitate, căciulă ce se dovedește a fi, de fapt, un bag (nu cred că mai e nevoie să numesc aluziile sociopolitice ori pe cele din lumea mondenă contemporană); 2. Intrarea corului feminin de proveniență ibseniană pe dansul ”Fetelor de la Căpâlna”, satirizând România – membru în numeroase organizații internaționale, în același timp o mare necunoscută a unei ecuații în curs de rezolvare pe harta culturală, diplomatică, sociopolitică, administrativ-economică a Europei sau chiar a lumii.

Sub aparența unui déjà-vu în materie de tehnică regizorală (am mai văzut proiecție de film în timp real din sala care acum coincide cu scena), ne jucăm de-a căzutul în plasa întinsă privitorului până la capăt: omul cu principii este licitat, primind cea mai mare cantitate de bani, pentru ca ulterior să fie captat cu o pilulă în corporație. Despre prezent s-a spus tot ce se putea, ironizând trecutul din care survenim. Nu mai rămâne decât să intrăm într-o poveste – agonia a patru dintre personajele feminine ibseniene, invocând pierderea oricărei forme de autoritate/siguranță reală (luciditate, coprezență, model matern, cuplu). Și să-i plătim lui Ibsen un tribut, preluând citate din plăcintele cu răvaș. Și rumegându-l.
 

(IBSEN Incorporated, scenariul: Mihaela Michailov, Catinca Drăgănescu, regia: Catinca Drăgănescu, distribuția: Silvana Negruțiu, Elena Popa, Ana Turos, Dana Voicu, Valentina Zaharia, scenografia: Bogdan Costea, Andrei Morariu, coregrafia: Mihaela Culda, video: Andrei Morariu, Teatrul de Comedie București & ARPAS, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași 2015, Teatrul Luceafărul, 6 octombrie)
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu