sâmbătă, 3 octombrie 2015

Apolodor, nostalgii și umbre




Spectacolul de teatru-concert Apolodor de Ada Milea introduce ediția VIII a FITPTI. Din start, am fost anunțați la ce să ne așteptăm și care sunt elementele indispensabile ale teatrului contemporan, pentru a se ridica la nivel european: song, dans, instrumente muzicale variate, proiecție, lumini sau umbre. Toate acestea, dar și multe altele se vor regăsi în ediția de anul acesta a festivalului.

În cazul spectacolului de față, reunind în sala mare a Teatrului ”Luceafărul” persoane de toate vârstele, se mizează pe voce (Ada Milea, Anca Hanu), pe pluralitatea instrumentelor muzicale (chitară,  clavietă, tamburină, alte percuții), pe diversitatea minicompozițiilor din a căror succesiune se face legătura între momente (aventurile lui Apolodor, în călătoria dinspre frigiderul unde stătea la circ înspre Antarctica), pe spiritul ludic al lui Dragoș Pop, în rol principal, pe interactivitate, pe ingeniozitatea și, în același timp, simplitatea desenelor proiectate din spatele ecranului, percepute ca umbre, la care se adaugă imaginația celui care le manevrează (Filip Odangiu), pe abilitatea de a improviza scenic a tuturor actorilor din distribuție. Dar, mai ales, pe acceptarea ideii de spectacol de divertisment de calitate liber de constrângerile unei regii strânse, necondiționat, gratifiant. Alături de componenta educativă a spectacolului: transmiterea a ceva implicit prin profesionalismul artiștilor, sala de teatru devenind intervalul dintre copilărie și ”lunga micime a vieții”, punând între paranteze cotidianul pragmatic.

Ada Milea este arhicunoscută pentru stilul songurile ei, echilibrând umorul, ironia, cinismul cu lirismul mascat. Reușește să atingă corzile multora prin armonizarea inedită a cruzimii cu tandrețea. Stârnește copilul din majoritatea și-i invită să deguste o artă care, sub aparența naivității, deține secretul îmblânzirii fiarelor. După ce a semnat coloana sonoră a mai multor spectacole, colaborând cu regizori renumiți și teatre importante, după nenumărate concerte și albume discografice, devine ea însăși creator de spectacol, punând în scenă albumul Apolodor, o adaptare după poemele pentru copii ale suprarealistului Gellu Naum. Își alege actori de excepție, nonconformiști, cu indiscutabile calități vocale și coregrafice (Anca Hanu, Sânziana Tarța, Ramona Dumitrean).

Pe de o parte, scenografia minimalistă (un glob pământesc uriaș, un frigider ambulant) aduce în vizor echipa din colțul stâng al scenei, care-și schimbă costumația (măști, peruci), instrumentele și ritmul în funcție de locul în care ajunge Apolodor și noile peripeții în care se lasă purtat. Pe de altă parte, lasă actorul din rolul principal într-un tête-à-tête formidabil cu cei mici, la care până și echipa muzicală devine spectator.

Foarte inspirată opțiunea de a nu folosi nici un fel de măști pentru a-l reda pe pinguinul Apolodor. În frac și adidași, Dragoș Pop devine personajul Apolodor despre care copiii au citit și pe care ar dori să îl vadă: cursiv, dar și bâlbâit, silitor, dar și puțin naiv, descurcăreț, însă uneori pus teribil de tare în încurcătură. Volubil, cu o dicție perfectă actorul clujean este, în același timp, atent la pulsul sălii și se pliază pe nevoile publicului-țintă.

Asistentul muzical Anca Hanu (în rolul găinușei Mizzi din Mein Kampf, regia: Alexandru Dabija, câștigătoarea Premiului pentru Cea mai bună actriţă în rol principal la Galele Premiilor UNITER, spectacolul Amalia respiră adânc de Alina Nelega, regia Tudor Lucanu, 2015) se remarcă prin rapiditatea cu care face schimb între măști, instrumente și personaje. Ramona Dumitrean, cunoscută din rolul Doamnei-cu-coasa din Mein Kampf, reușește să abordeze o nouă postură ludică, de această dată fără umbre. Iar Sânziana Tarța (rolul Maria din ”Maria de Buenos Aires”, regia: Ada Lupu), debordând de energie, extrem de talentată și ușor neconvențională, întărind ludicul prestației lui Dragoș Pop, simbolizează umbra din inima pinguinului căruia îi e mereu dor, ba de Labrador, ba de congelator, de originile sale, și apoi din nou de corul în care activa inițial ca tenor.

Nostalgia originilor, mitul eternei reîntoarceri și idei despre luminile și umbrele din noi (Jung) stau la baza prologului la FITPTI, Apolodor.

 

(Apolodor după Gellu Naum, de Ada Milea, distribuția: Ada Milea, Dragoș Pop, Anca Hanu, Ramona Dumitrean, Adriana Băilescu, Adriana Băilescu, Cristian Rigman, Sânziana Tarţa, Adrian Cucu, Filip Odangiu, scenografia: Cristian Rusu, desene și umbre: Paul Mureșan, Teatrul Național Cluj-Napoca, prolog la Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași, ediția VIII, Teatrul ”Luceafărul” Iași, 25 septembrie 2015)
 
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu