sâmbătă, 10 octombrie 2015

Storytelling și silent disco la FITPTI 2015



Cu Alex Iurașcu, George Cocoș și Carmen Mihalache m-am întâlnit anul acesta în Hansel și Gretel (alături de Liliana Mavriș Vîrlan, regia: Ion Ciubotaru) prezentat în prima etapă a showcase-ului Teatrului Luceafărul din cadrul FITPTI (3 octombrie), și i-am reîntâlnit și în cea de-a doua etapă – premiera spectacolului Pisica verde (alături de Dragoș Maftei, Natalia Corban și Camelia Dilbea, regia: Bobi Pricop).

În primă instanță, tinerii actori dovedesc o excelentă adaptare în trupa teatrului, evidențiindu-se într-un spectacol de storytelling cu obiecte tradiționale, păpușile fiind construite din obiecte de artizanat, furculițe sau linguri din lemn cu ochi sau gură, plecând de la un tel sau prin manevrarea unor instrumente similare, de unde am dedus că un asemenea spectacol ar putea fi de interes pentru publicul occidental. Display-ul de obiecte de colecție (fier de călcat pentru cărbuni, fierăstrău elastic cu mâner dublu din lemn, mojar etc.), dintre care unele favorizează momente de muzicalitate scenică aparte, sunt subîntinse de o întreagă mitologie autohtonă, cu trimiteri înspre cea universală (lada, cutia Pandorei).

În al doilea rând, lirismul piesei Elisei Wilk devine obiectul unui edificiu spectacular de proporții. Majoritatea textelor scrise de Elise Wilk au fost montate folosind tehnica storytelling, cerută de înlănțuirea minimonologurilor și întrepătrunderea replicilor, și de creșterea tensiunii dramatice prin acumulare, povestea dezvăluindu-se treptat. Regizorul Bobi Pricop nu renunță la storytelling, însă face ca publicul să fie captiv și părtaș la crescendoul dramatic.

A intra în atmosfera spectacolului Pisica verde este inițial echivalent cu a te lăsa prins în iluzia clubului silent disco (o petrecere în care toată lumea are căști wireless prin care se conectează la muzică). Într-un loc numit Periferia, un spațiu circumscris în interiorul unei curbe (scenografia: Irina Moscu), unde adolescenții își petrec timpul, uitând realitatea pe ritmuri dance. Dar tocmai realitatea e cea care se construiește pe măsură ce actorii încep să se adreseze pe rând publicului din ring sau din nișele lăsate în zidurile care ne închid circular, ca într-o fortăreață. O atmosferă psihedelică datorată jocului de lumini intens colorate din geamurile false, efectelor fumigene și intrării pe negândite în convenția teatrală propusă.

Și pentru că vocile actorilor sunt distorsionate de căști și microfoane, raportarea la realitatea construită prin concept și convenție artistică se face prin păstrarea reperelor din textul de spectacol în costumația personajelor (tricoul cu pisica verde, hanoracul galben, căciuliță roșie), prin pauze filmice, și prin introducerea unor momente verosimile (scena din mașină – cei doi protagoniști ai dramei, așezați unul lângă celălalt, spun publicului în paralel povestea despre adolescenta cu o pisică verde pe tricou, ștrangulată printr-o coincidență stranie de tânărul ciudat a cărui consolare existențială rezidă într-o pisică verde, în imaginație, acum devenită realitate), în timp ce fondul muzical schimbat în blues vibrează la fel de puternic coarda sensibilă a celor ce participă.

Chiar dacă îți scoți căștile și asculți cum podeaua răsună de pașii celor ce dansează, iar vocile actorilor revin la modul unei reprezentații teatrale obișnuite, atmosfera emoțională continuă, ești un martor mai obiectiv, însă nu poți scăpa neafectat. Regia descarcă un carusel de stări, indelebil, prietenie, dragoste, remușcare. Astfel că spectacolul este intens localizat emoțional, îl păstrezi în timpane, în imagini interioare mult timp după ce vei fi părăsit spațiul ”perifericilor”. Identificăm o circularitate voit incompletă, revenindu-se în final la minimonologul de la început (”Ți-ai imaginat vreodată o pisică verde…”) cu aceeași intensitate, dar în fața unui public perplex, căruia i s-a întâmplat ceva. Cât privește atmosfera inițială de club, pe fondul căreia au fost prinși spectatorii în convenția teatrală, aceasta nu se mai poate resimți și nu este readusă.

Cei ce se vor încumeta să intre în ”purgatoriul” emoțional (petrecerea doar aparentă lasă loc pas cu pas melancoliei adânci) construit de Bobi Pricop –  petrecerea de tip silent disco ce constituie conceptul și convenția prin care povestea Elisei Wilk este adusă în actualitate, ar trebui poate să afle că Dani/Dragoș Maftei, Bianca/Natalia Corban, Boogie/Alex Iurașcu, Robert/George Cocoș, Flori/Camelia Dilbea și Roxana/Carmen Mihalache sunt 5 adolescenți între 16 și 19 ani emancipați, dar superstițioși, cu personalități accentuate, dar fragili, uneori indiferenți, dar îndrăgostiți de viață, în lumea specifică tinerilor de vârsta lor, fiecare cu conflictele, traumele, credințele și visurile sale. Dani e convins că numai o pisică verde imaginată te poate face să suporți realitatea și în același timp crede cu tărie că dacă îți imaginezi ceva suficient de mult, acel lucru va ajunge să existe în realitatea, de aceea se asigură că nu-i va da drumul niciodată să se întoarcă acasă fetei cu o pisică verde pe tricou. Boogie crede că amestecul de pastile te ajută să evadezi din prezent, uitând de exemplu că fostei prietene, cea care l-a învățat să desenezi un dinozaur fără să ridice creionul de pe hârtie, îi place acum de altcineva, sau că aceasta a fost omorâtă. Roxana e prietena cea mai bună a Biancăi, împărțind totul, chiar și îngerul păzitor imaginat împreună. Robert crede că nu e momentul să aibă o prietenă, ci doar să impresioneze cât mai multe fete. Flori e sora Biancăi și crede într-o mulțime de lucruri (că apropiind două oglinzi una de cealaltă și privind înăuntru până amețești vei vedea locul unde te duci după ce mori, că numărând ceva în concordanță cu o dorință și adeverindu-se numărul respectiv, ți se va îndeplini dorința etc.).  Flori se simte vinovată că a furat un nasture de la o tunică militară de la muzeu și l-a cusut pe paltonul Biancăi, dorindu-i moartea. După ce aflăm de dispariția fetei, precipitarea lui Flori este redată printr-un moment în care aceasta se deplasează în mod repetitiv, circular prin spațiul împărțit deopotrivă de actori și spectatori, toți devenind actanți. Bianca e acolo și ea, de la început și până la final, asigurându-ne că vrăjile surorii ei sunt niște copilării, că ea nu va avea niciodată 20 de ani. Dar că în apropierea pământului sunt foarte multe planete, cele mai multe verzi şi portocalii, care câteodată au o viteză atât de mare că se izbesc unele de altele şi atunci se sparg în milioane de bucăţele – stelele. A muri nu e cine ştie ce chestie, ca și cum ți-ar trece prin faţă un fel de film cu viaţa ta. Înainte să mori, trăieşti. Şi după aia te trezeşti brusc pe una din stelele alea.

Sunt credințele unor tineri exprimate într-un loc în care ne aflăm cu toții, cei despre care se povestește, cei ce povestesc și cei ce ascultă povestea. Privim la arcadele ascuțite, povestea lor e povestea noastră și ieșim din acel loc deopotrivă familiar și halucinant. Iremediabil schimbați. Pisica verde simbolizează locul în care visele și moartea se întrepătrund, în care convingerile încep să prindă contur, iar realitatea e disimulată în spatele imaginilor, sunetelor și simțirii. Pisica verde scormone prin cotloanele sufletului uman și te conduce înspre tine însuți, așa cum ești.

 
Dana Tabrea

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu